2021 הייתה שנה של פריצה אמיתית בכל הקשור לכלי רכב חשמליים בישראל. דגם חשמלי אחר דגם חשמלי הגיעו לארץ, וסיפקו תשובה חד־משמעית (חיובית מן הסתם) לשאלה אם אנחנו לקראת מהפכה חשמלית.

למען האמת, אנחנו כבר בתוך המהפכה, לפיכך, אין פלא ששישה מתוך עשרת הדגמים ברשימת המכוניות הטובות של השנה החולפת הם חשמליים ב־100%. אחד מהם, הדגם החשמלי המרהיב ביותר שהגיע אליי לנסיעת מבחן, הוא הרכב המפואר והחדשני מרצדס EQS, הדגם המקביל למרצדס S CLASS הממונע בבנזין, רק שזה עובד על טהרת ההנעה החשמלית.

גולת הכותרת של EQS החדשה היא מערכת המולטימדיה ברכב, שמקפיצה את EQS למחוזות שאף יצרנית עוד לא הגיעה אליהן. מרצדס שוברת את השיאים של עצמה ומרימה את הרף מעלה־מעלה, מה שמעלה את התהייה לאן היא עוד יכולה להגיע ואיך היא עוד יכולה להפתיע אותנו.

עוד לפני ההשקה הרשמית של EQS בארץ, בדצמבר 2021, נחשף מסך המולטימדיה המתקדם של היצרנית, מסך זכוכית (קעור ולא ישר), ברוחב 14.1 סנטימטר, עם ציפוי אלומיניום למניעת שריטות ומסגרת שנצבעה בתהליך תלת־שכבתי בצבע “silver shadow". בחלק התחתון של המסך הוטמעה תאורה מיוחדת שגורמת למסך המולטימדיה להיראות צף על הלוח.

קשה לא להתפעל מאיכות התצוגה, וכל מי שהספיק לרכוש טלוויזיה בטכנולוגיה OLED יבין. זה עולם אחר, והוא לא בסלון, אלא ברכב הפרטי, מול העיניים של הנהג/ת והנוסעים. מילה על ממשק ה־MBUX: מרצדס A CLASS החדשה הייתה הראשונה שקיבלה את הממשק, מה שהביא לשיפור חוויית המשתמש בכמה רמות, והפך את התפעול לאינטואיטיבי ונוח.

מערכת MBUX - Mercedes Benz Use Experience - יצאה כבר בדור שני משופר והוטמעה ביותר מ־1.8 מיליון רכבי מרצדס, כולל ב־S CLASS ובמלכה החדשה הנוכחית, ה־EQS.

לממשק MBUX שמונה מעבדי ליבה, 24GB RAM ו־46.4GB זיכרון לשנייה. המערכת משתמשת בבינה מלאכותית כדי להציג את האפשרויות המתאימות לנהג/ת בכל זמן נתון (כמו למשל, התאמת טמפרטורת ההגה והמושבים), ועוד עשרות אפשרויות - מתוכנת מסרים אקטיבית, דרך תזכורות לימי הולדת ועד תזכורת לרשימת מטלות - כל אלו מוצעות באופן אוטומטי כשהן רלוונטיות למשתמש.

הממשק שומר עד שבעה פרופילים שונים, של שבעה נהגים ונהגות, והנהג והנוסע שלצדו יכולים לתפעל אותו כך שכל אחד מהם רואה תצוגה משל עצמו והוא בעל אזור ייעודי לתפעול מהמושב שבו הוא יושב. כשאין נוסע/ת לצד הנהג/ת, המסך הופך לבעל תצוגה דיגיטלית דקורטיבית מהפנטת.

ולא דיברנו על מסך הטאבלט הנשלף מאחור לשימוש הנוסעים שבמושב האחורי, עם עשרות הגדרות, כיוון ובחירה של אפשרויות שמע, נוחות, תאורה ועוד.

פנים רכב מרצדס (צילום: דניאל הררי)
פנים רכב מרצדס (צילום: דניאל הררי)

EQS היא מכונית מהדור הבא־הבא, כמו אלה שצפינו בהן בסרטים וחשבנו שיופיעו בכבישים שלנו רק עם נחיתת חייזרים בכדור הארץ: מפתיחת הדלתות האוטומטית על ידי לחיצה ארוכה בשלט, דרך נעילה אוטומטית בלחיצה ארוכה על דוושת הבלם ועד ידיות מפוארות עם חתימת מרצדס, שנשלפות ונבלעות בנסיעה, לטובת אווירודינמיות מרבית, הצורה של EQS, הרצפה השטוחה, ואף עיצוב הגלגלים שמפחית התנגדות.

