הונאות ועוקצים של קשישים הם חלק מהבעיות שבפניהן עומדים אזרחים ותיקים בתחום הצרכנות, תופעה שנמשכת גם מאז תחילת המלחמה. לצד תלונות על הונאות, במוקד הצרכנות לגיל השלישי של ארגון אמון הציבור התקבלו מאות פניות על פגיעות צרכניות יומיומיות. ממיפוי תלונות האזרחים הוותיקים שהתקבלו במוקד מאז פרוץ המלחמה, התברר שהנושאים השכיחים ביותר נוגעים לבעיות בביטול עסקה (19%), בעיות עם חיובים (15%) והטעיית הצרכן ופער בין הבטחה למימוש (13%).

לקראת פסח: איזו רשת נתפסת כזולה ביותר בחומרי ניקוי לבית?

מסקר אמון הציבור שנערך בחודש יוני האחרון עלה בין היתר כי 58% מהאזרחים הוותיקים העידו כי חוו בשנה האחרונה פגיעה צרכנית אחת או יותר. 15% העידו שחוו שלוש פגיעות צרכניות או יותר. עוד עלה כי אחד מכל שבעה צרכנים בגיל השלישי שחוו בעיה צרכנית ציינו כי הבעיה לא נפתרה וכי העדיפו לא לפנות לאף גורם כדי לפתור את הבעיה. 20% מהצרכנים שהשתתפו בסקר ציינו כי הם בכלל לא מודעים או מודעים במידה מועטה לזכויותיהם הצרכניות.

ארגון אמון הציבור מטפל זה כ־18 שנה בתלונות צרכנים, בין היתר בתלונות של אזרחים ותיקים, ללא עלות. ערב המלחמה פתח אמון הציבור, בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות, מוקד צרכנות ייעודי לבני ובנות הגיל השלישי, במטרה להעניק להם מענה אישי ומקצועי, להנגיש את זכויותיהם הצרכניות ולסייע להם, ללא עלות, בתלונות ומול עסקים. המוקד פעיל לטובת האזרחים הוותיקים במספר 074-7002200.
"ככלל, אוכלוסיית הגיל השלישי חשופה יותר מהאוכלוסייה הכללית לפגיעות צרכניות, שכן היא מודעת פחות לזכויותיה הצרכניות, ובנוסף ממעטת להשתמש בתלונה ככלי לפתרון בעיות בכלל, ובנושאים צרכניים בפרט", אומרת עו"ד ד"ר אורית המרמן גולן, מנהלת הפרויקט "בינה צרכנית" באמון הציבור. "אוריינות דיגיטלית נמוכה והיעדר נגישות לפלטפורמות דיגיטליות ואינטרנטיות, לצד חשש מפני התנכלות מצד העסק ובושה מהמשפחה, הם רק חלק מהסיבות לכך.

עו''ד ד''ר אורית המרמן גולן (צילום:  באדיבות אמון הציבור)
עו''ד ד''ר אורית המרמן גולן (צילום: באדיבות אמון הציבור)

"באמון הציבור אנו מטפלים גם בתלונות על 'עוקצים', אולם בעיקר בתלונות הקשורות בהתנהלות צרכנית יומיומית כגון בעיות בביטול עסקה, חיוב בסכום שונה ממה שסוכם, איחור או אי־הגעת טכנאי, אי־אספקת מוצר או אספקת מוצר פגום. לצערנו גם בתקופת המלחמה, התלונות ממשיכות. במוקד שלנו לגיל השלישי, האזרחים והאזרחיות הוותיקים מקבלים סיוע אישי ומקצועי, הן במענה על שאלות צרכניות והן בטיפול בתלונות מול עסקים".

המרמן גולן מדגישה: "אזרחים ואזרחיות ותיקים, ההורים, הסבים והסבתות שלנו, חווים יום־יום קשיים אמיתיים בעולם הצרכנות והם חשופים לניצול מצד עסקים. המוקד לאזרחיות ואזרחים ותיקים של אמון הציבור הוקם כדי לתת מענה לבעיה זו".

בתוך כך, רשות הצרכנות בהסתדרות והסתדרות הגמלאים פרסמו אתמול סקר שערכה עבורם חברת גיאוקרטוגרפיה, שממנו עולה בין היתר כי 22% מהאזרחים הוותיקים בישראל חוו מקרי הונאה מאז פרוץ המלחמה, וזאת כאשר 94% מודעים לסכנה שבהונאות צרכניות.