הליך גיוס של עובד חדש דורש תשומות רבות וביניהן פרסום מודעות גיוס, ביצוע ראיונות עבודה טלפוניים לבדיקת התאמה ראשונית ופרונטליים לבדיקת ההתאמה בפועל, הפסד זמן, עומס עבודה גדול יותר על שאר חברי הצוות עד "להעברת השרביט" לעובד החדש, הקצאת משאבים להכשרת עובד חדש שכוללים זמן של העובד ללמידה וזמן של המנהל ו/או הצוות להכשירו. ואם לימים יתברר שהעובד לא מתאים? הכל חוזר חלילה. 

על מנת להבין מהן הסיבות הנפוצות לעזיבת מקום העבודה, פנינו לעורכת הדין שרון הר זהב, המפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקה ניהולית, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה, שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי.
עו"ד הר זהב מציגה שלוש סיבות נפוצות לעזיבה של עובדים את מקום העבודה:

1. חוסר הערכה  של המנהל: עורכת הדין הר זהב מסבירה בהקשר זה, כי "קיים מיתוס שעובדים עוזבים מקום עבודה לרוב בגלל השכר, אך זה לא נכון. מנהלים בכירים במשק הישראלי מעידים שאחת הסיבות המרכזיות לעזיבה של עובדים את מקום העבודה הינה שהם מרגישים לא מוערכים על ידי המנהל שלהם. חוסר הערכה מוביל להרגשה לא טובה של העובד וזאת לרוב מוביל באופן ישיר לבחינת חלופות על ידו".

2. אי התאמה לתרבות הארגונית: לדברי עוה"ד הר זהב, "תרבות ארגונית אוצרת בתוכה בין היתר מנהגים, ערכים, הדברים שחשובים בארגון ואיך נכון להתנהג ובאה לידי ביטוי באמצעות גם אך לא רק סמלים, לבוש שפה ומה שכתוב על לוח המודעות. תרבות ארגונית חשובה מאד שכן מגדירה מה נחשב חיובי ומסייעת לעובדים ומנהלים באמצעות ערכים, אמונות, אתוסים ועוד".

היא מציינת עוד כי "מועמדים לעבודה לרוב בוחנים את התרבות הארגונית טרם כניסתם לחברה וזה מהווה מרכיב בהחלטה שלהם אם להצטרף לחברה או לא וכמובן עובדים נוהגים לעזוב עבודה בחברה אם אינם מתאימים לתרבות הארגונית, שכן אי התאמה לתרבות הארגונית מובילה באופן ישיר לתחושת אי שייכות".

3. חוסר השקעה בפיתוח העובד: עוה"ד הר זהב מסבירה כי לרוב עובדים שואלים את עצמם כבר בשלב ראיון העבודה איך מקום העבודה יפתח אותם, איך הוא יתרום לקריירה שלהם ואיך יוכלו להתקדם. "בסקר השנתי של ארגון המחקר למשאב האנושי ולפיתוח העובדים העולמי CIPD נמצא כי 89% מהארגונים שהכניסו תכניות רווחה והשקיעו ב-wellbeing של העובדים, חוו שיפור בתפוקות וצמיחה, כמו גם ירידה משמעותית בימי המחלה, צמצום העזיבה, העלאה במורל וחיזוק מיתוג המעסיק", היא מסבירה.

"ישנן סיבות רבות שמובילות לעזיבה של עובדים את מקום העבודה", מדגישה הר זהב. "ישנם מנהלים בארגונים כיום שמוסיפים להגדרות התפקיד ניהול משמעות בארגון. ובמסגרת תפקיד זה אותם מנהלים מובילים תהליכים ליצירת משמעות ולפיתוח עובדים בכדי לשמר אותם וליצור סביבת עבודה חיובית ומפרה".