ענף ההייטק הישראלי מכניס כ־ 240 מיליארד שקל בשנה למשק, כך על פי דוח של איגוד התעשייה הישראלי ודלוויט. שאלת הרווחיות מעסיקה את המייסדים, העובדים והשוק בכל זמן נתון. אבל מסתבר שיש גם כאלה שעזבו משכורת גבוהה, תנאים מעולים וטייטל יוקרתי בשביל ליזום חברות שיביאו תועלת לחברה, לסביבה ולכדור הארץ. אלו הם חלק מיזמי האימפקט שעומדים מאחורי פיתוחי אנרגיות מתחדשות, פתרונות אד־הוק להורים טריים, פתרון לבעיית ה־ADHD וטכנולוגיות מזון בנות קיימא.

המודיעין הרוסי טוען: "חשפנו מזימה משותפת של אפל וגורמי ביטחון אמריקאים"
הרווח הנקי של מקורות ברבעון הראשון: 51 מיליון שקל

מיה דיין שלו, 34 מתל אביב, נשואה פלוס 2, היא עורכת דין בתחום הנדל״ן ויזמת בתחום הנדל״ן בארץ ובחו״ל. דיין הקימה את חברת האימפקט Jama, פלטפורמת הורות שמסייעת להורים טריים עם אתגרי ההורות הראשוניים, החל מהזרמת מידע רלוונטי לשלב במסלול ההורות ועד חיבור בין הורים בשלבים רלוונטיים.

למה עזבת משרה בטוחה לטובת מיזם חברתי?
"לאחר ההריון חוויתי דיכאון לאחר לידה שלווה בתחושת בדידות. התחושות שהרגשתי כשהפכתי לאמא היו כל כך משמעותיות, הרגשתי שאני ברכבת הרים של רגשות, שכללה שמחה, אושר, בדידות, וכאב בו־זמנית. עמוק בפנים ידעתי שלא ייתכן שרק אני מרגישה כך ולכן החלטתי להקים חברה שתיתן מענה לכל הורה בעולם שמתחיל את מסע ההורות שלו. מקום טכנולוגי שיחבק, יתמוך וילווה בכל שלב. יחד עם אחי, החלטנו לעזוב את מקומות העבודה והעיסוקים הנוספים ולהקים את המיזם".

מיה דיין  (צילום: שי דיין)
מיה דיין (צילום: שי דיין)

המהלך הזה יכול להיעשות רק על ידי מי שיש לו בסיס כלכלי איתן?
"בתפיסה שלי, עסק מצליח צריך להתחיל בחזון שמטרתו להשפיע ולעשות טוב לאחר ולסביבה, יחד עם תוכנית עסקית כמובן, תקציב ונתיבי מוניטיזציה. יזם לא חייב שיהיה לו בסיס כלכלי עצמאי, במידה שהמיזם שלו חזק מספיק ויודע לתת מענה אמיתי לצורך - ניתן לגייס משקיעים ואנשי עסקים המגיעים עם רקע כלכלי וקשרים היכולים להוות את הבסיס למימון הראשוני ולסייע בחיבורים עסקיים נכונים. אני מאמינה גדולה בשיתופי פעולה. הוכחה לכך היא אריאלי קפיטל שהשקיעה בנו ופתחה בפנינו הזדמנויות עסקיות גלובליות בזמן קצר מאוד".

אילו תכונות דרושות להקים עסק כזה?
"אמון ברעיון, נחישות והתמדה, יכולת לקבל ביקורת ויחד עם זאת יכולת להאמין בעצמך ולסנן רעשי רקע. חשוב שיזם ידע גם לשחרר, ליצור חיבורים נכונים עם קרנות ואנשי עסקים שיכולים לגרום למיזם להצליח בענק. החיבור שלנו לאריאלי קפיטל הוביל את המיזם ופתח דלתות וחיבורים לכל הפורטפוליו העסקי שלהם. אריאלי תמכה בנו ודאגה לחבר אותנו לכל המקומות הנכונים, מה שהאיץ את תהליך הצמיחה שלנו".

למה את מתגעגעת בג'וב הקודם שלך?
"אני נוטה להסתכל קדימה ולכן לא מחפשת חוסרים. אני בהחלט לא מתגעגעת לעבודה מול אנשים שבלוניים שלא יודעים לצאת מהקופסה, דבר שלצערי היה נפוץ מאוד בעבודתי כעורכת דין. בעסקים, לעומת זאת, חשוב להמציא את עצמך כל הזמן מחדש ולהיות קשוב לסביבה ומזה אני נהנית מאוד".

