המלחמה באוקראינה הפכה את מחירי הדלק הנוחים של ימי הקורונה לזיכרון מתוק. אלמלא החליטו השבוע ברגע האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקטין את המס על הדלק כדי לאזן את התייקרות הנפט, היינו משלמים כעת 7.17 שקלים לליטר בנזין.

במדינה שמכורה למיסוי על דלק, 20 מיליארד שקלים בשנה אנחנו משלמים ככה למדינה בתחנות הדלק. מכיוון שבסופו של דבר המס נועד גם להזכיר לנו שיש מחיר סביבתי לצריכת בנזין וסולר, כדאי לא להתרגל לבנות על הפוליטיקאים אלא לעבור לרכבים חסכוניים יותר ומזהמים פחות.
כעת אפשר לעשות את זה גם בקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים, עם שני דגמים חדשים שהגיעו לארץ בחודשים האחרונים.

טויוטה קורולה קרוס נבנה לפי הנוסחה המצליחה של היאריס קרוס: קחו רכב פרטי, תגביהו אותו, תעצבו קצת אחרת ותוכלו למכור אותו במחיר הרבה יותר גבוה. היאריס הפכה לג'יפון הנמכר מסוגו בארץ, וכעת הקורולה המשפחתית הפכה בעצמה לג'יפון, תוך שהיא שומרת על אותה מערכת הנעה.

גם ברנו הגדילו תמורת הרבה יותר משקל תשעים, אבל את הג'יפון הקטן שלהם, הקפצ'ור, שבעצמו מבוסס על פלטפורמה שמשמשת את מכונית הסופר־מיני קליאו. בניגוד לטויוטה, שחתומה על המהפכה ההיברידית, לרנו מדובר בתחום חדש יחסית, אחרי שנים שבהן קידמה דווקא את מנועי הדיזל כפתרון חסכוני. פרשת הדיזלגייט הזכירה לעולם שמדובר בבלוף, וגם הצרפתים הצטרפו לטרנד הבנזין־חשמל.

טויוטה קורולה קרוס (צילום: קינן כהן)
טויוטה קורולה קרוס (צילום: קינן כהן)

עיצוב: הקורולה קרוס נראית בדיוק כשמה: ג'יפון קורולה. חזית בולטת, עיצוב ריבועי. גבוה ו"פנאי", אבל סולידי. יש כנפיים תפוחות, פנסי לד דקים, וחישוקים קלים בכל רמות הגימור. ג'יפון נאה ומכובד, לא מסובב ראשים אבל גם לא יעצבן אף אחד.

רנו, לעומת זאת, נתלו באילנות גבוהים עם העזה שלא מאפיינת בדרך כלל רכבים עממיים שנועדו להימכר בתפוצה גדולה, עם עיצוב של ג'יפון־קופה. חושקים בב.מ.וו X4 ולא יכולים להרשות לעצמכם? קבלו רכב בשליש מחיר שגם מסובב ראשים - ששואלים מה זה הב.מ.וו הזה עד שהם רואים את הסמל המעוין. חבל שהיבואן הוסיף לרכב המבחן מדרגות צד מגושמות.

תא הנוסעים: טויוטה מפגיזה במרוץ ה"למי יש יותר גדול" עם מסך מולטימדיה 10.5 אינץ', ועוד אחד, 12.3 אינץ', כלוח מחוונים. מי שכבר נוהג בקורולה ירגיש פה כמו בבית, רק באחד יותר גדול ומרווח. הישיבה גבוהה מאשר בקורולה, אבל לא גבוהה כמו בראב 4, איכות החומרים טובה בדרך כלל, והנדסת האנוש מצוינת כרגיל, מתוגברת בתפעול קולי.

