הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד טל קאופמן

עורכת הדין ומתכננת הפרישה טל קאופמן מסבירה על תהליך מקיף וייחודי של לווי משפטי ופנסיוני לפרישה ממקום עבודה ובניית מערך ההגנות המשפטיות למשפחה.

נעים להכיר – משפחת אודם:

ד' הגיע אלי בגיל 58, מנהל בית ספר עם 32 שנות ותק. מסופק מאד בעבודתו ובהישגיו אך שחוק. אנשי מערכת החינוך, לאור מקצועם השוחק והתובעני, זכאים בתנאים מסוימים לצאת לפרישה מוקדמת ולקבלת קצבה פנסיונית ממשרד החינוך.

כשד’ דיבר איתי בטלפון, הבנתי בין השורות, שהוא מאד רוצה לפרוש אבל חושש שלא "יגמור את החודש" וגם לא ממש יודע מה יעשה ב-1 בספטמבר הבא, כשלא יפתח את שנת הלימודים. א', אשתו של ד’ היא עובדת מדינה בת 55 ולה אין שום מחשבות על פרישה. המשפחה מתגוררת במושב בדרום, ולהם שלושה ילדים בגירים: אחת נשואה, השנייה סטודנטית בבאר שבע והצעיר גר בבית ההורים.

תכנון וליווי פרישה פנסיונית

הפגישה הראשונה שלנו התקיימה בחודש אפריל 2021, כשהמועד האחרון להגשת הבקשה של ד' לפרישה המוקדמת היה בחודש מאי. בתחילת הפגישה ולפני שהתחלנו לדבר מספרים, וידאתי שד’ אכן מוכן לסיים את תפקידו מבחינה רגשית. הבנתי מיד שיש לו תוכניות ארוכות טווח לעתיד – הוא רצה לקחת חצי שנה של הפוגה במהלכה יטייל, ישלים שיפוצים מתמשכים בבית ויטפח את גינת התבלינים שלו. אחר כך רצה ללמוד יעוץ עסקי ולהיות קאוצ'ר למנהלים ואנשי חינוך.   

דבר ראשון התחלנו לנתח את כל המקורות הכספיים העומדים לרשות המשפחה ובנינו תזרים חודשי עתידי: בהיותו מנהל בית ספר בכיר, משכורתו האחרונה של ד' עמדה על 28,000 ₪. הנחות היסוד לתוכנית היו שהבסיס לפרנסת הבית והמשפחה, לאחר הפרישה, יהיו המשכורת של אשתו לעשור הקרוב, הקצבה אותה יקבל ממשרד החינוך ומקורות הכנסה נוספים, כגון: דמי שכירות מדירה להשקעה שרכשו לאחרונה בבאר שבע ומיזם חברתי שד’ חולם להקים ועשוי להוות מקור הכנסה יפה נוסף. את היעוץ העתידי שאולי ייתן למנהלים ד' ביקש שלא אקח בחשבון בשלב זה.

עו''ד טל קאופמן  (צילום: רמי זרנגר)
עו''ד טל קאופמן (צילום: רמי זרנגר)

עם הכנסות המשפחה הנוכחיות, לפני הפרישה, הצליחו בני הזוג לחסוך כל חודש כ- 5,000 ₪. בתהליך בניית התוכנית לפרישה, עשיתי ניתוח כלכלי של כל הקופות הפנסיוניות בהן ד' צבר כספים במהלך שנות העבודה.

כיוון שבמהלך הקריירה שלו עבר ד' כמה מוסדות חינוך, ובכל אחת הפרישו לו לקופה פנסיונית שונה, היה צורך לאסוף מידע לגבי הזכויות הצטברו לו בשלוש קופות פנסיוניות: ראשית ביררנו מהי צבירת הוותק בפנסיה תקציבית של משרד החינוך, אחר כך למדנו מהי הצבירה הפנסיונית בקרן פנסיה חדשה של הראל וכמה בביטוח מנהלים שנפתח לו במקום העבודה האחרון. היה גם צורך לפנות למשרד החינוך ולוודא שהם מתכוונים לתת לו קצבה מוקדמת על חשבון כל שלוש הקופות.