הפרעת קשב
זיו אלול, 47, מפתח תקווה, יזם סדרתי, מנכ"ל ומייסד חברת הפרסום הדיגיטלי אינראקטיב שהקים עם עופר יהודאי ונמכרה בסיבוב הראשון ב־86 מיליון דולר לחברת Fyber הגרמנית, שבה היה מנכ"ל במשך 12 שנה. ב־2021 נמכרה Fyber בעסקה ששווייה 650 מיליון דולר ובאותה שנה הקים אלול סטארט־אפ חדש בשם פארי (Pery), המסייע להורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להתמודד עם האתגרים שבדרך. החברה גייסה עד כה 6 מיליון דולר ומשיקה בימים אלה את המוצר שלה, תחילה בארה״ב ובהמשך בישראל.

למה עזבת משרה בטוחה לטובת מיזם חברתי?
״לאחר שהשלמנו את רכישת Fyber לדיגיטל טורביין, המחשבה הייתה שאם כבר לעשות דברים שקשורים ליזמות, לחדשנות ולהשקעה, עדיף לעשות את זה בתחום שיש בו אימפקט אמיתי, מתוך מטרה לעשות טוב ולעזור לאנשים. מצאתי שתחום ה־Digital Health הוא אחד מהתחומים הבודדים, שבהם לא משנה מה נעשה, איכות חייהם של אנשים רבים יכולה להשתפר ולהביא לעולמם ערך רב ובעיקר לעשות חסד.

על אחת כמה וכמה בתחום כמו ADHD שקרוב ללבי גם מהחוויה בבית, גם מהחוויה האישית ובטח מההבנה של גודל הבעיה כאשר מדובר בשוק עולמי ענק שמקיף לפי הסטטיסטיקות כ־10% מהילדים, ולא קיים בו עדיין פתרון טכנולוגי״.

זיו אלול (צילום: טל שחר)
זיו אלול (צילום: טל שחר)

המהלך הזה יכול להיעשות רק על ידי מי שיש לו בסיס כלכלי איתן?
״אני חושב שאין צורך בבסיס כלכלי איתן בשביל לצאת לדרך עם חברת אימפקט. אם נדבר ספציפית, יש הרבה חברות בתחום ה־Digital Health שבמהות שלהן יש בה מרכיב של אימפקט. כלומר, חברות שבהן יש מטופל או רופא, ולא משנה למי מהם, הצלחה שלהן תביא לשיפור החוויה, אבל בהכרח תביא ערך רב למטופלים״.

אילו תכונות דרושות להקים עסק כזה?
״אני מניח שאלו תכונות שנדרשות מכל יזם בכל תחום. החיבור לבעיה, הרצון לפתור אותה וההבנה שיש תהליך שיכול לקחת לפעמים המון זמן. יזמים בתחום ה־Digital Health צריכים המון אמפתיה. זה מרכיב גדול בסל התכונות ליזם. אם רוצים להגיע להרבה אנשים, צריך להיות על הגבול האפור בין החברות שבאות לעשות טוב לחברות שמחפשות לייצר כסף מבלי להסתכל על האדם שבקצה. אם הלב והשכל במקום הנכון ־ זה יכול להצליח״.

למה אתה מתגעגע בג'וב הקודם שלך?
״בתפקיד הקודם שלי כמנכ״ל Fyber, היינו במקום אחר שבו היה צריך לחשוב כל הזמן על סולם ההתקדמות של החברה בעיקר בכל הקשור לניהול גלובלי, גיוס כסף מהציבור ואינטגרציה בין חברות ומוצרים על אסטרטגיה ושוק יחסית מוכרים. ב־Pery אנחנו רק בשלב הראשון בסולם וחסרה לי בגלל המשאבים בשלב הזה היכולת לקבל החלטות על דברים מאוד גדולים לדוגמת השקעות, רכישות, גיוסים, כי זה עוד לא השלב״.

פחות סוכר
יואב דגן, 56, מתל מונד. נשוי ואב ל־3 בנות. בעל 30 שנות ניסיון בעולם התאגידי בתפקידי שיווק, פיתוח עסקי ואסטרטגיה. עבד במשך 16 שנים בקוקה קולה, מתוכן 12 שנים בתפקיד סמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי. במסגרת העבודה הוביל והיה שותף לפרויקטים של הפחתת סוכר והגדלת מגוון אפשרויות הבחירה של הצרכנים בחלופות עם וללא סוכר. בשנת 2021 הקים יחד עם ד"ר דני דיצר את חברת SWEET BALANCE העוסקת במתן פתרונות הפחתת סוכר לתעשיית המזון והמשקאות. הוא משמש כמנכ"ל החברה.

