אם אתם מתעניינים בלימודי רפואה בחו"ל באנגלית, במדינות כמו איטליה, הונגריה, פולין, קפריסין, צ'כיה וסלובקיה, ודאי שמעתם על "מכינה ללימודי רפואה בחו"ל" של מכללת "תל אביב מדיקל קולג'".

"תל אביב מדיקל קולג" שייכת לרשת מכללות בינ"ל, המתמחה בהכנה של מועמדים ללימודי רפואה בחו"ל והפכה למובילה בתחומה בארץ, במהלך עשר שנות קיומה.
זאת בזכות הובלה ייחודית ואיכותית של צוות המכללה הבכיר את הסטודנטים, לקראת הלימודים באוניברסיטאות מובילות באירופה, המציעות תוכניות ללימודי רפואה באנגלית.
 
באופן מפתיע, "תל אביב מדיקל קולג"  מדווחת על עליה בהרשמה ללימודי רפואה בחו"ל בשנים האחרונות וביתר שאת, דווקא עם פרוץ מגפת הקורונה העולמית.

ה"מכינה לרפואה בחו"ל" של מכללת "תל אביב מדיקל קולג'" נמצאת בקשר רציף עם גורמים שונים במשרד הבריאות לצרכי מעקב אחר מאות סטודנטים ישראלים, אשר עברו הכשרה ללימודי רפואה בחו"ל על ידי המכללה ורבים מהם מאיישים כיום את בתי החולים בארץ.
 
בשל הקשר של "תל אביב מדיקל קולג" עם משרד הבריאות הדבר מאפשר למכללה גם להציע לסטודנטים אפשרות תשלום נוחה על לימודי ה"מכינה לרפואה בחו"ל" באמצעות פיקדון לחיילים משוחררים.

האם "מכינה ללימודי רפואה בחו"ל" היא תנאי חובה לקבלה לאוניברסיטאות?
לדברי דר' שחר גבע, מייסד מכללת "תל אביב מדיקל קולג" ורופא פעיל במקצועו, "מכינה ללימודי רפואה בחו"ל" היא הדרך הריאלית היחידה להיערך בצורה מיטבית ללימודים באוניברסיטאות באירופה.
 
בלעדיה קיים סיכוי קלוש, עד אפסי להתקבל, שכן ההכנה לבחינות הקבלה של האוניברסיטאות הללו יכולה להיות מפרכת, מורכבת מאוד ואף מאיימת.
 
אבל כאשר לומדים ב"מכינה ללימודי רפואה בחו"ל", כאמור, זה לא קורה. למעשה, המכינה נמצאת בתפוסה מלאה מדי שנה, אבל מאז פרוץ מגפת הקורונה העולמית אף עלה הביקוש וכמעט שילש את עצמו.
 
"אם בהתחלה חשבנו שהביקוש דווקא ירד, בגלל החשש מפני נסיעה לחו"ל וההגבלות הנגזרות מהמגפה, הופתענו מאוד לטובה. המצב העולמי הביא לחיזוק חיובי של מקצוע הרפואה וגרם לצעירים רבים להבין שזה מה שהם רוצים ללמוד, גם אם בימים כתיקונם אולי היו פונים לכיוון מקצועי אחר." מסביר דר' שחר גבע.
 
"למעשה, הביקוש הגבוה הוא לא ייחודי לסטודנטים בישראל, כי הביקוש עלה במידה ניכרת בעולם כולו. לכן קיימת תחרות עזה יותר על כל מקום פנוי באוניברסיטאות המובילות באירופה.
משום כך, ההכנה המקצועית שניתן לקבל על ידי "המכינה לרפואה בחו"ל" של מכללת "תל אביב מדיקל קולג'" היא חיונית אף יותר, כדי לאפשר לסטודנטים שלנו סיכוי הוגן להצליח בתחרות הזו ולהתקבל ללימודי רפואה במוסד אירופאי מכובד."
 
דר' שחר גבע עצמו, בסוף שנות התשעים, התחיל את הדרך ב"מכינה ללימודי רפואה בחו"ל", שבה למד את מקצועות הבסיס החיוניים, כמו כימיה, ביולוגיה, אנטומיה ופיזיקה.
 
