תאונת דרכים היא אירוע מלחיץ. בין אם מדובר במכה קלה בפגוש ובין אם בתאונה עם נפגעים, המעורבים בה יוצאים מפוקוס. הלחץ במצב זה טבעי וכולם חשים אותו. הוא גורם למוח להפריש קורטיזול, המגביר את קצב פעימות הלב ומערפל את החשיבה ההגיונית. לכן, לפני הכל, חשוב לנסות לשמור על קור רוח, ולא להילחץ יותר מדי. זכרו שני דברים כדי לשמור על פרופורציה: ראשית, לטעות זה אנושי. כולם טועים מדי פעם, והכביש אינו יוצא דופן. שנית, לכל תאונה יש שני צדדים, והצד השני לא פחות לחוץ מכם. אז רגע אחרי התאונה, קחו נשימה עמוקה, כבו את הרכב, וצאו לדבר עם הנהג השני רגועים, בהתאם לנסיבות. 



מיד אחרי התאונה, חשוב להקפיד על סדר פעולות מסוים, כזה שישמור על בטיחותכם ויוודא שתוכלו לקבל את הטיפול המהיר והיעיל ביותר מהרשויות ומחברת ביטוח הרכב שלכם. אלה כל הדברים שצריך לעשות, לפי הסדר – גזרו ושמרו:

K logic
K logic
 

לפני הכל – מחליפים פרטים 
לאחר כל תאונה, גם אם לכאורה לא נגרם בה נזק, יש להחליף עם הנהג השני את הפרטים הבאים:
1. פרטים מזהים – שם מלא, ת"ז ומספר רישיון נהיגה. ודאו כי הנהג הוא גם בעל הרכב. 
2. פרטי ביטוח – חברת ביטוח, מספר פוליסה ותוקף. גם כאן, ודאו כי ביטוח הרכב הוא על שם הנהג. 
3. פרטי התקשרות – כתובת ומספר טלפון סלולארי. רצוי להתקשר לנהג השני בו במקום, כדי לוודא שהמספר תקין. כמו כן, רצוי לקחת מספר טלפון נוסף, בבית או בעבודה. 
4. פרטי רכב – לוחית רישוי, דגם וצבע. 
כיום, קל ופשוט לאסוף ברגע את הפרטים החיוניים ב-4 צילומים באמצעות מצלמת הטלפון הנייד – רישיון נהיגה, רישיון רכב, פוליסת ביטוח ולוחית רישוי. בנוסף, רצוי לתעד כמה פרטים נוספים שאולי תצטרכו בהמשך: 
1. נזק לרכב – מכמה זוויות, בתאורה טובה, כולל סרטונים אם אפשר. 
2. מקום התאונה – נסיבות, סימנים על הכביש, מפגעים (תמרור שבור, כתם שמן) וכן הלאה. 
3. עדים – אם ישנם, רשמו את שמם המלא ומספרי טלפון. 
 
נזק לרכוש: לא לחתום על כלום 
תאונת דרכים ללא נפגעים היא תאונה שבה נגרם נזק לרכוש בלבד, ולא לאיש מבין המעורבים – נהגים, נוסעים או הולכי רגל. לאחר התאונה, פנו את הכביש בזהירות כדי לא להפריע לתנועה. לאחר מכן, החליפו פרטים עם הנהג השני, ועם עדי ראיה (אם ישנם). דווחו מיידית לחברת הביטוח שלכם על התאונה, ופעלו לפי ההוראות שתקבלו. 

בתאונות ללא נפגעים אין צורך להזמין משטרה, אלא אם אחד הנהגים ביצע עבירת תנועה חמורה, או מסרב למסור פרטים. במקרה כזה, אסור להזיז את הרכב וחובה להמתין לשוטר (לפעמים הצד השני ימסור פרטים רק כדי למנוע הגעת שוטר), גם אם הנהג השני עזב את המקום. הדו"ח שירשום השוטר עשוי להועיל בהגשת תביעה נגד הנהג הפוגע. וכמובן, רצוי שיהיו לצדכם גם עדי ראיה. 