למה עזבת משרה בטוחה לטובת מיזם חברתי?
"בראייה לאחור חיידק היזמות תמיד דבק בי וגם כשכיר תמיד ניסיתי לקדם יוזמות, אם כי במסגרת התאגידית. במשך חמש שנות עבודתי האחרונות בקוקה קולה עסקתי באופן התנדבותי בליווי יזמים צעירים בתחילת דרכם. ליזמים אלו תרמתי מניסיוני בחידוד הצעת הערך, מיקוד קהל המטרה, STORY TELLING ובניית מודל עסקי רווחי ומהם קיבלתי חשיפה עצומה לעולמות הטכנולוגיה והחדשנות.

לאט התבשלה ההכרה שלאחר 30 שנים בעולם התאגידי הגיעה העת לצאת מאיזור הנוחות ולקפוץ למים הגועשים של עולם הסטראט־אפים. מראש היה ברור לי שהתחנה הבאה חייבת להיות כזאת שבה אני אפעל מתוך תשוקה עזה לייצר שינוי משמעות. בפרק היזמי שלי בחרתי לנצל את הניסיון שרכשתי בהובלת פרויקטים של הפחתת סוכר".

יואב דגן (צילום: אוראל כהן)
יואב דגן (צילום: אוראל כהן)

המהלך הזה יכול להיעשות רק על ידי מי שיש לו בסיס כלכלי איתן?
"כששואלים אותי מה ההגדרה של המילה השקעה אני משיב כי מדובר בוויתור על ערך נוכחי לטובת ערך עתידי וכך בדיוק צריך בעיניי להסתכל גם על הקמת סטארט־אפ. מנהלים ויזמים שעוזבים משהו בטוח בעולם התאגידי צריכים לראות את המסע הארוך כסוג של השקעה, בשלב הראשון יהיו ויתורים רבים הן בנוחות והן בתקבולים כספיים, אך במידה ויצליחו, ולא כולם מצליחים, יגיע הפרס בהמשך הדרך.

אכן כסף ובסיס כלכלי איתן עוזרים וחשובים, אבל אסור שהם יהוו חסם ליזם למימוש חלומותיו. בפרקטיקה, מאחר וברוב הסטארט־אפים היזמים אינם מגיעים עם "כסף מהבית", האתגר הראשון של היזם הוא גיוס הכסף בכדי לצאת לדרך, מה שנקרא בעגה המקצועית PRESEED. במקרה שלנו גייסנו משאבים דרך רשות החדשנות ושותפי חממת FRESH START.

ללא הון ראשוני מאוד קשה לצאת לדרך ויכולת היזם לפעול בעצמו ללא משאבים מוגבלת ביותר. הכסף, FUNDING, הוא החמצן של הביזנס, חשוב לנהל אותו בתבונה וכל הזמן לעסוק באתגר איך מגייסים את ההון הבא שנדרש לפיתוח החברה ויצירת ערך למשקיעים עד לנקודת הזמן שבא החברה תגיע לרווחיות".

אילו תכונות דרושות להקים עסק כזה?
"אתה חייב להיות אדם אופטימי מטיבך. כיזם ומנכ"ל אתה נדרש לקור רוח וכושר התמדה, יכולת תפקוד טובה בתנאי אי־ודאות, ראיית מקרו כדי לאתגר את הצוות הטכנולוגי שלך בשאלות הנכונות ויכולת תכנון של מספר צעדים קדימה וחיתוך החלטות מהיר. כיזם אתה גם צריך להכיר במגבלות שלך ולוודא שאתה מקיף את עצמך באנשים הנכונים שיאתגרו אותך וישלימו את מגרעותיך".

למה אתה מתגעגע בג'וב הקודם שלך?
"בתפקיד הקודם, כחלק מארגון גדול, כל אחד יודע את תפקידו ואתה יכול להרשות לעצמך לנהל בשיטת "שגר ושכח". בסטארט־אפ בתחילת דרכו אין לך את הפריווילגיה הזאת, אתה חייב לקחת אחריות מקצה לקצה ולהיות HANDS ON בכל דבר שקורה".

