כלמוביל עשתה את אחד המהלכים היותר טובים ומוצלחים השנה עם השקת הדגם החשמלי בעל שבעת המקומות, מרצדס EQB, בדיוק עכשיו בלי חגיגות גדולות. הודעת מייל קצרה לעיתונות סיכמה את המאורע. העיתוי? בזמן שהשוק צמא לדגמי שבעה מקומות ולדגמים חשמליים שימושיים. שילוב שכמעט ואין, ולכן זו נקודת פתיחה מצוינת, וכמעט חסרת תחרות.

על פניו, הגעת ה־EQB לישראל אינה סיבה לחגיגה. עוד רכב חשמלי של מותג יוקרה שרק עשירים יוכלו לקנות. כשפורסם המחיר - התמונה השתנתה. החל מ־349,900 שקלים לרכב יוקרה חשמלי בעל שבעה מקומות? מיד חיפשתי את הקאץ' וכבר הסקתי שמדובר באיזה מישמש מוטורי, מכונית בינונית שהיצרן יצר לקהלים שמחוץ לעשירון העליון.

ואז פגשתי את חתן השמחה והחשדות התפוגגו. חיפשתי מה לא בסדר בו ולא מצאתי. צורת הדגם מזכירה את המרצדס GLK בעל המראה המרובע, האגרסיבי והמעניין (אם כי יש שיגידו שגם מכוער). בעיניי העיצוב הוא יתרון. הוא שונה מדגמי הקרוסאובר של מרצדס, והצורה המרובעת מעניקה תחושה שיש מרווח בתא הנהג והנוסעים וכן מרווח ראש טוב.

מבפנים, לעומת זאת, זו מרצדס לגמרי: ריפודי העור הבהירים, הגימורים המתכתיים, פתחי האוורור המפונפנים ותחושת היוקרתיות. מרצדס. רק מה, ריפודי עור בקיץ בלי אוורור למושבים זה לא הולך, וזה לא נעים. אם תחפשו את מערכת המולטימדיה החדשה והגדולה והמטורפת עם מערכת הניווט בתלת־ממד, תתאכזבו לגלות שהיא לא פה. במקומה, במרכז תא הנהג, נמצא מסך מולטימדיה צנוע למדי מהדור הקודם של מסכי המולטימדיה מקונצרן מרצדס.

BYD ATTO 3 (צילום: יצרן)
BYD ATTO 3 (צילום: יצרן)

ה־EQB בא לענות על צורך חשוב של שימושיות: האפשרות להכניס שבעה אנשים לרכב. בשבת שקטה של אמצע הקיץ הלוהט, אני עוצרת באחת מעמדות הטעינה הגאוניות - עמדה מהירה של ג'ינרג'י - בצים סנטר ערד, ובודקת את מרווח הפנים. מידות הרכב לא גדולות כפי שהייתם מצפים מרכב בן שבעה מקומות: אורכו 468.4 ס"מ ובסיס הגלגלים 283 ס"מ. אלה נתונים טובים לרכב משפחתי, אך קומפקטיים. את השורה האמצעית ניתן להזיז אחורה וקדימה באמצעות מסילות וליצור מקום ריאלי ושימושי ליושבים בשורות האמצעית והאחורית. בנוסף, אפשר לכוון את גב המושבים קדימה ואחורה, כמו במטוס, וקיימת הפרדה של 2+1 בספסל האמצעי.

יעיל וחכם אומנם, אך המרווח מצומצם למדי מאחור. חמישה נוסעים אומנם יוכלו להיכנס למושבים בשורה השנייה והשלישית, אבל לא לשבת בנוחות מרבית. בשני המושבים האחוריים יוכלו לשבת שני ילדים, והם אולי אפילו יתלהבו מזה ולא יתלוננו על מרווח הברכיים הקטן. בשורה האמצעית יישבו בנוחות יחסית ויזכו גם לפתחי אוורור צמודים, ברמת הגימור השנייה (389 אלף שקלים).

מרצדס EQB (צילום: יצרן)
מרצדס EQB (צילום: יצרן)

כך שאולי הרכב החשמלי החדש הזה יכול לשרת בצורה מיטבית דווקא משפחה שבה חמישה נוסעים אם מקפלים את השורה השלישית בת שני המושבים (שאגב, כוללים עיגוני איזופיקס תקניים להתקנת מושבי בטיחות לילדים), וליהנות ממושב אמצעי שמאפשר ישיבה מרווחת מכל צד לשלושה נוסעים, גם בוגרים. בלי לקפל את השורה השלישית, תא המטען עד דופן הגג מאפשר טעינה של 495 ליטר, ועם קיפולו תזכו לנפח העמסה מצוין של 1,620 ליטר. משפחות בנות חמש נפשות - התפקדו.

מרצדס ישראל כיוונה למעגלים אחרים, וקלעה בול, עם מכירות של 120 כלי רכב בתוך זמן קצר. לא מן הנמנע שאפילו אנשיה הופתעו לראות את המגזר הדתי והחרדי באולם התצוגה שלה.