רכבי מותג הרכב החשמלי מקסוס מבית צ'יינה מוטורס הם אומנם 100% חשמליים ושקטים על הכביש, אך עושים המון רעש ובאז בשוק הרכב הישראלי. דגמי מקסוס נתפסים ככלי רכב חשמליים עם יחס עלות־תועלת גבוה, והלקוחות יעידו גם על חוויית שירות ואיכות מפתיעה לטובה. תפסנו את ירון כהן, מנהל חטיבת כלי הרכב החשמליים בצ'יינה מוטורס, יבואנית מקסוס, לראיון ולשיחה קצרה על צעדיו הראשונים במותג החשמלי בישראל, לאן מועדות פני החברה ומה חשוב לתת ללקוח.

כהן, חי ונושם את המותג, יורד לרזולוציות הכי קטנות מול לקוחות מקסוס, ובעיקר בכל הקשור לחוויית השירות שהלקוח מקבל - החל משלב המכירה ואספקת הרכב ועד לשירות שאחרי הרכישה. "בצ'יינה מוטורס מברכים על מהפכת הרכב החשמלי העולמית בכלל ובישראל בפרט. ככל שיהיו יותר מותגים חשמליים ויותר כלי רכב חשמליים, כך המהפכה תגדל", הוא מציין.

מקסוס (צילום: באדיבות היצרן)
מקסוס (צילום: באדיבות היצרן)


חינוך השוק הישראלי


"אחת הסיבות שבחרתי בתחום ובעולם הזה של הרכב החשמלי, עד כמה שזה יישמע נדוש, היא דאגה לעתיד ילדיי ולכדור הארץ שאנו משאירים להם", מספר כהן. "העתיד הגיע למדינת ישראל, והישראלים נכונים לאמץ חידושים. אנחנו לא עוסקים רק במכירת רכב חשמלי, אלא גם בחינוך שוק, והדיאלוג שלנו עם אנשי המכירות או עם הלקוחות שלנו הוא כדי לשנות תפיסת עולם.

"כשלקוח רוכש רכב בנזין או דיזל, הוא מניע, מתדלק ובזה זה נגמר. ברכב חשמלי האתגר הוא התנהגות הנהג עם הרכב - מה שמצריך ממנו תפיסה אחרת. עבורו אין יותר תחנות דלק ויש טעינה ביתית או טעינה ציבורית - ואלו דורשים תכנון מוקדם טרם הנסיעה. אפשר להיות ספונטני, אבל צריך להיות מתוכננים, אם החלטת בבוקר להתניע ולנסוע לאילת, למשל, אתה צריך שהסוללה ברכב תהיה טעונה במלואה. נכון לעכשיו, המצב טוב יותר וכבר קיימת פריסה די נרחבת של עמדות טעינה לאורך הדרך".


"מלבד השמירה על איכות הסביבה, יש סיבה נוספת שלקוחות קונים כלי רכב חשמליים, והיא חיסכון בעלויות אחזקה - חיסכון של 80% מהוצאות על רכב בנזין, בדלק ובטיפולים. "זה יכול להתבטא בחיסכון של עשרות אלפי שקלים בשנה בעלויות תחזוקה", אומר ירון. "ולא בכדי אפשר לראות חדירה של כלי רכב חשמליים לשווקים נוספים, מלבד השוק הפרטי".


כר פורה של דגמים


נכון לרגע כתיבת שורות אלו, כהן משתף אותנו בנעשה בשוק המוניות: "מקסוס היא החברה היחידה שקיבלה אישור למכור את הדגמים איוניק 6 ואיוניק +5 לשוק המוניות. נהג מונית מוציא בין 7,000־9,000 שקל בחודש רק על דלק עוד לפני טיפולים ותיקונים. מעבר אלינו, לרכב חשמלי, הוא לא פחות ממהפכה, ואנו מתכוננים אליה, מאחר שנהג המונית צריך חוויית לקוח ושירות אחרת. הוא לא יכול להיות עם רכב מושבת בשל טיפול ארוך, ולכן אנו מקימים בימים אלו מערך שירות שלם עבור נהגי המוניות".

ומה באשר ללקוח הפרטי?
"היתרון של מקסוס הוא במגוון הדגמים שלה. למקסוס, לעומת יבואני רכב חשמלי אחרים, שמייבאים דגם אחד או שניים, יש חמישה דגמים בקטגוריות שונות: רכב פנאי, שני סוגי מיני־ואן (שישה ושבעה מקומות) ושני דגמים מסחריים בתצורה שונה (E-Deliver 3 ו־E-Deliver 9). מגוון הדגמים אפשר למקסוס להיכנס לגופים ולחברות שלראשונה יעברו לעבוד עם כלי רכב חשמליים".