בסימולציה של הקצבה המצטברת מכל הקופות הצלחנו להגיע לקצבה פנסיונית משוערת של כ-15,000 ₪. משמעות הדבר היא שזיהינו פער של 13,000 ₪ מהשכר הנוכחי. בניכוי העודף לחסכון שהיה לזוג אודם כל חודש, צומצם הפער ל-8,000 ש"ח. יחד עם זאת, הדירה שרכשו הניבה דמי שכירות של 4,200 ₪.

כשד' הבין שהפער הצטמצם לאלפי שקלים בודדים, ישר חייך ואמר שהוא בטוח שבעבודה קטנה ונקודתית יגשר על הפער הזה וזה מבלי שיצטרכו לפדות חסכונות שעומדים לרשותם. בשלב הבא, ליוויתי את ד’ בהגשת הבקשה לפרישה מוקדמת ממשרד החינוך ולאחר שקיבל את האישור המיוחל, דאגתי גם לתבוע את הקצבאות. את המענקים הכספיים היפים שקיבל במועד הפרישה כפדיון ימי מחלה, דאגנו לפטור ממס בטיפול מול מס הכנסה ואת הכספים האלה בצירוף קופות נוספות ששוחררו לטובתו השקענו בפתרונות פיננסיים מגוונים.

היום, אגב, כמעט שנתיים אחרי – ד' נותן שירותי יעוץ וליווי מנהלים, הוא מרצה באוניברסיטה בחוג לחינוך שנה שניה ברציפות וחלום המיזם כבר רוקם עור וגידים. גם גינת התבלינים פורחת ומשגשגת. הטיול הגדול נדחה במעט לאור הולדת נכדה ראשונה במשפחה.

המדריך להעברה הבין דורית והעיסוק המשפטי במשפחה

תכנון פיננסי – להוציא את החלומות מהמגירה

בהיותי מתכננת פיננסית ובעלת רישיון פנסיוני אני בונה עבור לקוחותיי תכנית פיננסית משפחתית התואמת את אירועי החיים שלהם, את סגנון החיים שלהם ואת תפיסות העולם שלהם. התכנון הוא לטווחים קרובים, בינוניים וארוכים - לכל החיים ולאחריהם.

כל עוד החיים מתנהלים על מי מנוחות ואנחנו בריאים אנחנו שולטים בניהול הרכוש שלנו. תפקידי בשלב הזה הוא לבנות עבור המשפחה תכנית פיננסית שמטרתה להגשים תוכניות וחלומות. הגשמת החלומות מבוססת על ניהול נכון ויעיל של ההון שצברו. הכנת תכנית סדורה מאפשרת לאנשים להעז לחלום ולהגשים את החלומות – להעז לעשות את טיול החלומות, להגשים את תכנית מימון הלימודים באוניברסיטה לילדים, לחתן את הילדים ולסייע להם ברכישת דירה וכן גם להעז לעזוב עבודה תובענית או שוחקת ולהוריד הילוך תעסוקתי.

למרות שא' לא חולמת עדיין לפרוש מהעבודה, היה מקום לשפר את מבנה ההפקדות הפנסיוניות שלה: העברנו כספים פנסיוניים למסלולי השקעה יותר מנייתיים כדי לאפשר לכסף "לעבוד" בשבילה לטווח רחוק יותר, בחנו את הפתרונות הפנסיוניים שנכונים יותר למבנה המשפחתי שלהם וניידנו כספים מקרן פנסיה לקופת גמל. כמו כן, פתחנו תכנית חסכון מסוג פוליסה פיננסית והפקדנו בה כספים פנויים שזיהינו, אותם ביקשו לשריין לקראת הטיול הגדול שמתוכנן לפסח הקרוב.