בסיס הגלגלים, 2.64 מטר, הוא מהקטנים בקבוצה. וכך אף שרצפת תא הנוסעים מאחור כמעט שטוחה, מרווח הברכיים נדיב פחות מאשר ברנו. המושב עמוק, ומבוגר ירגיש בסדר, אבל לא מדי. מרווח הראש טוב ויש גם הרבה יותר אור בזכות החלונות הגדולים. יש גם יציאת מזגן, אבל ללא שקעי USB.

הרנו הלך רחוק יותר בעיצוב גם מבפנים: סביבת הנהג עשירה יותר, הגרפיקה במסך המולטימדיה הגדול והאנכי (9.3 אינץ') מודרנית יותר, תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, ורק הראות לאחור סובלת בגלל מבנה השמשה האחורי. חבל גם שאין כפתור פיזי לשליטה בווליום, אלא רק על גבי מסך המולטימדיה.

מאחור יש יציאות מיזוג לשני המושבים המאוד מרווחים, עם מקום לרגליים בזכות בסיס גלגלים שכבר נושק לקטגוריית הקרוסאוברים מעליו. אפילו מרווח הראש בהם לא נפגע מהגג שיורד למטה מוקדם יחסית, אבל המושב פחות עמוק ויותר צר מזה שבטויוטה. זה לא רכב לשלושה מבוגרים, אם כי גם הטויוטה גבולי בסוגיה. יש יציאת מזגן ופה גם שתי יציאות USB.

רנו ארקנה סביבת נהג (צילום: קינן כהן)
רנו ארקנה סביבת נהג (צילום: קינן כהן)

תא המטען: לטויוטה נפח אחסון של 403 ליטר (בגרסת הבסיס המצוידת בגלגל רזרבי) ועד 436 ליטר בשתי רמות האבזור הגבוהות, שמצוידות בערכת ניפוח. ברנו גודל נדיב של 480 ליטרים והעמסה קלה ונוחה יותר. חבל שאין ווי תלייה ופתרונות אחסון מתקדמים, אבל לפחות יש מתחתיו גלגל רזרבי בכל הגרסאות.

אבזור: בטויוטה בגרסת הבסיס "אקטיב" (169 אלף שקלים) תקבלו חישוקי 17 אינץ', הנעה בכפתור, בקרת אקלים, חיישני גשם ותאורה, כוונון חלקי למושב הנהג ומערכת למניעת שכחת ילדים מאחור (על סמך פתיחת דלתות).

ה"דיינמיק" (175 אלף שקלים) מגדילה ל־18 אינץ' את החישוקים, מוסיפה כניסה ללא מפתח, מסילות גג ותאורת אווירה. ה"אדוונצ'ר" שבה נהגנו (185 אלף שקלים) מוסיפה גג פנורמי, חיישני חנייה אחוריים וקדמיים, חימום מושבים קדמי, ריפוד עור משולב, משטח טעינה אלחוטי, זיהוי רכב בשטח מת ומניעת פתיחת דלתות כאשר הדרך לא פנויה.

ברנו רמת הגימור הבסיסית "אייקוניק" (160 אלף שקלים) כוללת מולטימדיה 7 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי 7 אינץ', חישוקי 17 אינץ' קלים, מצלמת רוורס ומפתח חכם. רמת הגימור "S אדישן" (170 אלף שקלים) משדרגת למולטימדיה אנכית 9.3 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי 10 אינץ', משטח טעינה אלחוטי, ריפוד בד משולב עור וחישוקי 18 אינץ'. רמת הגימור "S אדישן SR" מוסיפה חלון שמש.

בטיחות: שני הדגמים קיבלו 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, ומצוידים בחבילת בטיחות אקטיבית מלאה (מלבד ברנו הבסיסי שחסר בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי רכב בשטח מת).

ביצועים: בזמן שהאמריקאים והאירופים מקבלים בטויוטה מנוע 2 ליטר היברידי חדש (197 כ"ס), הישראלים יסתפקו ב־1,800 סמ"ק, עם 140 כ"ס במקום 121 כ"ס בקורולה המקבילה. התיבה כרגיל רציפה וגם גרסאות ההנעה הכפולה נותרו בחו"ל, אצלנו קדמית בלבד.

