דגם הקרוסאובר ההיברידי היוקרתי, לקסוס NX, מגיע אליי למבחן דרכים בדור החדש, אבל הממש־ממש חדש - לקסוס מצהירה שכ־95% מהחלקים בו חדשים לגמרי. ה־NX הוא דגם פופולרי מאוד, שנמכר היטב באירופה, וכעת מושק בעיצוב חדש ועם אבזור נוחות ובטיחות חדשים, ולראשונה - מערכת הנעה “פלאג אין הייבריד", שאותה ניתן לטעון בחשמל (סוללת ליתיום־יון נטענת עם 18 קילוואט), המאפשרת לנהג/ת לנסוע רק בעזרת מנוע חשמלי לטווח ריאלי של 55 קילומטר, עד מהירות 135 קמ"ש.

יחידת ההנעה ההיברידית (הנעה כפולה) בלקסוס NX450h+ (זה שמו המלא של הדגם), כוללת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ושני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי עם הספק כולל של 306 כוחות סוס, האצה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־6.3 שניות. נתון מכובד ומרשים מאוד. לצד הגרסה הזו יש גרסת הנעה נוספת, המשווקת עם יחידת הנעה היברידית לא נטענת בחשמל, NX350h, לקסוס, כמו טויוטה, מחזיקים באחת מהטכנולוגיות ההיברידיות הטובות והחסכוניות שקיימות.

לכן, לא הייתי מורידה אותה כלל מהפרק, ומהשיקולים שלכם, בעיקר כשמחירה מתחיל ב־289,900 שקלים, מול המחיר ההתחלתי של הגרסה ההיברידית הנטענת, 324,900 שקלים. יש שיגידו את ההפך: ב־30 אלף שקלים נוספים אפשר להשיג רכב עם טווח חשמלי אמיתי של כמה עשרות קילומטרים, ולא “רק" מערכת היברידית, שבה נכנס המנוע החשמלי לפעולה לשניות ארוכות בכל פעם, במצבי שיוט ונסיעה לא מהירה.

הייתי מתחילה עם העיצוב והאבזור, ויש גם מערכת מולטימדיה חדשה שחייבים לדבר עליה, אבל חייבים לפתוח במערכת ההנעה ב־NX, שטובה וחסכונית בנסיעה רגועה ושיוט בלבד, וכל לחיצה חזקה יותר על דוושת הגז משפיעה מאוד על צריכת הדלק, או לחלופין על הטווח החשמלי. הטווח החשמלי ב־NX, רכב היברידי נטען, הוא 55 קילומטר, ומכיוון שרוב מבחן הדרכים שלי היה בכבישים בינעירוניים, לא ממש הצלחתי לשמור עליו או ליהנות ממנו.

Lexus NX (צילום: יצרן)
Lexus NX (צילום: יצרן)

מהר מאוד סיימתי את הטווח החשמלי, ולא הצלחתי להחזיר לעצמי טווח חדש, או נכון יותר לאחזר אנרגיה חדשה בעזרת האטות או בלימות בנסיעה (מערכת רגנרציה). רוצים לנסות לייצר טווח חשמלי בכל זאת? בחרו במצב נהיגה ECO החסכוני, מבין שלושה מצבים אפשריים (אקו־נורמל־ספורט), לחצו על מתג ה־HV/EV שמשלב בין שתי אפשרויות ההנעה, היברידית/חשמלית, וסעו באופן רגוע ולאורך זמן. משפט אחד על תיבת ההילוכים הרציפה: היא לא מתאימה למערכת ההנעה ברכב, ולדעתי אף מסרסת אותו, אם מנסים להוציא קצת יותר כוח או ביצועים מעט ספורטיביים מהרכב. זה חבל כי ה־NX רכב יציב, נוח ובעל היגוי די טוב, ואפשר היה ממש ליהנות מהנהיגה בו.

בכל הנוגע לעיצוב, חיבבתי את המראה המרובע של הדור הקודם, שבידל אותו מעט מהלקסוס UX העגלגלה, דגם הקרוסאובר העירוני קומפקטי של המותג, אבל אני מוכנה להשלים עם השינוי העיצובי בזכות הגריל הגדול והמרשים, שהיה ונותר מלפנים, והחלק האחורי המעוצב יפה, עדיין רבוע, אך מעודן יותר, ובעל יחידת תאורה לכל האורך. עיצוב מודרני יותר, לכל הדעות.

לצערי, לא הייתי בהשקה הבינלאומית ובהשקה המקומית שהייתה ל־NX, שבהן הייתי שומעת על הפילוסופיה שמאחורי העיצוב החדש. אולי הייתה נדבקת בי מעט מההתלהבות של יוצריה. מדובר ב־TAZUNA, מושג יפני המבטא את התקשורת בין סוס לרוכבו, באמצעות המושכות. כלומר, כל מה שעל הנהג/ת ב־NX לעשות הוא להניח ידיים על ההגה, ולכוון את המבט אל הדרך, וכל היתר יקרה באופן זורם ואינטואיטיבי.

