אחזקת רכב בישראל היא תענוג מפוקפק: התלות בייבוא מכוניות, המיסוי על רכבים חדשים, עלויות החלפים השערורייתיות ומחיר הבנזין המורכב בעיקר ממסים. ולבסוף, כשעולים סוף־סוף על הכביש, גם התמורה רחוקה מלהיות חוויה מרנינה, עם פקקי ענק בכבישים שרק הולכים ומחמירים.

עם כניסתן של עוד ועוד מכוניות חשמליות לשוק, נדמה שנמצא פתרון הקסמים לפחות לחלק מכאב הראש וכאב הכיס. בלי ליטרים של שמן, משאבות, מסננים, רצועות, מערכות קירור, תושבות ושאר הרכיבים שהתרגלנו למצוא במנועי בעירה פנימית. אפילו את החלפת דסקיות הבלמים ניתן לרווח בשל השימוש במנוע החשמלי להאטת המכונית וטעינת הסוללות.

על פניו, המכונית החשמלית היא מוצר כמעט נטול תחזוקה, וגם עלויות ה"תדלוק" בחשמל זולות משמעותית בהשוואה לבנזין. כמה זול, איפה חוסכים ואיפה לא ממש? כל זאת בבדיקה שלפניכם. כדי לפשט את הדברים, נחלק את הכתבה לשלושה חלקים: אולם התצוגה - שם נבדוק את פערי המחיר של הרכב כחדש; הדרכים - שם נבדוק את עלויות האחזקה והטיפולים; ועמדת הטעינה - שם נבחן את עלויות החשמל.

ועוד הבהרה: בחרנו מספר מכוניות חשמליות ואת המקבילות להן מאותם יצרנים ויבואנים כדי לייצר השוואה קרובה ככל האפשר, אולם את “כללי האצבע" והמספרים הכלליים תוכלו ליישם גם על חשמליות אחרות שלא מופיעות כאן, כמו ג'ילי גיאומטרי C, טסלה, BYD ואחרות. 

1. באולם התצוגה

היצע המכוניות החשמליות הולך ומתרחב בקצב מסחרר. לא רק דגמים חדשים של מותגים ותיקים, אלא גם יצרניות רכב חדשות, רובן המכריע מסין, שמגיעות לפה חדשות לבקרים.

כבר בנקודת הפתיחה, מכוניות חשמליות יקרות יותר. הסיבה העיקרית היא עלויות הסוללות הגבוהות יותר, הייצור בקווים ייעודיים למכוניות אלו, נפח המכירות הנמוך שדורש את פיזור “החזר ההשקעה" על פחות יחידות ועוד. מצד שני, ברוב המדינות נהנות המכוניות האלו ממיסוי מקל במטרה לעודד את הציבור לבחור בחלופה הירוקה.

בחרנו במספר דגמים המייצגים את חלופות מנוע הבעירה הפנימית (וההיברידיות) מול הדגמים החשמליים של כל מותג. ביונדאי, בחרנו בחשמלית הדגל של היצרנית איוניק 5, שאותה נשווה למשפחתית הגדולה סונטה ההיברידית ולקונה - המשווק בגרסה כל חשמלית ובגרסה היברידית. בסקודה, בחנו את האניאק החשמלי מול קודיאק החופף לו במחירו. בפיג'ו בחרנו בשלישיית ה־2008 - החשמלית, הבנזין והדיזל.

2. חשבון חשמל

עיקר החיסכון הכספי בחשמליות, המתבטא בהיעדר הוצאות התדלוק, הוא גם אחד החסמים המרכזיים שלהן - הטווח. כיום נחלק השוק בין שלוש קבוצות עיקריות: בעלות טווח של עד 350 ק"מ, שיתאימו לשימוש יומיומי סביר; בין 350 ל־500 ק"מ; והפלח העליון של 500 ק"מ ומעלה, שבו נמצאות בעיקר מכוניות יוקרה כמו טסלה מודל S, ג'נסיס G80 החשמלית, מרצדס EQS ו־EQE ואחרות. בסקירה זו אנחנו מתייחסים לשתי הקבוצות הראשונות.

את חישובי הטעינה והתדלוק ערכנו על פי נתוני המפתח הבאים: 18 אלף ק"מ בשנה, צריכת דלק/חשמל מוצהרת, מחירי הדלק נכון לינואר 2023 (6.94 שקלים לליטר בנזין, 7.5 שקלים לליטר סולר), מחירי חשמל בתעריף ביתי של 62.5 אגורות לקוט"ש ו־2 שקלים לטעינה מהירה בתמהיל שימוש של 85% טעינה ביתית ו־15% טעינה ציבורית מהירה.

