ירון מיטרני זוכר את הרגע שבו תוך שעתיים מכר 250 ספינרים. "הבום והאטרף הגדול החלו מיד בתום חופשת פסח", הוא משחזר, "אבל לא רק ילדים באו אלי לקנות. באו גם אנשי הייטק, חיילים ואנשים מבוגרים שאומרים שזה טוב להם לתרפיה. הספינר הזה ממש פונה לכל סוגי הקהל". אם המילה ספינר (spinner) לא אומרת לכם דבר, סימן שאתם ממש אאוט, או שאין לכם ילדים בגיל המתאים. מדובר במעין פרופלור קטן שאפשר לסובב על אצבע, שבין היתר עשוי לסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז להתרכז. בשבועות האחרונים הפך הספינר ללהיט היסטרי בארץ, אבל אם תרצו לקנות אחד כזה, בחנויות רבות יענו לכם: "המלאי אזל".



מיטרני, זכיין רשת הצעצועים "עידן 2000" ביבנה, מספר שבארצות הברית ובמדינות רבות בעולם הספינר כבר נהיה להיט לפני יותר מחצי שנה. "לפני כחודשיים, כשהמוצר הגיע לארץ, ניסינו בחנות להראות אותו לילדים", הוא מספר, "בהתחלה כולם צחקו עלינו, אמרו: 'מה זה?', לא הבינו את הערך המוסף שלו. אחר כך, לקראת פסח, אנשים התחילו להתעניין במוצר, לשאול מה זה. יש כאלה שקנו על הדרך, כי ראו את הספינר אצל החבר מהשכונה, אבל כשנגמרה חופשת פסח וילדים חזרו לבית הספר, אז כנראה אחד הראה לשני וככה התחילה ההיסטריה".



מיטרני, שהופתע מההיסטריה הזאת, החליט לבדוק את העניין. "מהסקרנות הלכתי לבית ספר אחד ביבנה לראות מה הילדים עושים עם זה, וזה היה לא אמיתי", הוא מספר, "ביד אחת כולם החזיקו ספינר, וביד השנייה טלפון. אומרים שהמציאו את הספינר לבעיות קשב וריכוז, אבל נראה לי שכיום כאילו בכל הארץ יש בעיות קשב וריכוז".



מיטרני מסביר שישנם כמה סוגים של ספינרים - עם אורות, ממתכת, ופשוטים מפלסטיק. לדבריו, המחירים נעים בין 20־25 שקלים לדגמים הפשוטים, 30־35 שקלים לדגמים עם האורות ו־50 שקלים לספינר ממתכת. "זה נכון שבישראל הספינר הוא יותר יקר ממה שאת יכולה למצוא בכל מיני אתרי און ליין מחו"ל, אבל בישראל גם המיסוי יותר יקר, ולכן יש פער במחירים", הוא מסביר ומוסיף ש"היתרון לקנות בארץ הוא בכך שאת יכולה לקבל את הספינר במיידי, כשהמוצר עדיין מאוד חם".



גם אתה מכור לספינר?
"המוצר מיועד כביכול לילדים החל מגיל ארבע בערך, והנה אני, בן 35, כל הזמן מסתובב עם ספינר, מסובב אותו על האצבע ומסביר עליו. זה עושה לי תחושה נחמדה, זה מרגיע, אני מרגיש כמו באיזו תרפיה כזאת. אפילו שמעתי כבר על הרבה אנשים שהפסיקו לכסוס ציפורניים בזכות הספינר".



מיטרני מספר שהפופולריות של הספינר אכן שברה שיאים. "היה אצלנו מוצר שנקרא 'גומילום', שהיה להיט מאוד גדול, אבל הוא בכלל לא התקרב להצלחה של הספינר", הוא חורץ. "במקביל לספינר יצא מוצר חדש נוסף, קוביית פידג'ט המיועדת להתעסקות בידיים, אבל גם היא עדיין לא הפכה ללהיט בסדר גודל של הספינר. חיסלתי כבר את כל מלאי הספינרים בחנות, וממש היום בערב אני צריך לקבל מלאי חדש. עכשיו בא אלי לקוח והתחנן לקנות את הספינר האחרון, שהיה שלי, ומכרתי לו. אני מרגיש שמשעמם לי באצבעות, וכמו כולם, גם אני מחכה למשלוח שאמור להגיע".



ירון מיטרני בחנות. צילום: יח"צ
ירון מיטרני בחנות. צילום: יח"צ






עד מתי לדעתך יימשך הטירוף הזה?
"לדעתי זה טרנד כזה של עד חודש וחצי גג. אחרי זה המכירות ירדו, אבל המוצר ימשיך להימכר".


