לפי מחקרים שנערכים מעת לעת המגמה של החלפת מקומות עבודה תימשך וצופים שעובד יחליף 16 מקומות עבודה במהלך הקריירה שלו. עובדים מחליפים מספר מקומות עבודה במהלך חייהם.

תיעוד נדיר: להקת דולפינים ממין עב-שן קטלני נצפתה מול חופי הרצליה
לקראת ההופעה בפארק הירקון: ההישג המרשים של נועה קירל

רוב האנשים שנמצאים בצומת דרכים וחושבים אם להחליף מקום עבודה, מעידים שההחלטה האם להחליף מקום עבודה הינה קשה מאד, רק ימים יעידו אם מהלך זה היה נכון.

בתקופות של מיתון, כדאי שעובדים יחשבו פעמיים לפני שיחליפו מקום עבודה. היצע מול ביקוש הינו "כלל אצבע" לא רק בתחום הנדל"ן ובתחומים עסקיים, אלא גם בכל הנוגע לחיפוש משרות. שאלת השאלות שהעובד צריך לשאול את עצמו הינה: האם שוק העבודה של היום הינו "שוק של העובדים" שבו ידם של העובדים על העליונה בכל הנוגע לחיפוש משרות, או "שוק של מעסיקים" שבו המעסיקים הרבה יותר בררנים.

בעתות מיתון לרוב השוק מוגדר "כשוק של מעסיקים".

פנינה קרן, שכיהנה כסמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטת בן גוריון ובבנק ישראל, מרצה במיזם הדיגיטלי "ללימוד פרקטיקות ניהוליות, אירגוניות" ומומחית לפיתוח יכולות ההון האנושי וליצירת אימפקט ארגוני, מספרת: "שוק העבודה עובר טלטלות תכופות משוק של עובדים לשוק של מעסיקים, עם הסתייגות שהטאלנטים הבולטים מבוקשים תמיד, ובמיוחד במקצועות המחשוב. בתקופה האחרונה, המצב בפועל הוא שבתקופות של מיתון, התחרות של מחפשי העבודה על משרות מבוקשות גדלה, חלון ההזדמנויות קטן ויותר אנשים מוצאים את עצמם מובטלים".

"לשמור על עבודה יציבה במשך שנים רבות הוא אתגר גדול. ומדוע? שכן לפי מחקרים שנערכו, עובד מחליף עבודה כ-16 פעמים בממוצע במהלך הקריירה שלו וזאת מכל מיני סיבות. ביטחון תעסוקתי הינו מושג שעדיין קיים בגיבוי הוועדים, אך במהלך של כמה שנים גם נושא הקביעות ילך ויעלם, אנחנו כבר עדים להתפתחות של צורות העסקה שלא היו בעבר כמו חוזים באחוזי משרה חלקיים ועם כמה מעסיקים בו זמנית".

להלן אפרט שלושה דברים שיעזרו לכם לשרוד במקומות עבודה:

1. התאמה לתרבות הארגונית: תרבות ארגונית אוצרת בתוכה מנהגים, ערכים, מה חשוב בארגון, מה נכון ומה לא נכון, ובאה לידי ביטוי באמצעות גם, אך לא רק, סמלים, לבוש, שפה ומה שכתוב על לוח המודעות. תרבות ארגונית חשובה מאד שכן היא מגדירה מה נחשב חיובי ומסייעת לעובדים ומנהלים באמצעות ערכים, אמונות, אתוסים ועוד. על העובד להתאים את עצמו לתרבות הארגונית.

2. הבנה של מה חשוב למנהל שלי: ערן זיני, מנכ"ל בורסת היהלומים ומרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד פרקטיקה מבכירים במשק, מספר: "אל תתבלבלו, המנהל הוא הלקוח הכי חשוב שלכם, תחשבו מה במסגרת ההתנהלות העסקית-מקצועית שלכם יגרום לו להיות מרוצה ולהצליח. מנהלים לרוב רואים את אלה שנשארים באזור הנוחות שלהם ואת אלה שיכולים להסתגל ולאמץ שינויים ולצאת מגבולות התפקיד שלהם ולתרום יותר. כשאתם מגיעים למנהל שלכם חשוב להיות ממוקדים ולהציג מה הבעיה, מה הפתרון, מה החלופות, מה המשמעויות התקציביות ומכאן לצאת להחלטה ולתוצר, שכן אם יצאנו כמו שנכנסנו, אז לא עשינו כלום". 

3. מיתוג עצמי ותקשור הצלחות: איזו תדמית אישית, מקצועית ואמיתית תרצו להציג? חשוב לגרום לאחרים לראות את המותג שלכם כפי שאתם רוצים להציגו. לדוגמא אם הגדרתם מקצועיות כערך עליון, תתנהגו כך. הביטחון יגדל עם למידה מתמשכת ושיפור מיומנויות מקצועיות. בכל הנוגע לגבי תקשור הצלחות זהו נושא מאוד עדין. לא לצאת מנקודת הנחה שמנהלים בארגון רואים את כל ההצלחות שלכם, אך חשוב לא להתנהג באופן שחצני, אלא לדעת לתקשר את ההצלחה בצניעות, ענווה ובצורה זהירה בכדי שלא נשיג את התוצאה ההפוכה ולפרגן ולהוקיר תודה לאנשים שעזרו לנו בדרך".

לסיכום, חשוב להבין שבניגוד למה שרבים חושבים הסיבה הראשונית לעזיבה של עובדים את מקום העבודה היא לא השכר אלא המנהל. לעתים גם, אך לא רק בגלל עובדים נוספים בארגון, או כי הם מגיעים לתקרת הזכוכית שלהם ואינם מצליחים להתקדם. כדי לשרוד בארגון ואף להתקדם בו, צריך להבין שארגון הוא גם מערכת חברתית ויש כללים "לא כתובים" שצריך לפעול לפיהם כדי להגדיל את שיעורי ההישרדות בארגון.

עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)
עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)

הכותבת היא מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקה ניהולית, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה, שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי מקבוצת אל הנכס