החדשות הטובות הן, שאפשר לשלם פחות וגם אפשר ליהנות ממוצרי ביטוח דיגיטליים, שהולמים יותר את העידן בו אנחנו חיים.
ביטוח דיגיטלי הוא כזה שיוצר קשר בין רכב למבוטח, בין מבוטח לחברת ביטוח, בין סמארטפון לפוליסה. הקשר הזה מאפשר לחברות הביטוח לפתח, להוציא לשוק ולהציע מוצרי ביטוח רכב שמותאמים יותר לצרכים של המבוטחות והמבוטחים שלהן, ובכך בדרך כלל גם להוזיל עלויות. במילים פשוטים – והנה משפט עם ניחוח קצת יותר פרסומי – לא נסעת, לא שילמת.
נניח שעד לאותו רגע הורשו לנהוג ברכב שני נהגים בלבד (ההורים) ונניח ששניהם מעל גיל 40, ללא עבירות תנועה חמורות שלילות רישיון בעברם וללא תביעות ביטוח – אלה מבוטחים שמשלמים פרמיה נמוכה יחסית. אז כניסה של נהג צעיר לתוך הפוליסה הזאת משנה לגמרי את העלויות. מפוליסה לנהגים זהירים ובעלי סיכוי נמוך להיות מעורבים בתאונת דרכים – לפוליסה שמתומחרת ע"פ סיכון גבוה יותר.
עלות ביטוח החובה מתייקרת ועלות הביטוח המקיף מתייקרת. נכון שזה האחרון מתייחס גם לאירועים שעלולים לקרות לרכב בעודו עומד, ריק מנהג. החישוב הוא בהתייחס לנזקים לרכב שנגרמים כתוצאה מתאונה.
איך זה קורה? ראשית, ההנחה היא שהנהג הצעיר אכן מבלה הרבה פחות זמן ברכב מאשר הוריו – המשתמשים העיקריים במכונית המשפחתית. ההורים נוסעים עם הרכב לעבודה, לסידורים, לאירועים, לאיסוף מחוגים ועוד. הנהג הצעיר זוכה לשבת מאחורי ההגה, כשזה פנוי ממטלות ההורים השונות שקשורות בנסיעות ובהסעות.
ואם כך, למה בעצם לשלם ביטוח לנהג הצעיר כשהשימוש שלו ברכב יחסית נמוך? וזה בדיוק מה שפותר הביטוח הדיגיטלי - "הפניקס צעיר". רכיב שיושב ברכב מתקשר עם הסמארטפון של הנהג הצעיר ובעזרתו הוא יכול להפעיל ולכבות את הביטוח עליו בתחילה ובסוף נסיעה. בסוף החודש עליו (או על הוריו) לשלם את הביטוח בעבור נסיעות אלו בלבד. ובכך נחסכים מאות ולעיתים גם אלפי שקלים בשנה.
תחשבו רגע על הורים לחיילים, למשל. אלה משתמשים ברכב כמעט אך ורק בסופי שבוע ולעיתים אף בתדירות נמוכה יותר. עד לא מזמן הם בעצם היו משלמים ביטוח יקר מאוד, על רכב שנהג צעיר באמת של הדברים בקושי משתמש בו. תחשבו כמה כסף נחסך, כשההורים משלמים היום רק בעבור נסיעות השישבת הללו בלבד.
ברגע שזוהי פוליסה נפרדת, תאונה של הנהג הצעיר בעת שהביטוח הייעודי שלו מופעל, נרשמת כתאונה שלו ולא משפיעה על פרמיית הביטוח של ההורים. רק בעת חידוש פוליסת הרכב שלו עצמו, יראה כי עלויותיה גבוהות יותר בעקבות אותה תביעה שהגיש במהלך השנה. עיקרון זה נקרא עבר ביטוחי והוא מתייחס לתביעות ביטוח שנעשות בשלוש השנים שלפני כל חידוש.
בשורה התחתונה, סיכוי סביר שבעוד כמה שנים כבר בקושי נזכור את הימים בהם שילמנו ביטוח רכב באופן קשיח, כזה שלא מתחשב בשימוש ברכב או באופי הנהג. נביט לאחור ונגיד "אלה היו ימים" ולא נתגעגע.