וולבו XC40 Recharge Pure Electric הוא הרכב החשמלי המלא הראשון של מותג וולבו, דגם חשמלי המבוסס על דגם הבנזין, המוצלח יש לומר, וולבו XC40. כלומר, רכב בעל פלטפורמה של דגם בנזין שהוסב לחשמלי. בעניין הזה, אין לי דעה נחרצת לכאן או לכאן. אני בוחנת את הרכב, את טיבו ואת הטווח שלו, בלי לייחס משמעות לשאלה אם הוסב או לא. יצרניות רכב בימינו משקיעות את כל הונן במחקר ובפיתוח של דגמים חשמליים, ועד שהן מצליחות להוריד אותם לייצור, הן מסיבות דגמי בנזין פופולריים “מוכנים" לכלי רכב עם מערכות הנעה חשמליות.

המחמירים יבטלו בהינף יד את האופציה לרכישת רכב “מוסב", היתר, לא. נקודה אחרונה, פלטפורמה שנבנתה מאפס כייעודית לרכב חשמלי, תזכה למרווח פנים גדול יותר בתא הנהג והנוסעים. אין מנוע גדול שתופס חלק נכבד בחזית, ואין תעלה במרכז תא הנוסעים, ש"גוזלת" מקום מרגלי הנוסעים מאחור.

XC40 החשמלי מצויד בשני מנועים חשמליים, מלפנים ומאחור (הנעה כפולה), בעלי הספק כולל של 407 כ"ס! טווח הנסיעה המוצהר, על פי תקנות ה–WLTP, הוא קצת יותר מ–400 קילומטר בטעינה יחידה, כאשר טווח הנסיעה הריאלי על הכביש הוא 320 קילומטר. קיבולת הסוללה היא 78 קילוואט שעה, ועל פי היצרן היא יכולה לטעון עד 80% מהקיבולת שלה בכחצי שעה, בעמדת טעינה מהירה.

וולבו XC40 (צילום: באדיבות היצרן)
וולבו XC40 (צילום: באדיבות היצרן)

מערכת המולטימדיה ברכב, מערכת אנדרואיד, כוללת אפליקציות גוגל חשובות, כמו גוגל מפות וחנות האפליקציות גוגל פליי. כמה חשובות? אפליקציית המפות של גוגל מציגה לנהג עומסי תנועה בדרך, וגם מציינת, אחרי הקלדת היעד, מה הטווח שתישארו איתו בסוף הנסיעה, בהגעה למקום שאתם חפצים להגיע אליו. זה אדיר, לדעתי, זה מדויק ואחד הפיצ'רים החשובים ברכב. ברכב חשמלי צריכה להיות מוצגת לנהג/ת אינפורמציה רבה ככל האפשר, כדי לדעת איך להתנהל עם הרכב ביומיום. כשאני יודעת שאני צריכה לטעון את הסוללה, ב–5%–10% נוספים כדי להגיע בדיוק אל היעד, ומשם לחשב את צעדיי, זה חשוב עד קריטי. לא בכדי המערכת הזו הופעלה לאורך כל מבחן הדרכים.

הודות לוויי–פיי ברכב, לא נתקלתי בבעיות התחברות או בשיבושים בקליטה, ואחוזי הסוללה התעדכנו על גבי המפה באופן שוטף, והציגו נתוני סוללה מדויקים בסוף כל נסיעה. הרכב עובר גם עדכוני תוכנה ומערכת הפעלה דרך האינטרנט. אז לקחתי את המערכת המצוינת הזו, גוגל מפות, בשילוב עם האינפורמציה על מצב הסוללה ברכב, ויצאתי להתחרות, ביני לבין עצמי. גישה מסורתית מול גישה דינמית, נקרא לזה. את הדרך הלוך לדרום, 130 קילומטר בערך, אני אעשה בנהיגה מנהלתית, רגועה, עם אפס האצות חזקות או דרמות מיותרות. ואת הדרך חזרה למרכז, עם אותו נתון מרחק, אעשה בהתאם לאופי הנהיגה שלי, הכולל האצות חזקות, ובגדול, לנהוג בלי לחשוש לטווח.

