ב־2018 הציגה ב.מ.וו רכב קונספט המכונה iNEXT, הסנונית הראשונה של רכבי הפנאי־שטח החשמליים הראשונים של המותג. מכונית חשמלית גדולה ומרשימה, מעט מגושמת בממדים ובצורה, עם יחידת הנעה חשמלית מתקדמת, עיצוב חייזרי, מפעים ומפתיע מבחוץ, אלגנטית, שקטה, טכנולוגית מבפנים, ורוויית חדשנות, בכל פינה או מתג.

גלגולה של מכונית הקונספט הזו הוא דגם ה־iX החשוב והמכונן, ספינת הדגל של המותג, והשראה לדגמים אחרים שכבר "נולדו" ועוד "ייוולדו". זהו דגם שמסמן את התחלת הסוף של דגמי הבנזין של החברה (והדיזל, מזמן), ומעבר לעתיד מחושמל לחלוטין.

מכיוון שאין יצרנית מכוניות גדולה שלא משקיעה את רוב הונה בפיתוח וייצור דגמים חשמליים או כלי רכב ירוקים עם הנעות חלופיות, הקרב עכשיו הוא על השאלה מי יכבוש את תחום הרכב החשמלי, וכמובן שנראה בראש הפירמידה יצרניות גדולות כמו ב.מ.וו, מרצדס וקונצרן הענק פולקסווגן.

ל־Ix עיצוב יוניקי עם זוג כליות גדולות בחזית. מאחורי ה"נחיריים" האלה, שכאן בארץ כוסו בלוחית הרישוי, מוטמעת טכנולוגיה לשיפור מערכות הסיוע בנהיגה: מכ"ם גדול, חיישנים ומצלמה. מלבד האלמנטים העיצוביים והבטיחותיים, הושם דגש על האווירודינמיות של הרכב, לטובת ביצועים אופטימליים. בהחלט אפשר לזהות שמדובר בב.מ.וו, רק עתידני.

BMW דגם ה־iX (צילום: באדיבות היצרן)
BMW דגם ה־iX (צילום: באדיבות היצרן)


פנסי הלד מלפנים מלוכסנים, ומאחור - דקים וארוכים. הידיות ברכב פנימיות, כאלה שצריך להכניס את האצבעות לתוכן וללחוץ על המתג הפנימי. מראות הצד פוסלו במנהרת רוח, ויש מעט קווי אופי על הדלתות.

תא הנהג נקי - חלל שאין בו כמעט רעשים ומתגים, ולמרות זאת, יש הרבה במה להתעסק. תא הנהג והנוסעים מרווח ומינימליסטי אבל רווי חידושים ופיצ'רים שבהם נתקלתי לראשונה, מה שגרם לכך שבפעם הראשונה שבה נכנסתי לרכב הייתי די אבודה.

בדלת הנהג אין ידית לפתיחה, כלומר יש אחת חבויה, שנועדה למקרה הצורך או למקרה חירום, כי את הדלת פה תפתחו בעזרת מתגים זהובים ונאים. המתגים להזזת מושב הנהג והנוסע הם בליגה אחרת - עטויים קריסטל. הם מיוחדים ובמפגש עם קרני השמש נוצר מראה מלבב.
ויש עוד קריסטל. בקונסולה, בין הנהג והנוסע, העשויה עץ פורניר, מוצבת גלגלת. זהו בקר ה־iDrive הסיבובי של ה־iX.

הגלגלת נאה ונוצצת, עשויה קריסטל, ושולטת על תפעול המערכות השונות במולטימדיה. לידה כפתורים שטוחים רגישים למגע עם חיישן חבוי מתחת למשטח הפורניר, השולטים במצבי הנהיגה, לחצן להפעלת המצלמות ההיקפיות, לחצן להגבהת הרכב בעזרת מתלי האוויר ועוד לחצנים לתפעול מערכת השמע וקבלת נתוני צריכת חשמל וטעינה חשמלית.

גם כפתור עוצמת הקול עשוי קריסטל, וכך גם מתג ההתנעה, ובורר תיבת ההילוכים. זה בהחלט תורם למראה הדלתות ותא הנהג, כי השאר, למעט המסכים, נראה די רגיל. מערכת המולטימדיה כוללת מערכת שמע יוקרתית ואיכותית של Bowers & WiIkins.

BMW דגם ה־iX (צילום: באדיבות היצרן)
BMW דגם ה־iX (צילום: באדיבות היצרן)

כאמור, נראה בהמשך עוד דגמי חשמל בעלי מאפייני העיצוב של ה־iX - לוח המחוונים הדיגיטלי, מסך המולטימדיה, גלגל ההגה המשושה והשימוש בחומרים בני קיימה, כחלק מהאג'נדה של היצרנית. לעומת זאת, חגורות הבטיחות בצבע תכלת זוהר לא יועתקו, לשמחתי, לדגמים נוספים. כי עם כל הכבוד לכך שזה צבע מגניב ומרענן, כשמדובר ברכב בשווי מאות אלפי שקלים, זה מצעצע מאוד את המראה שלו.

ה־iX היא בעלת רצפה שטוחה וקו גג גבוה, מה שמאפשר לשלושה נוסעים מבוגרים וגדולים לשבת מאחור. לשני המושבים החיצוניים יש משענות ראש אינטגרליות ואילו המושב המרכזי כולל משענת ראש הניתנת לקיפול. מרווח הרגליים מלפנים ומאחור נדיב מאוד, ותא המטען רחב (נפח של 500 ליטר).