"כבר לפני 20 שנה זו היתה הדרך היחידה לעבור בהצלחה את בחינות הקבלה ואת שנת הלימודים הראשונה, התובענית של לימודי הרפואה. בלי ההכנה הזאת סביר להניח שלא הייתי מצליח לעבור את הבחינות ולהתקבל לאוניברסיטה מובילה באירופה." מסביר ד"ר גבע.
 
"לעומת זאת, כיום, התחרות על כל מקום פנוי באוניברסיטה טובה קשה אף יותר ולכן הסיכוי להצליח ללא הכנה איכותית הינו פחות סביר".

האם רקע במדעים הוא תנאי הכרחי לקבלה ל"מכינה לרפואה בחו"ל"?
את השאלה הזו הפנינו לפרופסור ג'ררדו ביק מאוניברסיטת בר אילן, המשמש בתפקיד מרצה בכיר לכימיה ומנהל אקדמי "מכינה לרפואה בחו"ל" של "תל אביב מדיקל קולג'".

לדבריו - ממש לא חייבים להגיע למכינה עם רקע מוקדם!

האמת היא שרוב הצעירים המגיעים למכללת "תל אביב מדיקל קולג'" מגיעים ללא רקע במדעים מהתיכון, מצליחים להתמודד היטב עם המכינה ולקבל את כל הידע הנחוץ להם במהלך הלימודים, כדי להתקבל לאוניברסיטה איכותית באירופה.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מוטיבציה גבוהה ויכולת למידה ממוצעת עד גבוהה, הן דווקא כן תנאים חשובים להצלחה במכינה וכמובן במהלך הלימודים בחו"ל.

האם מכללת "תל אביב מדיקל קולג'" מסייעת ברישום הסטודנטים לאוניברסיטאות לרפואה באירופה?
"תל אביב מדיקל קולג'" שייכת, כאמור, לרשת מכללות, אשר מיישמת שיתופי פעולה פוריים ומגוונים עם אוניברסיטאות שונות באירופה, במדינות כמו איטליה, פולין, הונגריה, קפריסין, צ'כיה וסלובקיה, אליהן נוסעים תלמידי המכללה לבסוף, לאחר שהם עוברים את כל דרישות הקבלה לצורך לימודי רפואה, וטרינריה, או רפואת שיניים.

למעשה, הרשת לה  שייכת "תל אביב מדיקל קולג" מייצגת אוניברסיטאות שונות, כמו אוניקמילוס באיטליה, אוניברסיטת ורשה בפולין, האוניברסיטה האירופאית בקפריסין, אוניברסיטאות פץ' בהונגריה ואוניברסיטאות מצ'כיה.

שיתופי פעולה אלה מתבטאים בין היתר למשל בבחינות קבלה אונליין, אשר המכללה היתה אחראית על הארגון שלהן, מול אוניברסיטאות שונות באיטליה, הונגריה, קפריסין, פולין וצ'כיה, כדי שהתלמידים יוכלו להיבחן מהבית למספר אוניברסיטאות שונות.

חלק ניכר מן האוניברסיטאות הללו מכירות בתוכנית הלימודים של ה"מכינה לרפואה בחו"ל של תל אביב מדיקל קולג'" ולכן התעודה שהתלמידים מקבלים מהמכינה בתום הלימודים, מוכרת להם בתור רקע לימודי במדעים, אשר הוא אחד מתנאי הקבלה באוניברסיטאות.

מהן האוניברסיטאות המועדפות על סטודנטים ישראלים ללימודי רפואה בחו"ל ?
סטודנטים מישראל לומדים, כאמור באוניברסיטאות שונות ברחבי אירופה, אך לפי הנתונים של צוות "תל אביב מדיקל קולג'", ניכרת העדפה לאוניברסיטאות מסוימות בעיקר, בגלל הקרבה הפיזית לישראל, בגלל עלויות שכ"ל נוחות, או בגלל תנאי קבלה נוחים ועוד:

  • אוניברסיטת ורשה בפולין
  • האוניברסיטה האירופאית בקפריסין
  • אוניברסיטת אוניקמילוס באיטליה
  • אוניברסיטת סגד בהונגריה
  • אוניברסיטת פץ' בהונגריה
  • אוניברסיטת צ'ארלס השניה בצ'כיה
  • אוניברסיטת ניקוסיה בקפריסין

כמה עולה ללמוד ב"מכינה ללימודי רפואה בחו"ל"?
מסלולי הלימודים במכינה עצמה מאפשרים מסלול של בין 12-21 שבועות במחיר שבין 18- 15 אלף ש"ח.