ירון מיטרני בחנות. צילום: יח"צ
ירון מיטרני בחנות. צילום: יח"צ





"סחרחורת בעיניים"



"הבת הגדולה שלי, בת עשר וחצי, חזרה מבית הספר לפני שבועיים, ואמרה: 'אמא, יש משהו חדש שמסתובב על האצבע, לכולם בבית הספר יש את זה, וגם אני רוצה", מספרת ענבל אלדר, אמא לחמישה ילדים מיבנה. "בהתחלה לא הקשבתי אפילו, כי כל פעם הילדים באים עם איזה רעיון חדש, אבל הבת לא ויתרה. התחלנו לחפש איפה יש ספינרים, עברנו חנות־חנות, לא היה לאף אחד, הכל נגמר ורק לפני כמה ימים הצלחנו להשיג ספינר אחד בלבד ב־40 שקלים. בדיוק היום בת דודה שלי, שעובדת בחנות 'זול סטוק', צלצלה ואמרה שהגיע אליהם משלוח של ספינרים ושנבוא מהר לקנות. היום כבר יש לי ארבעה ספינרים בבית, וכל הילדים משחקים בזה".



כאמור, טווח המחירים של הספינרים רחב. "יש לילדים ספינרים שעלו עשרה שקלים, ויש שעלה 40 שקלים", מספרת אלדר ומדגישה ש"אני בתור אמא לא מרגישה את ההבדל ביניהם, אבל אולי הילדים כן מרגישים. שמעתי שיש ספינרים גם ב־100 שקלים, אבל אני אישית לא אוציא סכום כזה".



את מצליחה להבין את ההתלהבות של הילדים?
"אני לא מבינה, לי הספינר עושה סחרחורת בעיניים. אבל הם מתלהבים ונהנים".



"הבנים בכיתה התחילו לבוא עם הספינר, ואז גם אני רציתי", מספרת הבת, קורן אלדר, הלומדת בכיתה ה'. "היום כמעט לכל ילדי הכיתה יש ספינר. זה כיף לסובב את זה, וזה גם גורם לי להתרכז. אפשר לסובב את זה עם יד אחת ועם היד השנייה למשל לכתוב או לצייר. אבל כבר לא מרשים לנו להביא את הספינר לבית הספר, כי זה מפריע לחלק מהתלמידים להתרכז".



"אף אחד לא יודע מהו בדיוק המקור של המשחק הזה, אבל כל העולם היום מתעסק בזה", אומר דוד וידס, מבעלי חנות "קנדמה ישראל" בתל אביב. "לפני חודש התחלנו להזמין דוגמאות של ספינרים ולנסות לראות מה הכי טוב. לפני שבועיים התחלנו למכור את המוצר, ומיד הרגשתי שזה להיט. כולם באים לקנות, לא רק ילדים. פגשנו כאן בחנות את כל ישראל".



ילדי משפחת אלדר משחקים בספינרים. צילום: באדיבות המשפחה
ילדי משפחת אלדר משחקים בספינרים. צילום: באדיבות המשפחה






וידס מסביר שאין כיום ספינר שנחשב לספינר המקורי או הרשמי, אבל כן יש הבדל בין הטובים ללא טובים. "כשלקוח מרים את הספינר, הוא מיד מרגיש את ההבדל בין המוצר הגרוע לבין המוצר המעולה והאיכותי", הוא אומר ומסביר ש"זה עניין של משקל, של מהירות הסיבוב ועד כמה שהספינר מסתובב חלק. ככל שהוא יותר כבד, הוא יותר איכותי. אני מוכר ספינרים מברזל, מעץ, יש הזוהרים בחושך, והמחירים נעים בין 50 ל־70 שקלים".



איזה סוג הכי מבוקש?
"ספינר ממתכת הוא הכי מבוקש והכי איכותי. אגב, הילדים גם מאוד אוהבים להשתדרג. אם, למשל, מישהו התחיל מהספינר הפשוט, הוא מגיע לבית הספר, מקבל כל מיני תגובות מהחבר'ה ומיד רץ להשתדרג".



הספינרים, כאמור, הפכו ללהיט בישראל רק בשבועיים האחרונים, אך אם מסתכלים על האתרים הסיניים ועל אתר כמו איביי, הרי רואים ששם גילו זאת לפנינו. באיביי, למשל, יש מעל 400 אלף תוצאות חיפוש למילה ספינר. הספינרים מוצעים שם במגוון הצבעים והצורות ובטווחי מחירים רחבים, החל משני דולר עם משלוח חינם. מחירים דומים אפשר גם למצוא באתר הסיני אליאקספרס, שגם מציע שלל דגמים של הספינרים. "לפני כחמישה חודשים התחיל באליאקספרס איזשהו באז למוצרים שכביכול אמורים להרגיע, ולהעסיק את הידיים שלנו, כמו קוביית הפלא (fidget cube), והספינר הגיע כחלק מהגל הזה", מספר עומרי מעברי, מנהל פרויקטים באתר זיפי, המאפשר לקנות בעברית מפלטפורמות מובילות מחו"ל.