לרנו יחידה היברידית שמשלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר ושני מנועים חשמליים שמניעים את הגלגלים הקדמיים דרך שתי תיבות הילוכים, אחת רובוטית כפולת מצמדים לבנזין ועוד אחת עם שני הילוכים למנוע החשמלי. סידור לא שגרתי, שמספק 143 כ"ס. הקורולה זריזה יותר מהרנו, בעיקר בזמנים שהסוללה של האחרונה מרוקנת ותחת עומס, אבל התאוצה שלה רועשת יותר בגלל התיבה הרציפה.

צריכת דלק: בשיוט הבינעירוני הרנו הייתה חסכונית יותר, עם 17.2 קמ"ל לעומת 16.5 קמ"ל בטויוטה, אבל בסוף יום המבחן אחרי קטע הנהיגה המאומץ סיימו שתיהן עם 14.3 קמ"ל. ביומיום, בזכות ההצטיינות של היחידות ההיברידיות בעיר, הצריכה תהיה דומה יותר לבינעירונית.

התנהגות כביש: נוחות הנסיעה של הרנו לא ממש צרפתית, אולי גם כי הוא מיוצר בכלל בקוריאה הדרומית. הקורולה נוח יותר מעל בורות קטנים, אבל פחות בכביש גלי, עם כיול רך וקצת אמריקאי. הרנו שקט במופגן, עם בידוד רעשים יעיל יותר. שניהם בטוחים יותר אך ממש לא ספורטיביים. הרנו מעניק יותר ביטחון וההיגוי שלו עדיף.

השורה התחתונה: הקורולה קרוס הוא רכב מוצלח ושימושי, אבל יקר מדי. כאילו הכניסו לאחת מתוכנות הבינה המלאכותית המתרבות את התיאור "קורולה כג'יפון" והמחשב עשה את העבודה. הרנו מעניין ויצירתי יותר, מעניק תחושה של רכב מקטגוריה גבוה יותר, ופחות יקר ולכן הוא הבחירה שלנו. 

תעודת זהות / רנו ארקנה היברידי

מנוע: 1,600 סמ"ק בנזין + מנוע חשמלי, 136 כ"ס הספק, 20.9 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים והנעה: אוט' 4 הילוכים + 2 הילוכים למנוע החשמלי. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 10.8 שניות ל־100 קמ"ש, 172 קמ"ש מהירות מרבית, 20.4 קמ"ל
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימה אוטונומית, היגוי אקטיבי
זיהום אוויר: 109 גרם CO2, קבוצת זיהום 3 מ־15
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, הארכה לחמש שנים ב־2,800־3,400 שקל. 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה
מחיר (בסיס / רכב מבחן): 160 אלף שקל / 175 אלף שקל
פלוס: עיצוב, תא נוסעים, מרווח מאחור, בידוד רעשים
מינוס: נוחות וביצועים
ציון: 4.5 מתוך 5

תעודת זהות / טויוטה קורולה קרוס היברידי

מנוע: 1,800 סמ"ק בנזין + מנוע חשמלי, 140 כ"ס הספק, 18.9 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים והנעה: אוט' 4 הילוכים + 2 הילוכים למנוע החשמלי. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 10 שניות ל־100 קמ"ש, 170 קמ"ש מהירות מרבית, 19.6 קמ"ל
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימה אוטונומית, היגוי אקטיבי
זיהום אוויר: 112 גרם CO2, קבוצת זיהום 3 מ־15
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 5 שנים או 100 אלף ק"מ לסוללה
מחיר (בסיס / רכב מבחן): 169 אלף שקל / 186 אלף שקל
פלוס: הנדסת אנוש, שימושיות, ביצועים
מינוס: עיצוב, מחיר
ציון: 4 מתוך 5

השתתף במבחן: קינן כהן