את שתי הנסיעות התחלתי ב–90% סוללה, לפי המלצת הטעינה של וולבו. הקלדתי את כתובת היעד בנקודה הדרומית, והמערכת בישרה לי שייוותרו לי 43% סוללה בסוף הנסיעה. חשבתי לעצמי שאם אצליח לצמצם את הטווח הזה בעוד כמה אחוזים, אולי אף אצליח לחזור חזרה למרכז בלי להזדקק לטעינה. מין אתגר שכזה. נהגתי בצורה כל כך רגועה, עד שהעיניים נהיו כבדות, וצץ חשש אמיתי בלבי שהשעמום מהדרך יהרוג אותי. אבל באמת. הגברתי את עוצמת המיזוג, בחרתי מוזיקה שמחה ומקפיצה, וניסיתי להתרכז בצלילים היפים שבוקעים ממערכת השמע המצוינת של הרמן קרדון. עצרתי בדרך להתרעננות בתחנת דלק ליד צומת שוקת, שבה חשבתי שקיימת עמדת טעינה, והתאכזבתי לגלות שאין. יום יבוא ותהיה פריסת עמדות טעינה לרכב חשמלי גם באזור הדרום.

וולבו XC40 (צילום: באדיבות היצרן)
וולבו XC40 (צילום: באדיבות היצרן)

הגעתי ליעד עם 43% סוללה, בנתון זמן גבוה מהממוצע שלי. העיקר שהגעתי. מבחינה בטיחותית, XC40 מספק רמת בטיחות גבוהה, ציון 7 מתוך 8 בדירוג הבטיחות הישראלי. אין בו התרעה על עייפות הנהג (הא! צחקתי בקול), ואין בו מערכת בטיחות למניעת שכחת ילדים ברכב. קיימת מערכת בלימת חירום אוטונומית, חיישנים מלפנים שיאותתו לנהג שהרכב מלפנים התחיל בנסיעה, מערכת תיקון סטייה אקטיבי מהנתיב (עובדת בצורה טובה מאוד), התרעה על רכב שנמצא בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

כשהגעתי ליעד הקלדתי את כתובת ביתי במרכז לאפליקציית המפות, והבנתי שאגיע עם 0% סוללה. חבר של המשפחה, בעלים של טסלה מודל 3, שתיים ליתר דיוק, השאיל לנו את כבל הטעינה הביתי שלו לטעינה במשך הלילה, כך שהתעוררתי ל–90%, וטווח משוער של 310 קילומטר. אגב, חשוב לציין בפני אלה שירצו להוריד את ה–XC40 החשמלית שלהם לדרכי כורכר שסוללת הרכב מוגנת על ידי כלוב בטיחות המוטבע באמצע מבנה המרכב. נסו ותיהנו.

מילה על העיצוב: נתחיל מהחיצוני, XC40 הוא רכב מרשים ויפהפה. איכשהו, כיסוי הפלסטיק האטום, צבוע לבן, בחזית הרכב הופכת את הדגם החשמלי לחוצן חתיך במיוחד. עיצוב הפנים של הרכב מאופק, אפור וכהה למדי, הגה וולבו גדול, עם מעט לחצנים, מול לוח מחוונים דיגיטלי נאה. יש פתחי אוורור מלבניים כסופים, שמוסיפים אור ועניין, וגם עיטורים קטנים ומלבניים וכסופים בסביבת הנהג. צג המולטימדיה מוסיף יופי ועניין, וזהו. כל היתר, פשוט, איכותי ושמיש. יש פתח אחסון צר ומעניין, צמוד למשענת היד של הנהג, שלא פיצחתי למה יועד, אבל הוא קיים, פד טעינה אלחוטי לנייד, מצלמות היקפיות מצוינות, 360 מעלות, שמסייעות בחניה, אך לא רק בה.