יחד עם זאת, סטודנטים רבים מצליחים לממן בקלות יחסית את תקופת הלימודים, שכן משרד הבריאות מכיר במכללת "תל אביב מדיקל קולג" ולכן אפשר לממש את הפיקדון לחיילים משוחררים לצורך תשלום על הלימודים ולקבל לימודי מכינה ברמה גבוהה, כמו בחו"ל ואף יותר מכך.

כמה עולים לימודי רפואה בחו"ל באנגלית?
עלויות לימודי רפואה בחול באוניברסיטאות המובילות באירופה, הן כאמור לא קבועות ויכולות לנוע בין 2000 אירו באוניברסיטאות הציבוריות באיטליה לבין 10,000 אירו באוניברסיטאות בסלובקיה, 12-15 אלף בפולין והונגריה ועד 19,000 אירו באוניברסיטאות בקפריסין.

למרות המחירים הגבוהים (לעיתים) ותנאי קבלה מורכבים, הסגל של מכללת "תל אביב מדיקל קולג" מצליחה לעזור כאמור למספרים גדולים של סטודנטים, להתקבל ללימודי רפואה בחו"ל.

מי נמצא בסגל המרצים של "תל אביב מדיקל קולג" ?
הסגל של "מכללת תל אביב מדיקל קולג'" מורכב מאנשי הוראה ורפואה מקצועיים, המלמדים גם באוניברסיטאות שונות בארץ ובחו"ל.

מרצים אלה, בעלי תארים מתקדמים, נחשבים אנשי מקצוע מהשורה הראשונה - כל אחד בתחומו, כמו למשל המרצה לפיזיקה ד"ר רמי אבו-שלביה עם עם דוקטורנט מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה, המרצה לכימיה ד"ר טום גייל בוגר אוניברסיטת קיימברידג באנגליה, פרופ' ג'ררדו ביק מהפקולטה לכימיה באונ' בר-אילן וד"ר אלון איקן בוגר הפקולטה לרפואה בטכניון. 

הצוות הבכיר של המכינה ללימודי רפואה בחו"ל מתמודד השנה עם אתגר יוצא דופן, אשר איתו מתמודדים צוותים דומים ברחבי העולם - למידה מרחוק באמצעות האינטרנט.

הרצאות חיות בוידאו קונפרנס, אותן מעבירים מרצים נבחרים מאוניברסיטאות שונות בישראל, אבל גם מאוניברסיטאות מובילות באנגליה וגרמניה, מספקות לתלמידי ה"מכינה ללימודי רפואה בחו"ל" של מכללת "תל אביב מדיקל קולג" אווירה לימודית מרתקת וייחודית ומאפשרת להם להתקדם בקצב הלימודים הרצוי. בשיטה המיוחדת ללמידה אונליין אותה מיישמת  בהצלחה רבה מזה כשנתיים מכללת "תל אביב מדיקל קולג" התלמידים לומדים באמצעות 2 מסכי מחשב ענקיים של 24 אינץ, מצלמת רשת חיצונית ומערכת שמע הכוללת אוזניות ומיקרופון.

על גבי מסך אחד התלמידים צופים ומדברים בלייב עם המורה ושאר התלמידים בכיתה ומנהלים דיון לימודי במהלך ההרצאה, במסך השני תלמידים צופים במצגת ובלוח שבו פותר המרצה את התרגילים לדוגמא. בשיטה הזו לתלמידים יש יותר יחס אישי ואינטרקציה מאשר אפילו בכיתה פיזית. גולת הכותרת בשיטה הזו היא שכל ההרצאות למעשה גם מוקלטות ואז התלמידים יכולים לצפות בהן שוב ושוב גם לאחר ההרצאה שבה נכחו.

יחד עם זאת, החל משנת הלימודים הקרובה, תלמידי המכינה יוכלו לבחור אם ברצונם ללמוד בבניין המכללה הממוקם באזור מרכזי בתל אביב, או ללמוד באווירה בינ"ל עם מרצים וסטודנטים נוספים מחו"ל - אלה שאולי יפגשו בהמשך כאשר יתחילו ללמוד באוניברסיטה.