הכתבה נכתבה בשיתוף experts

מה בכלל מניע אותנו לשינוי באמצע החיים?
לעיתים המניע המרכזי הוא פשוט לנסות משהו חדש אחרי שנים של שגרה, ולעיתים רצון לגירוי אינטלקטואלי. כך או כך, זה לא אומר שאנשים מעוניינים לחזור באמצע החיים לתנאים של עובד מתחיל או לשכר התחלתי.

בשביל לעשות את השינוי בצורה מיטיבה, ולא להתחיל מאפס בגיל 40 פלוס, הנה כמה טיפים חשובים של יועצי קריירה מוסמכים:

הפסיקו להתייחס לגיל שלכם כבעיה, והתחילו להסתכל עליו כיתרון
כולנו מכירים את הביטוי ״אמצע החיים״ בקונוטציה הרעה שלו - תקופה של היחלשות, הזדמנויות מועטות ומגבלות רבות. המושג הנודע ״משבר אמצע החיים״ נטבע לראשונה אי שם באמצע המאה ה-20, אבל ברור לכולנו שמאז עברו הרבה מים בנהר.

הגילנות המפלה הולכת ופוחתת, וניכר כי יותר ויותר מקומות עבודה ומעסיקים לומדים להעריך את המעלות הרבות שמגיעות יחד עם עובד מבוגר יותר: ניסיון תעסוקתי עשיר, ידע רב, תבונה ואורך רוח שפשוט אין לצעירים.
חשוב להסתכל לא רק על הניסיון ה״יבש״ שצברנו, כלומר לא רק המשרות והתפקידים שמילאנו במרוצת השנים, אלא גם על הכישורים והיכולות שהוספנו לארגז הכלים שלנו במהלך החיים. 

הכירו את עצמכם ודעו לשאול את השאלות הנכונות
״דע את עצמך״, אמר סוקרטס - ולא לשווא. לפני שאתם מתחילים תהליך לשינוי קריירה באמצע החיים, עליכם לשאול את עצמכם את השאלות החשובות: מה מביא אתכם לרצות לעשות את הצעד הזה? מה אתם שמחים להשאיר מאחוריכם בקריירה הקודמת? אילו כישורים וניסיון תוכלו להביא איתכם לעתיד? אילו אפשרויות עומדות בפניכם, ואיזו מביניהן מרגשת אתכם במיוחד?

כמובן שיש גם שאלות פרקטיות לשאול על המשך הדרך שלכם, כמו מהן ציפיות השכר ומה ההשכלה וההכשרה הנדרשת לקריירה החדשה, אבל חשוב שתתחילו מבפנים. 

מפגש עם השאלות הללו ומתן מענה עליהן ייתן לכם בהירות ושלוות נפש בתהליך, והמסלול החדש יהיה קל יותר לצעידה ברגע שתדעו מהן המוטיבציות והתשוקות שלכם.  

בנו לכם קבוצת תמיכה ועידוד
המכון האמריקאי למחקרים כלכליים, AIER, חקר את ההבדלים בין אלה שהצליחו לאלה שנכשלו במעברי הקריירה שעשו באמצע החיים. מהמחקר עלה כי ביטחון עצמי וביטחון של הסביבה הקרובה בכם משמעותיים מאוד להצלחת השינוי. אלה שלא הצליחו במעבר מדווחים הרבה יותר (80% לעומת 49%) על החשש מהשינוי. 

צעד כמו מעבר קריירה עלול לגרור קולות שליליים, בין אם מהסביבה או בתוך עצמכם, וחשוב שתבינו שהאופן שבו תפנימו את הביקורת עלול להשפיע על סיכויי ההצלחה שלכם.

במידה ותבצעו את הסעיף הקודם ביסודיות, תיווכחו שאתם חסינים יותר לקולות מפקפקים וסקפטיים. ברגע שתפגשו את המניעים הכי בסיסיים שלכם לשינוי ותתחברו אליהם ברמת המהות, תוכלו לרכוש בעצמכם ובתהליך ביטחון ואמונה. 

בנוסף, אתרו סביבכם את האנשים שכן מאמינים בכם ורוצים בטובתכם, ושאבו מהם כוחות. סביבה תומכת וחיובית משפיעה ישירות, כפי שראינו, על ההצלחה שלכם. 

אל תישארו עם זה לבד
לא משנה איזה סוג של מעבר קריירה אתם מתכננים, אל תלכו בדרך הפתלתלה הזו לבדכם. נדרשים ידע רב וניסיון בשוק התעסוקה על מנת לעשות מעבר מוצלח, ולכן היעזרות בייעוץ תעסוקתי על ידי יועצי קריירה מוסמכים היא הבחירה המיטיבה ביותר.

בנוסף לכל האסטרטגיות הנ״ל, יועץ קריירה יעזור לכם להבין טוב יותר את נטיות ליבכם, לכוןן אתכם אל המקום בו תממשו את הפוטנציאל שלכם בצורה המיטבית ולמפות את השוק הנוכחי על כל שינוייו המהירים. 

עם סביבה תומכת, הבנה מעמיקה של עצמכם ושל השוק ועזרה מקצועית מיועץ קריירה - יש בידכם את כל הכלים כדי לעשות את המעבר באופן המיטיב ביותר. הכי חשוב - זכרו להאמין בעצמכם ולא לאבד תקווה!

הכתבה נכתבה בשיתוף experts