ה־iX מיוצר בשתי גרסאות, בשתיהן יחידת הנעה כפולה הכוללת שני מנועים חשמליים, אחד בסרן הקדמי ואחד בסרן האחורי. הדגם הנבחן, iX xDrive50, מגיע עם הספק גבוה מאוד של 523 כ"ס, מומנט מרבי של 78 קג"מ, עם האצה מהנה מהמקום, שיש תחושה שהיא מהירה יותר מהנתון הרשמי - 4.6 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. וצריך לזכור שזהו רכב ענק עם משקל של יותר מ־2.5 טונות, מתוכן 600 ק"ג של סוללה המוסתרת ברצפת הרכב. קיבולת הסוללה היא 111.5 קוט"ש (105.2 קוט"ש נטו, על פי המפרט הטכני) וטווח הנסיעה החשמלי המוצהר של היצרן הוא כ־600 קילומטר, כאשר הטווח הריאלי קרוב יותר ל־480 קילומטר.

כמובן שהטווח החשמלי מושפע מאופי הנסיעה, תוואי הדרך והנהיגה. כשהחזרתי את הרכב לסוכנות, נסעתי 11 קילומטר, שארכו 25 דקות, שנעו בין זחילה לנסיעה במהירות 90 קמ"ש, ולא איבדתי ולו אחוז אחד מהסוללה. כיצד? בזכות המערכת הרגנרטיבית ברכב, שאם עוד פעם אפאר אותה, בטח יחשדו בי כמי שיש לה מניות בב.מ.וו.

אבל מערכת אחזור האנרגיה ב־iX, כמו ב־Ix3 החדשה שהושקה ב־2021 (הגרסה החשמלית ל־X3), אכן מצוינת, ואפשר לראות איך האנרגיה חוזרת לסוללה מעצם הנסיעה. אפשר לשמור על הטווח החשמלי בעזרת מצב הנהיגה החסכוני, ולבחור במצב רגנרטיבי "גבוה", שבו הרכב בולם בכל ניתוק מגע עם דוושת הגז, בלי ללחוץ על הבלמים, ומעצם הבלימה מייצר אנרגיה נוספת לסוללה.

לא נהגתי מהר במבחן הדרכים כי לא היה לי איפה, אבל המהירות המקסימלית בשני דגמי ה־iX מוגבלת ל־200 קמ"ש, לא משנה כמה תלחצו.
חוויית הנהיגה ב־iX xDrive50 מהנה, והנסיעה שקטה בזכות הבידוד מרעשי דרך ורוח. לא ציפיתי לפחות מרכב כזה, במחיר כזה. תנוחת הישיבה גבוהה. בנסיעה ספורטיבית ובתמרונים מהירים וחדים, המשקל שלה מורגש ומהווה תזכורת לכך שהמכונית לא נועדה לזה.

דגם ה־iX משווק בישראל בארבע גרסאות: שתי יחידות הנעה/סוללה ושתי רמות גימור לכל אחת. דגם ה־xDrive40 עם טווח נסיעה חשמלי של 400 קילומטר, 326 כ"ס החל מ־559 אלף שקלים, ודגם ה־xDrive50 ברמות גימור Ultimate ו־Ultimate Bronze, עם הספק של 524 כ"ס, החל מ־699 אלף שקלים. 

חדשות ואירועים 

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, פותחת לקהל הרחב אפשרות להזמנה מוקדמת של טויוטה אייגו X, מיני־קרוסאובר עירוני חדש, בעל עיצוב צעיר (בצילום למטה). לאייגו X מנוע בנפח 1 ליטר (1,000 סמ"ק), בעל שלושה צילינדרים ו־72 כ"ס, עם צריכת דלק נמוכה על פי הצהרת היצרן. המידות שלו צמחו לאורך, לרוחב ולגובה, יש לו חישוקי סגסוגת גדולים - 17 אינץ', שמוסיפים עניין למראה החיצוני, ולא חסכו בבטיחות שלו: אייגו X כולל מערכות בטיחות אוטונומיות מקוריות, כמו בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת למניעת שכחת ילדים. החל מ־93,990 שקלים.

טויוטה אייגו X (צילום: יחצ)
טויוטה אייגו X (צילום: יחצ)

היצרנית MG הודיעה כי בעקבות התפרצות וריאנט חדש בסין, הייצור במפעלי הרכב בסין ייפגע. העיכוב ישפיע בעיקר על דגם ה־MG ZS EV, שעדיין לא החלו בייצור הסדרתי שלו. תחילת הייצור הסדרתי תידחה, ככל הנראה לרבעון השלישי של 2022. לקוחות פרטיים אשר הזמינו בארץ MG ZS EV שאספקתו תתעכב ויחליטו שלא להמתין, יוכלו לבטל את הזמנתם ולקבל זיכוי מלא. אם יחליטו לרכוש דגם אחר ממותגי היבואנית (MG, פיג׳ו, סיטרואן, אופל או DS), יקבלו זיכוי מוגדל בגובה המקדמה ששילמו במועד פתיחת ההזמנה בתוספת 50% מערכה למימוש ברכישת רכב ממותגי לובינסקי.