לרכב מערכת מתלי אוויר אדפטיבית, עם אפשרות להרמה והורדת המרכב. מערכת היגוי אחורית עם אפשרות לזווית של עד 10 מעלות. זה עובד נפלא כשצריכים לעשות פרסה בכביש צפוף עם רכב באורך 5.216 מטרים, סוג של מיניבוס קטן. בידוד הרעשים מעולה, גם בזכות חלונות עם זכוכית כפולה. כל אלה יוצרים חוויית נהיגה שלווה, שקטה וזורמת, וגם חזקה מאוד, אם רק תרצו.

ההנעה בגרסת EQS כפולה, עם שני מנועים חשמליים, מלפנים ומאחור, עם הספק משולב של 523 כ"ס, ו־85.5 קג"מ, קיבולת סוללה 107.8 kWh וטווח חשמלי של עד 627 קילומטר (588 קילומטר ריאלי), עם תצרוכת חשמל ממוצעת של 20 קוט"ש ל־100 קילומטר, בנסיעה משולבת, ובלי לנסות לחסוך בצריכת חשמל או לדאוג לטווח. עם מצבי הנהיגה ובלעדיהם, ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש בגרסת ה־580 אורכת 4.3 שניות, ברכב שמשקלו יותר מ־2.5 טונות.

מערכות הבטיחות המתקדמות המקוריות של מרצדס כוללות מערכות תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית במקרי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית מצוינת, זיהוי כלי רכב בשטח מת, זיהוי דו־גלגלי והולכי רגל, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, ברמה כזו, שהאורות מכתרים את הרכב שמלפנים, ונעצרים בדיוק בדמותו, ולא מסנוורים אף חלק בו. בזכות יחידת התאורה המטורפת ב־EQS.

החומרים, הטקסטיל, המתכות, הזכוכיות, יחידות התאורה, פתחי האוורור, הגימורים, התפירה - הכל נראה ללא דופי ועשוי לעילא ולעילא.
נראה שחשבו על הכל ביצירת הרכב. תא הנהג והנוסעים הם ברמה אחרת של יוקרה: הריפודים בהירים והתפירה מדוקדקת בעיצוב יוקרתי, יש שלל מסכים, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים ותאים שונים עם מנגנון פתיחה אלגנטי. אפילו הרמקולים מתעגלים עם כיוון הדלת. אין פינה ששכחו להתייחס אליה.

תחושת מיליון הדולר מתעצמת עם אפשרויות הנוחות ב־EQS: מבחירת עשרות גוונים, כולל שילוב צבעים, דרך התאורה סביב כל נוסעי הרכב ועד אפשרויות העיסוי, כמעט מכף רגל ועד ראש, חימום ואוורור וכיוון חשמלי לכל חמשת המושבים בתא הנוסעים. ויש גם מסנן HEPA שמסנן תחמוצות גופרית דו־חמצנית, תחמוצות חנקן, מבחוץ, וכן ריחות שונים, הודות לציפוי הפחם הפעיל. מסנן האוויר הפנימי מונע כניסת וירוסים וחיידקים.

מערכת מצלמות וחיישנים היקפית, הכוללת חיישן LiDAR, מצלמה בשמשה האחורית ומיקרופונים, היא הכל חוץ מרגילה - לא באיכות התצוגה ולא באיכות ורגישות החיישנים. זו רמה אחרת של טכנולוגיה. מבין המכוניות החדשות שהושקו בשנה החולפת, חשמליות ומונעות בנזין, קטנות כגדולות, היה קשה לא לבחור בה כרכב השנה שלי.
מרצדס EQS 580 4Matic, פלטינום פלוס: 1,290,000 שקלים. 

יונדאי קונה הייבריד (צילום: יצרן)
יונדאי קונה הייבריד (צילום: יצרן)

חדשות ואירועים

חברת דלק מוטורס, יבואנית מיני קופר בישראל, תהיה נותנת החסות הראשית באליפות ישראל בקארטינג. במסגרת החסות ישתנה שם הליגה ל“אליפות ישראל בקארטינג ליגת MINI COOPER".

כלמוביל משיקה בישראל את יונדאי קונה הייבריד החדשה (בצילום למטה) עם עיצוב עדכני, מערכות בטיחות מתקדמות, בשלוש רמות גימור, החל מ־147,900 שקלים.

פנגו מסכמת רבעון לשירות “חניתי" - שנועד להזכיר לנהגים להפעיל חניה בעת ההגעה ליעד ולהימנע מדוחות חניה. בתום שלושה חודשים של פעילות השירות חסך עשרות אלפי שקלים למשתמשי האפליקציה.

אפקון החזקות מעמיקה את אחיזתה בתחום התחבורה החשמלית ומשקיעה כ־10 מיליון שקלים בחברת צ'קראטק, העוסקת בפיתוח מערכות לטעינה מהירה של כלי רכב חשמליים. בכך, אפקון תהיה אחת מבעלי המניות הגדולים בצ'קראטק.