מותג חדש ומסקרן מאוד נחת בישראל: Polestar (פולסטאר). זהו מותג רכב חשמלי פרימיום, שהיקום חילק לו את הקלפים הכי טובים שמותג רכב יכול לקבל: אבא סיני עשיר, מוחות יצירתיים והרבה מעוף.

פולסטאר נוסדה בשנות ה־90 כמותג רכב שוודי קטן וצנוע, שנרכש אחרי כ־20 שנות פעילות על ידי יצרנית הרכב השוודית הגדולה וולוו, שהפכה אותה לחטיבת הביצועים שלה והחלה לייצר מכוניות שוודיות ספורטיביות, חזקות, יפות ופחות מזהמות. ב־2017 קונצרן ג'ילי, שידוע באהבתו למותגי רכב קטנים, שלף את האשראי, ופולסטאר הגשימה את החלומות המוטוריים שלה. הרבה מדברים על כלי רכב ירוקים, שמירה על איכות הסביבה, מחזור חומרים ואפילו ייצור ירוק ונקי של כלי רכב, בלי מפעלים שחורים וארובות מפויחות. פולסטאר בעיניי מאוד קרובה לשם.

כאמור, מאז 2017 פולסטאר הוא מותג רכב עצמאי, שמשתמש במוחות מבריקים ובטכנולוגיה מתקדמת שלה, כשהוא מחדד שלושה עקרונות: עיצוב, ביצועים ושמירה על הסביבה. ברוח זו נולדה מכונית הפולסטאר הראשונה, פולסטאר 1, שכוללת יחידת הנעה היברידית נטענת בחשמל. זו מכונית עם צורה מרשימה, ביצועים ספורטיביים וטווח חשמלי גבוה מ־100 קילומטר, על פי הצהרת היצרן.

פולסטאר 2 הושקה ב־2020, זוהי מכונית “פסט־בק" חשמלית מלאה, שהגיעה לישראל רק עתה, מהסיבות הברורות, הלא הן קורונה. FASTBACK היא הצורה של החלק האחורי של הדגם - קו גג ישר, שמתעגל מטה ומסתיים במעין בליטה בקצה האחורי של הרכב, באזור תא המטען.

בבוקר שקט באולם אירועים בוטיקי בתל אביב, שנראה כמו סדנה מפונפנת של פולסטאר, חונים רכבי פולסטאר 2 חשמליים, יפים ומרשימים, בצבעים מחמיאים, ובגרסאות שונות: גרסת מנוע יחיד, הנעה קדמית, טווח סטנדרטי (255 אלף שקלים), הכוללת מנוע חשמלי אחד (170 קילוואט, הספק של 231 כ"ס), ומארז סוללות עם קיבולת של 69 קילוואט, וטווח של עד 470 קילומטר; גרסה נוספת כוללת גם מנוע יחיד עם אותו הספק, בעל סוללה גדולה יותר (275 אלף שקלים), בקיבולת 78 קילוואט־שעה, שיגדיל את הטווח עד ל־540 קילומטר, על פי היצרן.

שתי הגרסאות הבאות כוללות שני מנועים חשמליים, הנעה כפולה (החל מ־295 אלף שקלים), עם הספק כולל של 300 קילוואט, הספק של 408 כ"ס, עם אותה סוללה גדולה, 78 קילוואט־שעה, המספקת טווח נסיעה חשמלי גדול יותר. הבכירה מבין השתיים היא גרסת “ביצועים" (335 אלף שקלים), וכך גם היא מכונה - polestar 2 performance, בעלת הספק של 476 כ"ס, האצה מהמקום ל־100 קמ"ש ב־4.4 שניות, המכוילת באופן ספורטיבי (שלדת פרפורמנס, בולמים מתכוונים), וגם קליפרים וחגורות בצבע זהב, עם טווח של עד 480 קילומטר.

ויש גם תוספות בתשלום: חישוקי סגסוגת בגודל 20 אינץ' - 8,000 שקלים, צבע מטאלי לרכב - 7,000 שקלים ומושבי עור נאפה מאווררים - 25 אלף שקלים.

את המותג מייבאת קבוצת מאיר, יבואנית וולוו והונדה לישראל. זה לא מובן מאליו, שכן פולסטאר העולמית עשתה מעשה טסלה בישראל, ושיווקה את המותג בעצמה, ללא עזרת יבואנים מקומיים. לא מעט דגמי פולסטאר נמכרים באופן מקוון בעולם, אך לקהל הישראלי יש אולם תצוגה, שאליו הוא יכול להגיע, לגעת ברכב ולצאת איתו לנסיעת מבחן. ככל הנראה, זה יקרה כבר בחודש הבא בהרצליה.

במבט ראשון זה וולוו. במבט שני, זו וולוו אחרת, מעניינת יותר, וולוו פלוס אם תרצו. צריך לבחון את הרכב מכל זווית כדי להבין כמה מחשבה הושקעה בעיצוב. עיצוב הפנסים מיוחד, מראות הצד לא סטנדרטיות, ותכנונן שונה וחכם. זהו רכב בעל עיצוב אוונגרדי, שנותן חוויה אחרת, ייחודית לקטגוריית הרכב החשמלי הקומפקטי “פרימיום". עם מלאי מכוניות, פולסטאר עלולה לעשות למתחרות הלא רבות שלה חיים קשים, כי היא מביאה משהו אחר.

