זכיתי להשתתף באחד מאירועי הנהיגה הייחודיים, שלא לומר המטורפים, של חטיבת הביצועים של אאודי. האירוע התקיים בעיר סביליה בספרד, ואין מילים מנחמות כדי לנסח את האירוע הזה, מלבד לכנות אותו “אירוע פרידה".

אאודי נפרדת מרכב־העל שלה, אאודי R8, כפי שאנו מכירים אותו היום - רכב “על" (רמה אחת מעל “רכב ספורט"), שמשווק בגרסאות מנועי בנזין ענקיים ומגרגרים, עתירים במאות על גבי מאות של כוחות סוס. נפרדים בלי להסתכל לאחור לטובת סוג של R8 בגרסה היברידית, או אף חשמלית מלאה “טהורה", שככל הנראה ניחשף אליה ב־2023.

אאודי R8 היא מכונית ספורט אמיתית בעלת שני מושבים בלבד, שמיוצרת במרכבי קופה או קבריולה (ללא גג). היא הגיחה לעולם ב־2006 כדי לתת מענה ספורטיבי אמיתי וגם מענה תחרותי ומקצועי למכוניות מתחרות ממותגי פורשה ופרארי. המענה ניתן על ידי גרסאות קצה של דגם האאודי TT, שהרבה מכירים.

בדור הראשון היה ל־R8 מנוע בנזין V8 בנפח 4.2 ליטר עם הספק “צנוע" של כ־420 כ"ס, מומנט מרבי של 43.9 קג"מ, והאצה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־4.6 שניות. בדור השני, של היום, ה־R8 כבר הרגישה וזזה אחרת, עם היצע של שני מנועים,V10 ו־V10 פלוס, שניהם מנועי טווין טורבו בנפח 5.2 ליטר. הראשון מספק כ־540 כ"ס, מומנט מרבי של 55 קג"מ, ומאיץ מהמקום ל־100 קמ"ש ב־3.5 שניות, והשני בעל הספק של 610 כ"ס, ותאוצה של 3.2 שניות מאפס ל־100 קמ"ש.

בין הדורות קמו לא מעט גרסאות מיוחדות לדגם ה־R8, בהן R8 ספיידר, R8 GT ספיידר, R8 GT, מתיחות פנים לדגמים הסדרתיים של הדגם, וגרסאות “קצה" המיועדות למסלולי המרוצים, כמו R8 LMS, אבולושן, אולטרה וגראנד אם.

אאודי יצרה גם מטעמים בדמות מכוניות קונספט לדגם ה־R8 ומפלצות מוטוריות מעניינות כמו R8 V12 TDI - מכונית קונספט שכמעט עלתה לכביש כמכונית סדרתית, עם מנוע דיזל V12 טווין טורבו בנפח 6.0 ליטר, 500 כ"ס ומומנט מרבי של 102 קג"מ. בין לבין ירדו לייצור בכמויות מוגבלות של 30, 50, וגם 100 יחידות, מהדורות מיוחדות ומוגבלות של דגם ה־R8 האייקוני. כל מכונית היא בגדר “פיס". מכונית יחידה בין יחידות, פריט אספנות נדיר לעתיד.

עם השנים היא זכתה בשלל כתרים: מכונית השנה, מכונית הספורט של השנה, העיצוב של השנה. היא הפכה למכונית סופר־מיוחדת, שבה מוטמעות מערכות העילית של אאודי, הטופ של הטופ שיש ליצרנית ולחטיבה הזו להציע, והתשובה לכל מכונית של המותגים המתחרים.

אאודי R8  (צילום: יח''צ)
אאודי R8 (צילום: יח''צ)

ביום סגרירי וגשום הגענו ממרכז סביליה למסלול המרוצים “מונטה בלאנקו" שבדרום ספרד (“לה פלמה דל קונדדו"). הגענו בסטייל, באאודי TT RS קופה, המהדורה האייקונית של דגם הספורט, מוגבלת וחגיגית של 100 יחידות בלבד שיוצרו לאירופה, במחיר 113 אלף יורו. חגיגה בתוך חגיגה לדגם ה־TT האהוב, שלושה דורות, ורבע מאה אחרי יציאתו לעולם ב־1998.

הצלחתי לטעום טעימה קטנה מה־TT RS, שאת המנוע המוצלח שלו אני מוקירה בזכות היותו חזק “עם תעודות", בנפח 2.5 ליטר, TFSI, עם חמישה צילנדרים, הנעה כפולה והספק של 400 כ"ס, שמורגשים היטב. זו התחלה טובה, שבהחלט פתחה את התיאבון למכוניות שיבואו אחריה במסלול המרוצים.

במסלול זכיתי לשטוף את העיניים בחגיגה מוטורית של מכוניות ספורטיביות עתירות כוח, בשלל דגמים וצבעים ומהדורות מיוחדות. אאודי TT RS בצבעי ירוק ואדום, אאודי RS Q3, הקרוסאובר הספורטיבי “המחוזק" שחוגג עשר שנים להשקתו, אאודי RS3 שלא מזמן נהגתי בו בארץ בגרסה יותר מבויתת, במהדורה מיוחדת ומחוזקת שפותחה לצורך ביצועים מקסימליים עם הספק של 407 כ"ס ומהירות מרבית של 300 קמ"ש.

בנוסף לטכנולוגיות מתקדמות כמו חלוקת כוח מיטבית, בלמים קרמיים ומושבי RS "באקט" ספורטיביים לתמיכה מרבית בנהיגה, יש שלל אלמנטים עיצוביים ייחודיים ובלעדיים. מלכת האירוע, שבלטה בהדרה ובעיצוב החד־פעמי שלה, היא האאודי R8.