בשנה האחרונה, עקב ירידות בשוק ההון הפחתנו סיכון במסלולי ההשקעה של הפוליסה הפיננסית והעברנו כספים לפיקדון סולידי בבנק כדי לא לפגוע בתקציב לטיול. גם שלושת הילדים הצטרפו לתוכנית המשפחתית ואת הכספים הפנויים שלהם התחלנו לחסוך בקופות מעניינות עם פוטנציאל רווחים יפה. 

הוראות לניהול חיים - ייפוי כוח מתמשך

עזיבת מקום עבודה או הפרישה פנסיה (מוקדמת או לא) הם טריגר לעשות סדר משפחתי בתחום הכספים וניהול הקופות הפנסיוניות, אבל גם עוזרת לדייק את כל מה שקרוי "ההעברה הבין-דורית" .  

במקרה של ד’ וא' – אחרי שהשלמנו את הפרישה ובנינו את התוכנית הפיננסית העתידית, התחלתי לכתוב עבורם את ההנחיות המקדימות לייפוי הכוח המתמשך. מאחר וכבר הכרתי את כל בני המשפחה, את תמהיל הרכוש שלהם ואף את מערכת היחסים בין האחים ובינם לבין ההורים, התאמתי עבורם כתב הוראות מדויק בו שילבנו את התוכניות והחלומות הכלכליים והאישיים עם הוראות כיצד להמשיך ולהגשימם.

4 כללי הזהב תכנון וליווי פיננסי  (צילום: מעריב אונליין)
4 כללי הזהב תכנון וליווי פיננסי (צילום: מעריב אונליין)

ד’ וא' דאגו גם לתת הנחיות ברורות כיצד להמשיך ולעזור לילדים להשלים לימודים, להתחתן, לרכוש בית ואפילו לפתוח עסק, היה וחלילה מי מהם יקלע למצב בריאותי שבעטיו לא יוכל לנהל את כסף ולנתב אותו למטרה לו הוא מיועד. תוכניות סדורות וברות מימוש לעיתים משתבשות, אם חלילה קורה לנו אירוע רפואי לא צפוי. גם התארכות תוחלת החיים לא מבטיחה לנו איכות חיים, ולכן כדאי לחשוב על מי ואיך ימשיך וינהל עבורנו את ביצוע ההחלטות הרכושיות, הכספיות, הבריאותיות והאישיות. לשם כך נועד ייפוי כוח מתמשך. 

זהו פתרון משפטי, אותו ניתן להכין מבעוד מועד רק כשאנחנו כשירים ובו אנחנו קובעים מי יטפל בכל עניינינו - ביום יום ובאופן חד פעמי, היה ונאבד חלילה את היכולת הקוגניטיבית לנהל את חיינו בעצמנו. ייפוי הכוח המתמשך נותן למיופיי הכוח שקט נפשי – ידיעה מה ואיך רוצים ההורים שינוהלו חייהם. ולהורים, הממנים, שליטה בחייהם גם אם לא יוכלו לנהלם לבדם.


טיפול 360 – צוואות

כשאנחנו מתכננים את החיים לטווחים ארוכים, אנחנו לוקחים בחשבון גם את העברת הרכוש אחרי המאה ועשרים. אחרי שד’ וא' וידאו שהפנסיה משולמת, שהחלומות מתגשמים על פי התוכנית ושהילדים מסודרים, השלמנו את תהליך התכנון בכתיבת צוואות הדדיות מפורטות. עשינו חישוב כלכלי של שווי הנכסים, שריינו לכל ילד את החלק אותו רצו ההורים לתת עוד בחייהם אם חלילה לא יספיקו לעשות כן וחילקנו את יתרת הרכוש באופן שווה, אך לא סימטרי.

אפילו את בני הזוג של הילדים והנכדים העתידיים לקחנו בחשבון ונתנו ביטוי לחלקם בעוגה הכלכלית. בריאות ואריכות ימים אני לא יכולה להבטיח, אבל שלום בית ושקט נפשי בהחלט.

עו"ד טל קאופמן, עורכת דין ומתכננת פיננסית – "תכנון וליווי פיננסי ומשפטי להשגת מטרות חיים". 
052-3517596 |  [email protected]

הכתבה נכתבה בשיתוף עו"ד טל קאופמן