כמו מבצע בחנות בכיכר המדינה, או הנחה לחדר במלון "יערות הכרמל", גם במוצרי יוקרה לקוחות תמיד שמחים למצוא דיל. ועכשיו מגיע יצרן רכב חדש לארץ, מציג מיצוב יוקרתי ותג מחיר זול ב־150־200 אלף שקל מדגמים מקבילים של יצרני יוקרה ותיקים.

וויה שייכת לדונגפנג, אחת מארבע יצרניות הרכב הגדולות בסין. פרי הוא הדגם הראשון של חטיבת היוקרה שלה. היבואנית היא מטרו מוטור, הגדולה ביבואניות הדו־גלגלי בישראל, שמתרחבת בשנים האחרונות לתחום הרכב. אבל האם היא מכונית יוקרה? והאם היא מכונית יוקרה טובה?

עיצוב: גריל כרום גדול וזוויות החלק האחורי שמזכירות קצת יאכטה, מעניקים לפרי נוכחות בכביש. האופי הוא יותר ספורטיבי מאשר מפואר, והעיצוב די שמרני בסך הכל. גם הממדים עוזרים לנוכחות: עם אורך של 4.90 מטר, רוחב של 1.95 מטר, גובה של 1.64 מטר ובסיס גלגלים של 2.96 מטר, מדובר בקרוסאובר גדול, גדול יותר מאאודי Q8 איטרון ומרצדס EQC.

וויה פרי  (צילום: אודי עציון)
וויה פרי (צילום: אודי עציון)

סביבת הנהג מתקדמת הרבה יותר, כולל פיצ'ר שעוד לא ראינו עד היום. לרוחב הדשבורד ממוקמים שלושה מסכי 12.3 אינץ', השמאלי משמש כלוח מחוונים, והשניים האחרים מיועדים למולטימדיה ולתפעול מערכות, כאשר הימני נגיש לנוסע מלפנים, מי שהיצרנים נוטים להזניח.

והפיצ'ר? עם ההתנעה הדשבורד כולו מתרומם כמה סנטימטרים למעלה. כאשר מעבירים את הרכב למצב ביצועים הוא יורד בחזרה למצב ההתחלתי, והמסכים עוברים למצב תצוגה מתאים. כבר ראינו מכוניות שבהן מסך המולטימדיה נשלף בהתנעה, אבל דשבורד שנשלף כולו עוד לא היה. יש גם מתג שמאפשר הגבהה והנמכה לפי החשק של הנהג. זה יספק חומר להרבה סרטוני רשת.

וויה גם לא ויתרה על כפתורי תפעול פיזיים לבקרת האקלים, וטוב שכך. החומרים בהחלט איכותיים, כמו העור המלאכותי אך הרך שעוטף את המושבים.

מרווח: מלפנים טוב מאוד, המושבים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאווררים. מאחור יש אפילו עוד יותר מקום, כולל יציאת מזגן ושני שקעי USB, רגיל ו־C. בתא המטען נפח של 560 ליטר נדיבים, ויש גם ווים לתליית שקיות. ויש עוד תא מטען קטן, בנפח 72 ליטר מתחת ל"מכסה המנוע".

אבזור: הרשימה ארוכה יותר מההגדה: מערכת לראיית לילה יעילה בצג של הנהג, טעינה אלחוטית לנייד, גג שמש פנורמי עם הכהיה חשמלית, מערכת בישום לתא נוסעים, דלת תא מטען חשמלית, אופציה להפעלה במחוות יד של חלק מהתפקודים - כמו מענה לשיחה בנייד, זיהוי פנים באמצעות מצלמות המשמשות גם להזרמת וידיאו לשיחות, צילום וידיאו של המושב האחורי כדי להראות אחר כך לילדים איך ישנו בנסיעה, מערכת שמע של DYNAUDIO, תאימות לאפל ואנדרואיד ומערכת ביטול רעשים אקטיבית. אין עוד קרוסאובר שמציע כזאת רשימה כציוד תקני במחיר של הוויה.

בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות הנהג, זיהוי רכב בשטח מת, מצלמות 360 מעלות, התרעה מפני שכחת ילדים ועוד. הרכב טרם נבחן במבחן הריסוק האירופי, אך בסיני הוא קיבל 5 מ־5 כוכבים.

ביצועים: שני מנועים חשמליים בהספק משותף של 489 כ"ס, הנעה כפולה. סוללה נדיבה מאוד בקיבולת, 106 קוט"ש, מאפשרת טווח רשמי של 500 ק"מ. על הנייר, מהארוכים ביותר בקבוצה.

למרות משקל עצמי של 2.4 טונות, הפרי הוא רכב מהיר, כשהקצב משתנה בהתאם למצב מערכת ההנעה שבוחר הנהג - חסכוני, שבו זמינה רק מחצית מההספק, רגיל (75%) וביצועים (100%), לטובת הפחתת צריכת החשמל והארכת הטווח. גם במצב החסכוני הפרי האיצה במבחן מ־80 ל־120 קמ"ש ב־5 שניות, אבל בספורט היא עפה את זה ב־2 שניות בלבד. 4.4 שניות מ־0 ל־100 הוא הנתון הרשמי, אבל הוא לא מספר את כל הסיפור של היכולת לעקוף בכל מקום שמותר, ולהיות ראשון בכל רמזור.

כשמעבירים למצב ספורט, מתלי האוויר מנמיכים את הרכב ומרווח הגחון מתכווץ מ־17 ס"מ ל־12 ס"מ בלבד. זה מורגש היטב בעיקולים, שם הוויה מפגינה שליטה לא רעה בזוויות הגלגול עבור רכב כבד וגבוה, מהודקת יותר מאשר במצבי המתלים הרגילים. נוחות הנסיעה הטובה כמעט לא נפגעת. זו לא פורשה קאיין, אבל הוויה לא עושה בושות. במצב שטח מרווח הגחון עולה ל־21 ס"מ.

טווח? בנסיעה בין־עירונית בעיקר, ורוב הזמן במצב חיסכון, עמדה הצריכה הממוצעת על 24 קוט"ש ל־100 ק"מ. זה אומר טווח של כ־430 ק"מ בפועל. נסיעה רק במצב חיסכון ועם פחות האצות תעבור את רף ה־450 ק"מ. הפרי מסוגלת לטעינה מהירה בהספק של עד 125 קוט"ש לשעה, מה שאומר 45 דקות לטעינה מ־20% ל־80%. טעינת AC מתבצעת ב־11 קוט"ש לשעה.

עם הרכישה, מציעה היבואנית ללא תשלום שלושה טיפולים שנתיים, אחד כל 20 אלף ק"מ, עם איסוף והחזרה של הרכב מבית הלקוח, ומוקד שירות שזמין 24/7. זה לא יוצא דופן בשוק היוקרה, אבל זה בהחלט תואם את הסטנדרט.

עם רמת האבזור והביצוע, הפרי בהחלט זכאית להיחשב למכונית יוקרה. הנדסת האנוש עוד לא ברמה הגרמנית, קצב הטעינה יכול היה להיות מהיר יותר, ו־Q8 איטרון או ב.מ.וו iX ספורטיביים יותר. רק שבפער המחיר בינם לפרי אפשר לקנות טסלה מודל 3 חדשה. הוא רק קצת יותר יקר מאאודי Q4 איטרון, ב.מ.וו iX1 ומרצדס EQA, אבל גדול בהרבה, חזק משמעותית ועם טווח ארוך יותר בין טעינות.

אם מודדים את הוויה לפי היכולות העכשוויות, רמת ההשקעה והביצוע, אין לה ממה להתבייש מול מותגים שחלקם איתנו מאז המצאת המכונית. וכשמוסיפים למשוואה את האבזור והמחיר, היא עושה משהו לא שכיח בענף: מעניקה תמורה הוגנת לכסף. הגרמנים אולי הצליחו להביס את הבריטים והאיטלקים בשוק היוקרה, אבל מול הסינים הקרב נפתח מחדש.