הכתבה נכתבה בשיתוף מפעל הפיס

כתבת: מאיה בניטה

בסדרת המערכונים "הייטקס" בתכנית הסאטירה "ארץ נהדרת", אחד העובדים שחצה את גיל 40 מנסה להסתיר את הגיל האמיתי שלו. הוא מעמיד פנים שהוא צעיר יותר מתוך חשש שיאבד את העבודה שלו. ואכן, התפיסה הרווחת היא שחברות ההייטק מעדיפות לקבל לשורותיהן אך ורק אנשים צעירים, מכיוון שעובדים מבוגרים יותר כביכול אינם מעודכנים טכנולוגית.

אלא שהמציאות מראה אחרת. בשנים האחרונות יותר ויותר אזרחים ותיקים, ביניהם כאלו שכבר נמצאים בגיל הפנסיה, עובדים בחברות הייטק ואף מככבים בתפקידי מפתח. גם חברות ההייטק מצידן לא חוששות להעסיק עובדים אחרי גיל פרישה, והגיל מבחינתן אינו מהווה פקטור לקבלה לעבודה. "נושא הגיוון התעסוקתי מאוד מושרש אצלנו בחברה וחמישה אחוז מהעובדים שלנו הם אזרחים ותיקים", כך אומרת אורנית ברנדס, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת וריפון המספקת פתרונות חדשניים בתחום מערכות תשלום אלקטרוניות. "אין אצלנו חשיבות לגיל, למגדר, לדת ולנטייה מינית. כשאנחנו בודקים קורות חיים, הגיל של המועמד לתפקיד לא מעניין אותנו".

אורנית ברנדס, סמנכ''לית משאבי אנוש בחברת וריפון (צילום: נופר חסון הנדלמן)
אורנית ברנדס, סמנכ''לית משאבי אנוש בחברת וריפון (צילום: נופר חסון הנדלמן)

מה לדעתך היתרונות שמביאים איתם אזרחים ותיקים?
"לאזרחים הוותיקים שמגיעים אלינו יש ניסיון רב. לא רק ניסיון תעסוקתי אלא גם ניסיון בעבודה עם אנשים וחברות שונות. אנחנו מעסיקים עובדים בכל הגילאים - מגיל 20 ועד 70 ומעלה, וכולם עובדים יחד בצוותים. העובדים הצעירים לומדים מהעובדים הוותיקים איך להתנהל בצוות ואיך לעבוד נכון. כל העובדים הוותיקים שלנו הם אנשים מלאי מרץ עם תחומי עניין מגוונים. לא משנה בן כמה אתה, אם אתה עובד מוכשר עם ניסיון מקצועי, אתה תצליח להשתלב בחברה שלנו".

אחד מהאזרחים הוותיקים העובדים בחברת וריפון הוא לורנס פישר, בן 63 (נשוי+1), העוסק בחברה כבר ארבע שנים במשרה מלאה כתוכניתן בכיר ומנתח מערכות: "לפני שהתקבלתי לוריפון עבדתי בחברות הייטק שונות. וריפון פנתה אליי והציעה לי להשתלב בחברה ומיד הסכמתי כי שמעתי עליה דברים טובים".

''שליש מהעובדים שלנו בחברה הם עובדים ותיקים''. ירון גלבוע (צילום: אילן בשור)
''שליש מהעובדים שלנו בחברה הם עובדים ותיקים''. ירון גלבוע (צילום: אילן בשור)

לא חששת שלא תצליח להשתלב עם העובדים הצעירים בחברה?
"לא, דווקא להפך. בגלל שיש לי ניסיון רב, החבר'ה הצעירים כאן מתייעצים איתי ואני תמיד שמח לעזור להם. כשהם נתקלים בבעיה כלשהי, אני מצליח לפעמים להביא להם פתרונות מחוץ לקופסה. אני מאוד מתחבר אליהם למרות פער הגילאים בינינו - אנחנו אוכלים צוהריים ביחד וצוחקים. אין לי בעיה לקבל הוראות ממישהו שצעיר ממני ושיכול להיות הבן שלי".

לדברי לורנס, הוא מתכנן להישאר בחברה עוד שנים רבות: "וריפון מאפשרת ליצור את האיזון הנכון בין הבית לעבודה, ולכן אני מאוד אשמח לעבוד בחברה גם בגיל הפרישה. אני מאוד אוהב את העבודה ואת החברה, אז אין סיבה שאשאר בבית בפנסיה".