את הזרימה הזו הייתה אמורה להביא מערכת המולטימדיה החדשה, אחד השינויים הגדולים בדור החדש. או, יותר נכון, היציאה של מערכת המולטימדיה הישנה, על כל ממשקיה הלא נוחים, מפד התפעול הבעייתי, למסך “לא מגע", ולחצני תפעול שהוטמעו ומוקמו בשלל מקומות ברכב, ופגעו באינטואיטיביות ובכך בהנדסת האנוש. מערכת המולטימדיה החדשה כוללת מסך מגע ענק, בגודל 14 אינץ', המשווה לתא הנהג מראה אחר לגמרי, מודרני ומתקדם. המערכת דוברת עברית וכוללת גם סייען קולי חדש, Hey Lexus , לתפעול המערכת בעזרת פקודות קוליות באנגלית. ממשק המולטימדיה נראה טוב ובעל תצוגה חדה אך אינו מהאינטואיטיביים ביותר.

תחת מערכת המולטימדיה יש בקרת אקלים טובה, עם מתגי שליטה גדולים וברורים, ותחתיה, משטח טעינה טוב מאוד לנייד, הכולל חיווי של מצב הטעינה במסך המולטימדיה. הופתעתי מכך שממשק לוח המחוונים נשאר כפי שהיה - לוח מחוונים דיגיטלי, בגודל 7 אינץ'. אבזור נוחות שהערכתי ב־NX הוא זיכרון במושב הנהג, ביציאה ובכניסה לרכב, בהתאם לתנוחת הישיבה שלי, מצלמת 360 היקפית, סאן־רוף, שיפטרים להעברת הילוכים ידנית מאחורי ההגה, האוורור והחימום למושבים והחימום להגה, מערכת שמע בעלת עשרה רמקולים וסאב תוצרת פיוניר והקישוריות המלאה לנייד.

יש לציין את התרעות הבטיחות הצורמות ואת מנגנון פתיחת הדלתות, שיסלחו לי בלקסוס, לא הבנתי את התרומה שלהן לזרימה ברכב. כשניסיתי לפתוח את הדלתות בפעם הראשונה, התקשיתי להבין למה לחצן פתיחה עדיף על הידיות “של פעם". לחצני הפתיחה מבחוץ נוחים לפתיחה ואף מושלמים בעיניי, ומקפיצים את הרכב. מי היה מאמין שאתרגש כך מידיות.

לסיכום, תא הנוסעים מודרני למראה, הוא מאובזר ומרווח, בעיקר מרווח הראש והברכיים בו. איכות החומרים בו גבוהה, כמו גם ההרכבה, יש בו משטחים וגימורים נאים. רק את הבד בצבע גוף שעוטף את הגג וצדי התא לא אהבתי. גוונים בהירים או כהים יותר עדיפים, וטוב שיש אפשרות לתא נהג ונוסעים בשילוב צבעים שחור וקרם.

חדשות ואירועים
מהפכת החשמל מגיעה לרכבים המסחריים: כלמוביל מרצדס משיקה לראשונה בישראל שני דגמי היסעים והובלה חשמליים 100%, עם אפס פליטת מזהמים, מרצדס EQV (בצילום למטה) ומרצדס eVito Tourer. דגמים חדשים בעלי טכנולוגיית הנעה חשמלית מתקדמת, עם הספק של 150 קילוואט (204 כ"ס), סוללת ליתיום־יון בעלת קיבולת של 90 קילוואט/שעה, וטווח נסיעה חשמלי של עד 350 קילומטר. לשני הדגמים טעינה מהירה מ־10% ל־80% תיארך כ־45 דקות. החל מ־351 אלף שקלים, כולל מע"מ.

מרצדס חשמלית (צילום: יצרן)
מרצדס חשמלית (צילום: יצרן)

רנו טראפיק פסנג'ר החדש 2022 מגיע לישראל, ומשווק לקהל בתצורות 8+1 (9 מקומות) או 4+1 (5 מקומות). הטראפיק מציע פתרון למשפחות גדולות או לנהגי הסעות, וניתן להסבה לרכב מונגש להסעת אנשים עם מוגבלויות. הרכב ישווק עם מנוע 2.0 ליטר טורבו דיזל עם 170 כ״ס, תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם שישה יחסי העברה, ומומנט של 38.7 קג״מ הזמין מ־1,500 סל״ד. הגרסה המשווקת בארץ כוללת הנעה קדמית ופליטת CO2 מופחתת. החל מ־251,990 שקלים.

בבטיחות, לקסוס לא מתפשרת. אפשר לומר זאת גם על כל יתר הקריטריונים. דגמי המותג הזה נראים יוקרתיים, והאבזור בהם ברמה גבוהה. ב־NX החדש יש מערכות בטיחות מתקדמות, בהן מערכת התרעה על סטייה מנתיב, הכוללת שמירה אקטיבית על נתיב, בלימה אוטונומית במקרי חירום, סיוע בחציית צמתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

צריכת הדלק בזמן המבחן הסתכמה ב־13.5 קילומטר לליטר, רק כי התעקשתי להוציא יותר כוח מהמנוע, בחרתי במצב נהיגה ספורט, ולא זרמתי עם התכונות הטבעיות של מערכת ההנעה ההיברידית או תיבת ההילוכים הרציפה, שעשתה לי בית ספר, ובסופו של דבר התיישרתי לפיה. נהגים רגועים ייהנו מה־NX, מצריכת הדלק הטובה שלו ואף מהטווח החשמלי שבשגרת נסיעות עירוניות יומיומיות יכול בהחלט להרחיק אותם ממפגש עם תחנת הדלק. מחיר הדגם ברמת הגימור האמצעית HADORI 335,900 שקלים