הנסיעה בדגם הקרוסאובר הקטן של וולבו נוחה לרוב. המתלים מכוילים “על הצד הרך", וכך מורגשת לעתים קופצניות בנסיעה מעל מהמורות. אבל הריסון טוב. ביום המבחן הייתה רוח חזקה במיוחד בחוץ, שגרמה לרעשי רוח לא סבירים להיכנס לתא. אין מצבי נהיגה לבחירה בדגם, אבל יש אפשרות להקשיח את ההגה, ולבחור מצב נהיגה עם פדל אחד. נהיגה שבה הרגנרציה אופטימלית, ובכל פעם שמרימים את הרגל מהגז הרכב פשוט בולם, ואין צורך להשתמש כלל בבלמים. לוקח קצת זמן להתרגל לזה, להרים בעדינות את הרגל מדוושת ההאצה, ולקבל נסיעה חלקה ושוטפת, עם בלימה רגנרטיבית מיטבית, שגם עוזרת לייצר אנרגיה נוספת לסוללה.

בחזרה לנסיעה הביתה, עם הפנים למרכז. הפעם נהגתי כאוות נפשי, בלי פחד או חרדת טווח. הנסיעה זרמה, ההאצות היו חזקות ומהנות מאוד, והבלימות בהתאם, עזרו לאחזר יותר אנרגיה לסוללה. ותראו מה זה, הגעתי רבע שעה לפני הזמן, עם 3% סוללה פחות מהמשוער. בשורה התחתונה: רכב חשמלי נמדד בסופו של דבר בטווח ובמחיר. בין לבין תיכנס שאלת האיכות, השימושיות, המולטימדיה והבטיחות. עם טווח של 320 קילומטר, XC40 החשמלית תהיה רלוונטית לקהל מצומצם. כמו גם מחירה, 300 אלף שקלים (רמת גימור אחת).

חדשות ואירועים

כלמוביל מרצדס משיקה בישראל את מכונית היוקרה החשמלית החדשה, מרצדס EQS (בתמונה למטה) - המקבילה החשמלית לסדרת ה–S Class. EQS בעלת פלטפורמה חדשה שנועדה מיסודה להנעה חשמלית מלאה, וזו יוצרה בסטנדרטים הגבוהים ביותר מבחינת יוקרה ובטיחות. לדגם הפותח, +450, הספק סוללה של 245 קילוואט, 333 כ"ס, 6.2 שניות מאפס ל–100 קמ"ש, וטווח נסיעה מוצהר של עד 770 קילומטר (על פי תקן WLTP), החל מ–890 אלף שקלים. דגם EQS 580 4MATIC עם הספק סוללה של 385 קילוואט (523 כ"ס), טווח נסיעה מרבי של 627 קילומטר, האצה ל–100 קמ"ש ב–4.3 שניות, החל מ–1,290,000 שקלים. בהמשך תגיע גרסה נוספת, ספורטיבית, בעלת 630 כ"ס.

מרצדס EQS  (צילום: באדיבות היצרן)
מרצדס EQS (צילום: באדיבות היצרן)

קבוצת עופר אבניר, יבואנית מותג Husqvarna בישראל, משיקה את דגמי הקצה החדשים של הסקוורנה TE 300i Rockstar Edition ו–FE 350 Rockstar Edition. אופנועים תחרותיים שתוכננו למרוצים, הכוללים מערכות טכנולוגיות חדישות ומתקדמות, וביצועים גבוהים. המחיר של הסקוורנה TE 300i Rockstar Edition, עם מנוע שתי פעימות, 300 סמ"ק, הוא 79,900 שקלים. מחירו של FE 350 Rockstar Edition עם 450 סמ"ק הוא 82,900 שקלים.