גם דבי פרוש החליטה שלא לצאת לפנסיה, ובגיל 62 היא עובדת במשרה מלאה ככתבת טכנית בחברת הסייבר הישראלית סייפבריצ' המדמה תקיפות סייבר. דבי (נשואה, אמא לשלושה ילדים וסבתא לחמישה נכדים) היא ישראלית-קנדית אשר הייתה המנכ"לית של חברת להיט - חברת יעוץ המתמחה בעיצוב חווית המשתמש ועיצוב UX.UI, הכשרה ותיעוד, אותה הקימה יחד עם בעלה בשנת 1997.

דבי פרוש (צילום: יח''צ)
דבי פרוש (צילום: יח''צ)

בשנת 2003 היא מכרה את החברה ועברה להתגורר בקנדה שם עבדה בתחום הייטק וכן בוועדה לבטיחות גרעינית עבור ממשלת קנדה. כשחזרה לישראל בשנת 2013, הכירה דרך לקוח של חברת להיט את חברת סייפבריצ'. "התחלתי בספייבריצ' כפרילאנסרית במשך שש שנים ועסקתי במתן המלצות לשיפור חווית המשתמש. משם המשכתי עם כתיבת תוכן למוצר וכתבתי גרסאות הסבר רבות למוצר עצמו. לפני שנה קיבלתי הצעה מהחברה להצטרף כעובדת מן המניין ושמחתי מאוד להיות חלק מהחברה ומהקהילה שיש בה", מספרת דבי. "במסגרת התפקיד שלי אני אחראית לכתיבת ה-"Manual script" של מוצרי החברה, על מנת שהלקוח ידע איך להשתמש במוצר. אני עובדת בצוות ה- הProduct עם עוד 10 עובדים, נשים וגברים, שכולם בגילאים שונים - מעשרים ועד שישים, כשאני המבוגרת ביותר".

מתכנן להישאר בחברה עוד שנים רבות. לורנס פישר (צילום: יח''צ)
מתכנן להישאר בחברה עוד שנים רבות. לורנס פישר (צילום: יח''צ)

איך זה לעבוד עם אנשים צעירים ממך? פער הגילאים ביניכם לא מקשה על שיתוף הפעולה?
"כולם משתפים פעולה ולומדים אחד מהשני באופן מכבד, יצירתי וחדשני. זה חלק מהאג'נדה של החברה. יש יתרונות לעבודה עם אנשים בגילאים שונים - לחברי הצוות הצעירים יש תובנות ורעיונות שמאוד מעניינים אותי ואני מאוד נהנית ללמוד מהם, ומצד שני גם הם לומדים ממני. צברתי הרבה ניסיון וידע וזה מאוד מספק לשתף את הידע שלי. לפעמים אני כמו דמות אימהית של העובדים הצעירים, והם פותחים בפניי הצצה לעולם של הילדים שלי. העבודה עם הצעירים מאפשרת לי גם להתעדכן בטכנולוגיות חדשות כמו למשל צ'אט GPT. לצבור ידע חדש זה בשבילי כמו להיות ילדה בגן שעשועים. למרות הגיל שלי, אני לא מרגישה בגיל הפנסיה. אני מאוד נהנית לעבוד והעבודה שומרת עליי פעילה ובמצב רוח טוב וחיוני".

העובד הצעיר ביותר בצוות של דבי הוא אוהד בר-אלי, בן 23, העוסק כמנהל מוצר בסייפבריצ': "אני ודבי עובדים ביחד על איך לתאר את המוצר ללקוחות. אני מאוד נהנה לעבוד עם דבי. יש לה הרבה ניסיון והיא יותר יסודית ומחושבת מעובדים אחרים. דבי מאוד עוזרת לי. היא מדברת איתי בגובה העיניים ואני מתייעץ איתה גם לגבי נושאים שלא קשורים רק לעבודה. היא אפילו השמיעה לי שיר ראפ שלא הכרתי לפני כן. אני חושב שאזרחים ותיקים מביאים איתם הרבה ניסיון ונקודת מבט שונה".

רחלי ברוך חייק, סמנכ"לית משאבי אנוש בסייפבריצ', מוסיפה: "5 אחוז מהעובדים בחברה שלנו הם אזרחים ותיקים. אנחנו בעד גיוון תעסוקתי וכשאנחנו מגייסים עובדים אנחנו בוחנים את התשוקה לעבודה שלהם, האם הם אנרגטיים, מוכנים לעבוד בסביבה דינמית והאם הם מתאימים לנו תרבותית. דבי היא כזאת ואנחנו מאוד גאים בה שהיא עובדת אצלנו בסייפבריצ'. הניסיון העשיר והאנרגיה הרבה שלה מאוד תורמים לחברה שלנו. התפיסה הזאת שבהייטק החיים נגמרים בגיל 40 היא לא נכונה לאזרחים הוותיקים יש הרבה מאוד יתרונות כמו יציבות תעסוקתית, ניסיון ונאמנות למקום העבודה. השילוב בין עובדים מבוגרים לצעירים תורם לפריון ולתפוקה טובה יותר".