מעברי מוסיף ואומר שלפני כשלושה וחצי חודשים הוא זיהה עלייה בהזמנות ספינרים מאליאקספרס מבעלי עסקים מהארץ וגם מאנשים פרטיים. "בחודשיים וחצי האחרונים מכרנו כ־2,500 מוצרים כאלה דרך אליאקספרס כמעט ללא פרסום, כשהמחירים הממוצעים נעים בין שניים וחצי דולר לשמונה דולר, כולל משלוח עד הבית", הוא מפרט.



כלומר, בארץ המחירים הם מוגזמים.
"תראי, בגדול, כשאני יודע כמה המוצרים האלה עולים בסין, אז כביכול אין הצדקה למחירים שבארץ. אבל מצד שני, יש אנשים שצריכים להתפרנס, שמשלמים שכירויות ומשכורות, ואני מבין אותם. מה שכן, ראיתי בארץ גם ספינרים ב־80־90 שקלים, ולדעתי זו כבר ממש חזירות".



עד מתי לדעתך הגל הזה יימשך?
"אנחנו לא חיים במדינה רגועה, והספינרים מעסיקים את הידיים, ולפעמים זה מוריד לאנשים את סף החרדה שלהם. לכן לדעתי הפופולריות הזאת של הספינר תימשך עוד תקופה מסוימת".




מחפשים את ההצלחה



אבל מה בעצם גרם לילדים ומבוגרים כאחד להתמכר לספינר, והאם הצעצוע הזה באמת מרגיע אותנו? "זוהי שאלת מיליון דולר, וגם לנו, האנשים שעוסקים בעולם המשחק, אין יכולת לצפות מראש איזה משחק יתפוס ואיזה לא. זה המון ניסוי ותהיה, ואין לזה נוסחה", אומרת ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים.



את הספינר הכירה קגן גם דרך ילדיה וגם מעצם העובדה שהיא מטפלת באמצעות משחק. "אחד הדברים שמושכים בספינר הוא יכולת ההצלחה", היא אומרת, "ההפעלה שלו היא מאוד קלה, את יכולה להתקדם בקלות בשלבים התפעוליים, כלומר, זה לא משחק שמאכזב את הילד. ילדים חווים מהר הצלחה בספינר. הם מצליחים לסובב, לעשות את הטריקים, זה קורה מהר מאוד, ולכן יש להם משיכה לאותו ממד של הצלחה".



ד"ר קגן מציינת שהעובדה שבתנועה הסיבובית של הספינר יש משהו מאוד מהפנט מושכת את הילדים. "הסיבוב שלו הוא בעצם תנועה מונוטונית, כלומר, את יכולה לבהות בזה, הוא לא מטריד אותך, הוא לא מפריע לך. ההפך, בתוך ההפנוט הזה יש מעין תחושה של רגיעה", היא מסבירה.



הספינר אכן מסייע לסובלים מבעיות קשב וריכוז?
"לכאורה, יש פה רכיבים שאנחנו יכולים לומר שמסייעים להפרעת קשב וריכוז. ישנו העניין המונוטוני, התנועה של הסיבוב היא תנועה שקטה, ויש סוגים מאוד מסוימים של הפרעות קשב שזה יכול להועיל להם. אבל זה עוד לא נחקר ולא נבדק פסיכולוגית, ולכן לעת עתה אנחנו לא באמת יכולים להלביש למשחק הזה את התועלות הקשורות לקשב וריכוז".



ד"ר קגן מודה שגם שניים מתוך ארבעת ילדיה מכורים לספינר. "הם לא זזים בלעדיו לשום מקום", היא מספרת ומוסיפה ש"לי זה לא מפריע, אבל השבוע הרציתי בפני מורים בבית ספר בתל אביב, והמורים אמרו שהם משתגעים מזה. הם סיפרו שהילדים בזמן השיעור מחזיקים את הספינר ביד ומתעסקים איתו, שמתחיל סחר בין הילדים בספינרים ושזה מאוד מפריע".



את עצמך ניסית לשחק בזה?
"ברור שניסיתי, וגם אני מכורה לזה. אני אוהבת את הקלות של ההפעלה, את העובדה שזהו פריט קטן, נעים למגע, וכמובן, גם את חוויית ההצלחה. גם המבוגרים מחפשים את ההצלחות, לא רק הילדים".