12 שנים לאחר השקת ה־R8 GT הראשונה, אאודי performance, חטיבת הביצועים המפוארת של היצרנית מציגה את המהדורה השנייה של מכונית־העל האקסקלוסיבית הזו: אאודי R8 קופה V10 GT RWD החדשה. בקרביים של הדגם יש מנוע V10 בנפח 5.2 ליטר, הנעה אחורית, עם לא פחות מ־620 כ"ס, מה שהופך אותה ליחידת ההנעה האחורית החזקה ביותר בתולדות המותג.

למנוע משודכת תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים חדשה, שמכוילת להעברות מהירות יותר, ויש גם מצב נהיגה חדש, Torque Rear, המאפשר לבחור את רמת ה"תמיכה" של מערכת בקרת היציבות Electronic Stability) Control) במהלך הנהיגה, מה שמאפשר היגוי יתר מבוקר ומדויק.

ה־R8 בנויה לתלפיות ומגיעה עם אפשרויות מדוקדקות להגדרת אופי הנהיגה ותגובות מערכות הרכב השונות, ממש כמו רכב מרוצים. רק שזו מכונית בייצור סדרתי, כלומר, הקהל האירופי לפחות יוכל לרכוש R8 GT ב־225 אלף יורו. 333 אירופים ליתר דיוק, כמספר היחידות שירדו לייצור. אאודי R8 הייחודית הזו זכתה למספור רציף של יחידותיה, מה שמקפיץ את המניות שלה בשוק מכוניות־העל. היא מעוטרת בחישוקי סגסוגת קלה מיוחדים ותא נהג יפהפה, ספורטיבי ואלגנטי בצבעי שחור ואדום עם גימורים מתכתיים.

הנהיגה בה הייתה “היי" ארוך, שנמשך מהרגע שהדגלן סימן לצאת לדרך ועד הרגע שהורדתי את הקסדה מהראש. האצתי, בלמתי, פניתי, מקונוס לקונוס, מהירויות גבוהות פסיכיות (180, 200 קמ"ש וצפונה), והלם שאני בשליטה.

כל הדרמה בחוץ כמעט ולא נכנסה לרכב, אולי בגלל ה"היי" שהייתי בו, וכנראה גם בשל הבידוד והאיטום המצוין של הרכב. הצמיגים חרקו, והמנוע גרגר ושאג בצורה מנומסת, כיאה לתקנות ה־WLTP. הרגשתי מחוברת למכונה הפראית והמבוקרת והיה מהנה, מוזר ומדהים גם יחד לנהוג בחיה מסיבית כזו, במהירויות כאלה ובתנאים כאלה. האחיזה בכביש הייתה לא הגיונית, וכל פנייה ועיקול מהיר גרמו לי להשתאות: איך היא “דבוקה" ככה לאספלט?

את המסלול הקפתי גם באאודי RS3 המצוינת - מכונית ספורטיבית שהיא חלום לכל חובב אאודי ולאוהבי מותגי ומכלולי קבוצת פולקסווגן (יצרנית אאודי, פולקסווגן, סיאט, סקודה, בנטלי, למבורגיני ועוד). עם ה־RS3 יש לי היכרות מוקדמת עמוקה, ולכן הרגשתי הרבה יותר בבית, כך שהנהיגה שלי הייתה הרבה יותר טובה, חלקה ועגולה. היה לי הרבה יותר נוח בה מבחינה פיזית.

בשתיהן חוויית הנהיגה הייתה מדהימה וחד־פעמית. זו הייתה חגיגה של דגמים ספורטיביים ייחודיים, וגם מסיבת פרידה אחת - מדגם האאודי R8, כמו שזכינו להכיר עד היום. העתיד הקרוב, לצערנו או לשמחתנו, יביא איתו R8 שקטה, כבדה, מהונדסת וירוקה יותר.

במוו (צילום: יח''צ)
במוו (צילום: יח''צ)

חדשות ואירועים

ב.מ.וו סדרה 7 בגרסה החשמלית המלאה, i7, מושקת בישראל. לב.מ.וו i7 שני מנועים חשמליים המפיקים יחד הספק של 544 כ"ס וטווח נסיעה של 590־625 קילומטר, עם תאוצה מ־0 ל־100 ב־4.7 שניות. הדגם החדש מאובזר בשיא הפאר והטכנולוגיה, בשתי רמות גימור, שמחירן 1.25 מיליון שקל. בתחילת 2023 ישווקו גם דגמי הפלאג אין, 750e xDrive / M760e xDrive החל מ־990 אלף שקל.

חברת המזרח, יבואנית לנד רובר בישראל, משיקה את הדור השלישי של ריינג' רובר ספורט. הדגם מגיע עם מגוון מערכות הנעה, כולל מנועי שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר טורבו דיזל, וגרסת Plug־in חשמלית־היברידית עם טווח חשמלי מורחב, החל מ־758,100 שקל. אל הגרסאות הללו תצטרף ב־2024 גם גרסה חשמלית, לראשונה בריינג' רובר ספורט.

מטרו מוטור, יבואנית מותג הרכב LEAPMOTOR בישראל מודיעה על התחלת שיווק הדגם הראשון שלה - T03 רכב עירוני קטן וחשמלי מלא. עם טווח חשמלי עד 280 קילומטר ורמת אבזור אחת הכוללת סאנרוף, ב־99,900 שקל.

סמלת, יבואנית אבארט, מודיעה על תחילת שיווק של גרסת אבארט במהדורה מוגבלת של 54 מכוניות, אבארט 595 נובולרי. לגרסה המיוחדת מנוע 1.4 טורבו, 165 כ"ס, 23.5 קג"מ, משודך לתיבת הילוכים ידנית, מערכת בלמים משודרגת עם צלחות מחוררות ורפידות של BREMBO במחיר של 135,900 שקל.