רחלי ברוך חייק, סמנכ''לית משאבי אנוש בסייפבריצ' (צילום: מאיר כהן)
רחלי ברוך חייק, סמנכ''לית משאבי אנוש בסייפבריצ' (צילום: מאיר כהן)

גם ירון גלבוע, מנכ"ל חברת טורבוג'ן, העוסקת בפיתוח מיקרו-טורבינה רב דלקית לייצור מקומי של חשמל, מסכים לגבי היתרונות של שילוב אזרחים ותיקים בעבודה: "שליש מהעובדים שלנו בחברה הם אזרחים ותיקים. אין הרבה אנשים עם ניסיון עצום בתחום האנרגיה, ועובדים וותיקים שמגיעים עם ניסיון כזה הם עבורנו נכס. בחברות הייטק יש תחלופה עצומה של עובדים צעירים, בעוד שעובדים המבוגרים הם יציבים יותר. האזרחים הוותיקים משמשים כמנטורים לעובדים הצעירים, ומוסיפים הרבה מאוד לאווירה המגובשת בחברה. העובד המבוגר ביותר בטורבוג'ן הוא בן 84, מהנדס אווירונאוטיקה שעלה מרוסיה, ויש לו ידע עצום. החבר'ה הצעירים מביאים את השליטה הטכנולוגית והעובדים המבוגרים מביאים את הפרקטיקה ויחד נוצר שילוב מנצח. הגיל הוא לא מחסום, אלא מהווה יתרון גדול".

אחד מהעובדים הוותיקים בחברת טורבוג'ן, הוא אלי ברנע, בן 75 (נשוי, אבא לשלושה ילדים וסבא ל-13 נכדים), העוסק בחצי משרה כמהנדס חשמל ואוטומציה: "אחרי שסיימתי את לימודי בטכניון עסקתי בפיתוח מערכות בקרה וחשמל. היה לי עסק עצמאי והענקתי שירותים למוסדות שונים. בגיל 67 יצאתי לפנסיה, אבל המשכתי לעסוק כיועץ חיצוני בפרויקטים שונים. התחלתי לעבוד בטורבוג'ן לפני 10 חודשים בעקבות כתבה שפורסמה על החברה ועל כך שהיא משלבת בין עובדים מבוגרים לצעירים. כיום הדור הצעיר נוטה יותר לתחומי הסייבר ובעיניי זה מאוד חשוב לנצל את הידע שיש לאנשים המבוגרים בתחום החשמל. כתבתי טוקבק בכתבה שהרעיון של טורבוג'ן מאוד מוצא חן בעיניי והוספתי שאני פנוי לעבוד בתחום. אחראי הטכנולוגיות בטורבוג'ן נתקל בתגובה שלי, הזמין אותי לראיון והתקבלתי לעבוד בחברה".

''כתבתי טוקבק, והתקבלתי''. אלי ברנע (צילום: יח''צ טורבוגן)
''כתבתי טוקבק, והתקבלתי''. אלי ברנע (צילום: יח''צ טורבוגן)

איך ההרגשה לעבוד בחברה?
"אני מאוד נהנה מהעבודה, לפגוש אנשים, להעניק מהידע המצטבר שלי בתחום. אני מתחבר מאוד לעובדים הצעירים ולשמחת החיים שלהם. בעיניי בגיל מבוגר צריך למצוא את השילוב שבין להאט את קצב העבודה לבין להמשיך לייצר. העבודה בחצי משרה היא אידיאלית מבחינתי משום שהיא מאפשרת לי גם לעבוד וגם למצוא זמן לשעות הפנאי ולמשפחה. יש אנשים מבוגרים רבים שנמצאים בשיא היכולות שלהם וצריך לנצל את היכולות האלה ולשלב אותם בחברות הייטק".

אזרח ותיק, מחפש עבודה? למגוון משרות מותאמות הקלק כאן

למידע בנושא תעסוקה בגיל השלישי, כתבות וסרטונים, היכנסו>>

הכתבה נכתבה בשיתוף מפעל הפיס