היה ברור שעם כל הדיבורים על איכות הסביבה ומשבר האקלים, ברגע האמת המדינה תתקשה לוותר על ביצת הזהב שנקראת שוק הרכב: 18 מיליארד שקל בשנה שאנחנו משלמים כמסים על דלק ו־10 מיליארד כמסי קנייה על רכב חדש. מכונית חשמלית צורכת חשמל שאין עליו מס, ועד השבוע שעבר חויבה רק ב־10% מס קנייה במקום 83%.
אז בלחץ ראש רשות המסים, ערן יעקב, בוטלה בשבוע שעבר הישיבה בוועדת הכספים שהייתה יכולה לעצור את הכפלת מס הקנייה על החשמליות, ואת הקטנת הנחת המס המרבית מ־75 ל־60 אלף שקל מ־1 בינואר. זאת בניגוד למגמה בעולם: ארצות הברית מעניקה 7,500 דולר לכל מי שרוכש חשמלית, צרפת 7,000 יורו, וגרמניה 4,000 יורו.
רשמית נומק הביטול בצורך לאשר העברות כספים דחופות, אבל זה מה שאמר יו"ר הוועדה משה גפני אחר כך: "זה חסר היגיון לייקר כעת רכבים חשמליים ולזהם עוד יותר את כדור הארץ. אחר כך עוד באים ואומרים שמעודדים בארץ רכישת מכוניות כאלה, אבל רשות המסים מתנגדת ורוצה שהמחירים יעלו בכל מיני תירוצי סרק". רק שגם אחרי העלאות המחירים שראינו השבוע אחרי שהיבואנים עדכנו את המחירונים, עדיין אפשר לרכוש בארץ קרוסאובר חשמלי מודל 2023 בפחות מ־160 אלף שקל.
ג'ילי גיאומטרי C 350 פרו היא גרסת הסוללה הקטנה יותר לקרוסאובר הסיני שהפך לחשמלית הנמכרת בישראל ב־2022: רק 53 קילוואט־שעה וטווח רשמי של 350 ק"מ. המחיר ל־2023 טרם נקבע, אך הדגם שעולה כעת 147 אלף שקל צפוי להתייקר ב־5,000 עד 10,000 שקל. בתוספת של כ־14 אלף שקל תוכלו לקבל את הגרסה ארוכת הטווח, עם סוללת 70 קוט"ש וטווח של 460 ק"מ.
מולה התייצבה יונדאי קונה EV בגרסת הבסיס, עם סוללת 39 קוט"ש, טווח רשמי של 305 ק"מ ומחיר שעלה השבוע בגלל העלאת המס ב־4,000 שקל ל־153 אלף שקל. הגרסה ארוכת הטווח של קונה, עם סוללת 64 קוט"ש וטווח של 480 ק"מ הייתה הקורבן הראשון להעלאת המסים, אחרי שהייתה אמורה להתייקר לאזור ה־200 אלף שקל, והיבואן החליט לעצור את השיווק שלה.
קשה למצוא מכוניות עם הבדלים יותר תהומיים בתנוחת הישיבה. קונה גבוהה יותר, אבל עוטפת בהרבה ומעניקה תחושת שליטה. בכוונונים ההגה יוצא הרחק החוצה, ואפשר למצוא תנוחת ישיבה אידיאלית בקלות. לכל אלו תוסיפו שילוב טוב בין כפתורים למסכים ותקבלו הנדסת אנוש מוצלחת.
האם כדאי לקנות רכב חשמלי?
רוב מדינות אירופה יאסרו מכירת רכבים לא חשמליים עד 2030, אבל היעד בארצות הברית לאותה שנה הוא שהן יתפסו אז רק 50% מהשוק. בישראל, למרות כל הדיבורים, אין יעד רשמי, אבל סביר שנהיה קרובים יותר לארצות הברית בקצב המעבר. האם כדאי גם לכם לעבור לרכב חשמלי?