שימו לב: במקרים של תאונה ללא נפגעים, הנהג השני לעיתים ינסה להחתים אתכם על הצהרה בנוגע לנסיבות התאונה, או אפילו על הודאה באשמה. כך או אחרת, אל תחתמו על שום מסמך.
 
תאונה עם נפגעים: לא להזיז את הרכב, לא לפנות פצועים
תאונת דרכים עם נפגעים היא כזו שבה אדם אחד לפחות נחבל גופנית. במקרים של תאונה עם נפגעים, חובה לציית לכללים הבאים: 
אפוד זוהר – בלילה או בכביש בין-עירוני חובה לצאת מהרכב עם אפוד, ומומלץ לעשות זאת גם ביתר המקרים. 
בטיחות – התמקמו בשולי הכביש ככל הניתן. 
להזהיר נהגים – יש להציב משולש אזהרה כמה מאות מטרים ממקום התאונה, ורצוי להדליק גם את אורות האזהרה של הרכב. 
לא להזיז את הרכב – אם ישנם נפגעים, הזזת כלי הרכב ללא נוכחות משטרה היא עבירה פלילית. 
משטרה ומגן דוד אדום – יש להזעיקם מייד, ולמסור כל פרט אפשרי על התאונה. אם הפגיעה לא מחייבת פינוי מיידי לבית חולים, המתינו לשוטרים במקום התאונה. 
לא לפנות פצועים – הפינוי חייב להיעשות על ידי גורם מוסמך, כמו רופא או פרמדיק. הזזת פצועים עלולה להחמיר את מצבם, לכן אם אין סכנה לחייהם עליכם להמתין למגן דוד אדום. 
פרוטוקול – רשמו כל פרט שעשוי לסייע מאוחר יותר בחקירה: שעה, מיקום, כלי רכב נוספים, עדים וכל נתון נוסף שיסייע בהמשך להגשת תביעה לחברת הביטוח. 
 
חברת הביטוח: דברים שכדאי לדעת
בכל מקרה של תאונת דרכים, לאחר החלפת פרטים עם הנהג השני, יש ליצור קשר מיידית עם חברת הביטוח, ולקבל הנחיות להמשך הטיפול. שימו לב לנקודות הבאות – 
גרר – אם הרכב מושבת, בקשו מנציג חברת הביטוח לשלוח גרר ולהפעיל סעיף רכב חלופי (אם מופיע בפוליסה). זכרו לקחת מהרכב מסמכים וחפצים אישיים, בטרם ייגרר למוסך. 
משטרה – עליכם למלא בהקדם טופס באתר של משטרת ישראל, ולהגיע עם עותק או מספר אסמכתא לתחנה הקרובה, שם תקבלו "אישור על מעורבות בתאונת דרכים". את האישור הזה יש להעביר לחברת הביטוח.
בית חולים – אם פוניתם או טופלתם בבית חולים, עליכם לדרוש תעודה רפואית וקבלות עבור הטיפול, שיוגשו גם הן לחברת הביטוח. 
שמאי – אל תתקנו את הרכב לפני ששמאי מטעם חברת הביטוח שלכם יקבע מהו הנזק, ויאשר את התיקון.
תאונת דרכים היא אירוע מצער, בעיקר כשמדובר בתאונה עם נפגעים. עם זאת, להוציא תאונת דרכים קשות, מדובר באירועים שכיחים למדי, שרוב הנהגים נאלצים להתמודד עמם בשלב זה או אחר. זכרו: הלחץ הוא טבעי, אך פוגע בכושר השיפוט. לכן, שננו את הצעדים המיידים לאחר כל תאונה: לקיחת פרטים מהנהג השני (ומעדי ראייה), צילום ותיעוד של כל פרט רלוונטי, יצירת קשר עם חברת הביטוח ומילוי אחר ההוראות – והכי חשוב: סעו בזהירות. 
לאפליקציית 'רגע האמת' של ביטוח ישיר (אייפון)
לאפליקציה של משרד האוצר לדיווח על תאונה (אנדרואיד); (אייפון)

*הכתבה בשיתוף עם ביטוח ישיר