 3. בדרכים

על פניו, ההנחה הראשונית היא שאת פער המחירים לרעת החשמליות ניתן לקזז באמצעות מחירי החשמל ובמחירי התחזוקה השוטפת. אנרגטית, הפער אכן משמעותי: אם ניקח את נתוני היצרניות כבסיס לחישובים שלנו (שאף שאינם מציאותיים, הם אחידים ברמת החישוב הראשוני), הרי שבמקרה של יונדאי איוניק 5, שתכסה 481 ק"מ עם סוללות ה־72.6 קוט"ש (6.6 ק"מ לקוט"ש בטעינה ביתית בעלות של 62.5 אגורות לקוט"ש), תהיה העלות של כל קילומטר 9.1 אגורות בלבד.

לעומתה, יונדאי סונטה היברידית, הצורכת ליטר דלק ל־20 ק"מ, תעלה לפי 6.94 שקלים לליטר בנזין 95 כ־35 אגורות לכל קילומטר. המספרים משתנים מעט בין הדגמים השונים, אבל הפערים נותרים משמעותיים מאוד לטובת ההנעה החשמלית. טעינה בעמדות ציבוריות תייקר את האחזקה, והמחירים ינועו בין 70 אגורות לקוט"ש בעמדות אטיות של 22 קילוואט, לשני שקלים בעמדות מהירות של 150 קילוואט.
להבדל הזה יש להוסיף את עלויות האחזקה של מכוניות הבנזין לעומת החשמליות, שאומנם לא פטורות לחלוטין מעלויות אחזקה, אבל הרבה פחות דורשניות.

במקרה של פיג'ו 2008 (בנזין) תידרשו כל 15 אלף ק"מ או שנה לטיפול, הכולל החלפת שמן, מסנן שמן, מסנן מזגן ועבודה ומסתכם ב־936 שקלים (כל המחירים בכתבה כוללים מע"מ). בגרסת הדיזל רכיבי הטיפול זהים וגם העלות דומה (941 שקלים). בגרסה החשמלית תידרשו להגיע כל 25 אלף ק"מ או שנה לטיפול הכולל בסך הכל החלפת מסנן מזגן, שעלותו מגיעה לכ־615 שקלים. כשני שלישים בהשוואה לעלות מנוע בעירה פנימית, וכל 25 אלף ק"מ במקום 15 אלף ק"מ.

לעומת זאת, ביונדאי קונה (חשמלית לעומת ההיברידית) לא תחסכו הרבה. עלות הטיפול הנדרש בכל 15 אלף ק"מ או שנה ברכב ההיברידי תהיה 691 שקל, לעומת 529 שקלים אצל קונה החשמלית, בעלת שגרת טיפולים זהה מבחינת זמנים, אבל כוללת רק החלפת מסנן אבק למזגן.
יש לציין כי מחירי רפידות הבלמים למכוניות החשמליות המובאים כאן הם לצורך מידע, שכן קצב שחיקת הבלמים במכוניות אלו נמוך מאוד ואינו מצריך החלפה בתדירות שאנחנו מכירים במכוניות בעירה פנימית - זאת משום שהחשמליות הופכות בהאטה את האנרגיה לחשמל, ללא שימוש בבלמים. לפי הניסיון שכבר נצבר בשוק, רוב הסיכויים שבשלוש השנים הראשונות לא תחליפו רפידות ברכב חשמלי, אבל תחליפו פעם אחת לפחות ברכב עם מנוע בנזין או דיזל.

אגב, מכוניות חשמליות גם זוכות להטבה נוספת בדמות אגרת רישוי שנתי מופחתת בעלות של 531 שקלים, חיסכון של כ־1,500 שקלים בשנה.

השוואת עלויות רכבים חשמליים ורכבי בנזין (צילום: AdobeStock)
השוואת עלויות רכבים חשמליים ורכבי בנזין (צילום: AdobeStock)

4. השורה התחתונה

אחרי חישוב כולל של עלות הרכישה, האחזקה, הביטוח והטעינה החשמלית, בכל המקרים רכב חשמלי יהיה זול מרכב בנזין או דיזל לפחות ב־500 שקלים בממוצע לחודש. מי שנוסע יותר מ־18 אלף הקילומטרים הממוצעים, או יכול להסתמך כמעט אך ורק על טעינה אטית, יכול להגיע גם לחיסכון של 1,000 שקלים בחודש - וכל זה עוד לפני הפחתת הפליטות התורמת לסביבה.