היא אומרת בריש גלי, “אנחנו טבעונים, אנחנו מכבדים ושומרים על הסביבה בייצור המכוניות החשמליות המדהימות והספורטיביות שלנו", ויש לא מעט אנשים עם תקציב גדול שיעריכו את זה. אם כי רכב טוב לא באמת צריך מעטפת יחסי ציבור, או פרסים ותארים כפי שהיא קיבלה מאז הושקה.

תא הנהג מרשים גם ללא מסך המולטימדיה הגדול במרכז. מסך המולטימדיה, בצורת טאבלט בגודל 11 אינץ', ונגיעות העיצוב המיוחדות מסביב, מקפיצות אותו. תא הנהג והנוסעים מרווח, איכותי למגע (כמעט ולא תמצאו חלקים פלסטיים “זולים"), עיצוב הדשבורד מעניין, המושבים גדולים, מרווחים ונעימים, וחגורות כתומות מעטרות את הצדדים ומשלימות את התמונה.

המולטימדיה, כמו ברכבי וולוו החדשים, כוללת מערכת הפעלה של אנדרואיד, עם שירותי גוגל מאפליקציות Google Assistant ,Google Maps חנות Google Play וכל פונקציה אפשרית של גוגל. הבולטת היא מערכת הניווט של גוגל, גוגל מפות, שעם הכנסת שם היעד למערכת הניווט תדע להגיד לכם בדיוק עם כמה אחוזי סוללה תגיעו. זה בעיניי מבריק.

סאן־רוף גדול נמצא ממעל, ויש תחושת פרימיום באוויר. אבל ההפתעה הגדולה היא שהרכב מתניע את עצמו עם ההתיישבות בכיסא הנהג.
הגרסה הנבחנת, ה"פרפורמנס", היא היחידה שיש בה מערכת מתלים בכיול ידני. הנוחות מדהימה. נהגתי בכבישים מזעזעים, אבל הנסיעה, להפתעתי, הייתה מרוככת.

איכות בידוד הרעשים היא פשוט וואו. אומנם היו כבישים מזעזעים שהצליחו להכניס רעש מאזור בית הגלגלים אל תוך הרכב, ורעשי רוח קלים הסתננו במהירות באמת גבוהה, אך הנסיעה ברובה נעימה, מהירה ומהנה. פולסטאר 2 בגרסת הביצועים היא מכונית חזקה מאוד, זריזה מאוד, עם מגבלת מהירות מפתיעה לטובה.

אם נחפש בכוח נקודות פחות טובות, אצביע על הנסיעה עם דוושה אחת - אפשרות של הנהג לנסוע עם רמת בלימה חזקה עם עזיבת ה"גז", ובעצם כך לא להשתמש כמעט בבלמים. אולי עם הזמן השימוש בדוושה אחת בזמן הנסיעה הופך לחלק ונעים יותר. כמו כן, לא הצלחתי להתעמק באיכות המערכת הרגנרטיבית, כי הייתי עסוקה בלתת גז, מה שגרם לנתון טווח של כ־390 קילומטר

מעניין לבחון את הגרסה הפותחת עם הסוללה הקטנה יותר, הטווח המצומצם והמנוע היחיד, שבוודאי תהיה רלוונטית ללא מעט קונים ישראלים פוטנציאליים, ויכולה להיות אופציה מצוינת ואטרקטיבית למי שמחפש סטייל, ייחוד, בטיחות וטכנולוגיה מתקדמת במעטפת יפה ומושקעת, מבפנים ומבחוץ, עם טווח של 400 קילומטר, ובמחיר של 255 אלף שקלים. 

חדשות ואירועים

לובינסקי, יבואנית סיטרואן לישראל, החלה לשווק את מתיחת הפנים לסיטרואן C5 AIRCROSS. מתיחת הפנים כוללת שינויים קלים בעיצוב, שיפור הנוחות, העלאת רף השימושיות, תוספות אבזור וגרסת כניסה חדשה עם מנוע ה־1.2 ליטר טורבו בנזין PureTech, עם 130 כ"ס. הדגם ימשיך להיות משווק גם בגרסאות 1.5 ליטר טורבו־דיזל BlueHdi עם 130 כ"ס, ומנוע ה־1.6 ליטר טורבו בנזין עם 180 כ"ס. החל מ־168,990 שקלים (עם אחריות לחמש שנים או 120 אלף קילומטר).

DS4  (צילום: רונן טופלברג)
DS4 (צילום: רונן טופלברג)

השקה נוספת של לובינסקי, הפעם מקטגוריית הפרימיום: DS4 החדש (בצילום למטה). רכב בעל עיצוב ייחודי ויוקרתי בכמה רמות גימור לבחירה, שישווק עם שתי יחידות הנעה אפשריות: גרסת בנזין, או גרסת PHEV (פלאג אין הייבריד), עם הספקים של 180 כ"ס וגרסת או 225 כ"ס. שתיהן עם תיבת שמונה הילוכים מבית AISIN. ה־DS4 E־TENSE מצויד בסוללת ליתיום יון בהספק של 12.4 קוט"ש עם טווח של עד 59 קילומטר על פי היצרן. המחיר, החל מ־218,990 שקלים ועד 278 אלף שקלים.

מטרו מוטור מתחילה לשווק מותג קטנועים חשמלי חדש GOGORO. עם שני דגמים חשמליים ראשונים, בעלי טווח חשמלי מקסימלי של 130 קילומטר, החל מ־16,985 שקלים.