כמו מי?
"עיריית תל אביב רכשה מאיתנו כעת מכוניות מסחריות חשמליות", מספר ירון. "גם החברה המרכזית לשיווק משקאות (קוקה־קולה), קנתה דגמים מסחריים, כי כולם הבינו את היתרון ואת החיסכון של כלי הרכב האלו. ההבנה הזאת באה לידי ביטוי גם בנתוני מכירות מרשימים של המותג מקסוס בישראל, בטח עבור מותג חדש ויחסית צעיר בארץ".


הדגמים החדשים


בחודשים הקרובים אמורים להגיע דגמים חדשים נוספים של מקסוס, לרבות טנדר פיקאפ T60 ומיני־ואן מפואר עם סוללות ועם טווחים משופרים. "רק בשביל לסבר את האוזן, כשהושק באנגליה הפיקאפ החשמלי, נמכרו כ־1,000 יחידות שלו בהשקה. חשוב להבין שאנו מוגבלים, לצערנו, על ידי הממשלה, לעומת יבואנים גדולים, שיכולים להביא איזו כמות כלי רכב שהם רוצים. אנחנו יכולים להעלות מאות רכבי מקסוס לכבישים - זה מספר מכובד מאוד".

"אנו מרוצים מההשקה של מקסוס איוניק 6. הבאנו בסך הכל חמישה רכבי תצוגה, ולפני כארבעה שבועות הגיע משלוח ראשון של כמה מאות כלי רכב, שכולו נמכר, וגם המשלוח השני שבדרך מכור כולו", מתגאה כהן, ובצדק. אבל לא רק בנתוני המכירות הוא גאה: "חשוב לנו שכל לקוח שרכש מאיתנו רכב יקבל חוויית לקוח נפלאה. זה מתחיל בכך שאנו דואגים שהלקוח יקבל את עמדת הטעינה כשבוע לפחות לפני שהוא מקבל את הרכב כדי להכין את מיקום עמדת הטעינה בבית או בחצר.

"כמו כן, אנו נותנים חוויית מסירה (מסירת רכב - ל"א), הכוללת הגשת שמפניה ושוקולדים והדרכה מעמיקה של שעה ללקוח בעת מסירת הרכב. ואם כל זה לא מספיק, אין קבוצה בפייסבוק שקשורה למותג מקסוס ואנחנו לא שם. אנו עוקבים אחרי פוסטים של לקוחות וקבוצות וואטסאפ כדי לבדוק את מידת שביעות הרצון. אחד הדברים שאני נהנה מהם מאוד הוא לראות פוסטים של לקוחות שמעלים מעקבים אחרי טווחי הנסיעה שלהם, מראים כמה הם חסכו ומעידים על איכות הנסיעה הגבוהה. זה חשוב לי מאוד. החוכמה היא לא רק למכור כלי רכב, אלא גם ללוות את הלקוחות ולהעניק להם שירות אף אחרי הרכישה.

"יש לנו מרכזי שירות בפריסה ארצית - מקריית שמונה ועד אילת - כולם מרכזי שירות מוסמכים של מקסוס, כולל מוסך יבואן באשדוד, המחוברים למערכת מלאי חלפים, עדכוני תוכנה ומולטימדיה, מוסכים שעברו מבחנים והכשרות ונבחרו בפינצטה. אנחנו מסתכלים חמש שנים קדימה, ואנחנו כמעט כל חודש מוסיפים מוסך".


עננת המיסוי


על כל החגיגה החשמלית הזאת מעיבה עננת המיסוי לכלי רכב חשמליים. כהן מסביר: "אנו מעריכים שעליית המיסוי, שאנו לא יודעים אם תתרחש או לא ומתוכננת לינואר הקרוב, תשפיע בסוף על מחירי הרכב החשמלי. במהלך השנתיים האחרונות אנו במקסוס דחינו שלוש פעמים את עליית המחיר קניה שלנו מהיצרן, עד שלבסוף לא יכולנו לספוג יותר ונאלצנו להעלות מחירים. האם זה יפגע במכירות? אנחנו מקווים שלא. לא נתקלנו בהאטה בהזמנות. בכל מקרה, ביקשנו מהיצרן אספקה לפני ינואר 2023, וקצב האספקות עד כה מצוין. אנו עושים הכל כדי שזה יקרה מהר.

"לא סתם בחרנו במשפט, כשם הדגם BE EUNIQ למותג מקסוס. אנחנו באמת מאמינים שהלקוחות שלנו ייחודיים, ולכן אנחנו מעניקים להם חוויית שירות ייחודית שאין לאף יבואן אחר".