בעקבות השמש
ערן טל, 39, מטבעון. נשוי פלוס 3. הקים, ניהל ומכר מספר עסקים בתחום המסעדנות וחיי הלילה בצפון הארץ ובמקביל השתלב בתעשיית ההייטק. בשנת 2013 התמנה לתפקיד מנכ"ל אתר FXEmpire הפועל בתחום הפיננסי. עמד בראש חברת ClickMob שנמכרה לענקית קידום התוכן הישראלית Webpals Group, קבוצת XL Media. הקים וממנכ"ל את חברת האנרגיה הסולארית Volta Solar.

למה עזבת משרה בטוחה לטובת מיזם חברתי?
"עבדתי בעבודה שאכן הייתה רווחית ולמען האמת גם מאוד נהניתי ממנה, אבל עדיין לא הרגשתי את תחושת הסיפוק וההגשמה שחיפשתי. הרגשתי שמיציתי וחיפשתי את הדבר הבא שאוכל ליצור בו השפעה וערך. זה מה שהוביל אותי לקבל החלטה שגם אם אצטרך לרדת ברמת השכר ולעלות ברמת הסיכון, אעשה זאת בתחום שחשוב בעיניי.

באותה העת החל שיח מתגבר על משבר האקלים, שינויי מזג אוויר ואסונות אקלימיים ברחבי העולם. העובדה שהייתי אב צעיר והיה לי חשוב להשפיע לחיוב על העולם שבו הבנות שלי יגדלו, החלטתי לעסוק יותר ויותר בנושא של אנרגיות מתחדשות. בשנת 2017 בחרתי לעזוב את מקום עבודתי ולהקים יחד עם השותף שלי, טל הרכבי, חברת אנרגיה סולארית שתקדם את המעבר של מדינת ישראל לייצור חשמל נקי. החברה קמה במטרה להאיץ את המעבר לאנרגיה סולארית על ידי שידוך בין גגות למערכות סולאריות ושילוב אמצעי אגירת אנרגיה, בצורה פשוטה, אסתטית ונגישה כלכלית".

ערן טל (צילום: וולטה סולאר)
ערן טל (צילום: וולטה סולאר)

המהלך הזה יכול להיעשות רק על ידי מי שיש לו בסיס כלכלי איתן?
"הקמה של חברה מאפס דורשת משאבים רבים, ולכן מי שלא מגיע עם בסיס כלכלי איתן יהיה לו קשה. יחד עם זאת, אני יכול להעיד על עצמי שצריך לעשות גם הקרבות. מעבר לעובדה שבמשך שנה וחצי לא משכתי משכורת, נדרשתי להשקיע הון אישי ולהוריד ברמת החיים לא רק את עצמי, אלא גם את אשתי ובנותיי. הן היו חלק מהסיכון שלקחתי. אני חושב שהיום יש אפשרויות שיכולות להקל במעט על היזמים, כמו תוכניות האצה, חממות וגופים שמלווים סטארט־אפים בתחילת דרכם ומציעים השקעה ראשונית".

אילו תכונות דרושות להקים עסק כזה?
"הבחירה לפעול בתחום האימפקט איננה מעידה על כך שאני אדם יותר טוב. העניין הוא זיהוי הצורך וההבנה שאתה יכול וצריך להיות חלק מהשינוי. לעשות משהו חלוצי תמיד קשה יותר ודורש אומץ, אבל אם מסתכלים לטווח הארוך רואים שהעולם מתקדם בדיוק לכיוונים האלו ויזמי האימפקט יהפכו להיות דבר הרבה יותר שכיח. יזם אימפקט בתחום סביבתי צריך להיות כזה שרץ למרחקים ארוכים, בעל אורח רוח. צריך להגיע עם המון רצון וסבלנות".

למה אתה מתגעגע בג'וב הקודם שלך?
"בתפקידיי הקודמים, על אף שעבדתי קשה, עדיין הייתי חלק מחברה גדולה וגלובלית והעבודה שלי הייתה תחומה בזמן. כיום, כאשר אני מייסד של חברה וכל העול מונח עליי ועל השותף שלי, אני עובד הרבה יותר שעות ולכן גם הזמן שלי עם המשפחה נפגע. יחד עם זאת, במשרות הקודמות נדרשתי להרבה יותר נסיעות עבודה בחו"ל, וכעת אני עובד יותר בארץ וזה קרוב יותר לבית ומאפשר לי מעט יותר גמישות".