על רקע כניסתה לתוקף של רפורמת סימון המזון, ערכה המועצה הישראלית לצרכנות סקר צרכני באמצעות מכון הסקרים "גיאוקרטוגרפיה", מננו עלה כי כ-50.1% מהצרכנים סבורים כי איכות המוצר הנו הגורם החשוב ביותר בקנייתו, ואילו מחירו (22.1%) והרכיבים שלו (22.7%), נמצאים הרחק מאחור ברשימת שיקולי הקניה. עוד עולה מהסקר, כי למרות התמיכה הציבורית הנרחבת ברפורמת סימון המוצרים ועל אף "טרנד הבריאות", רק 25.4% מהצרכנים מקפידים לקרוא את המידע התזונתי המפורט על-גבי אריזות המזון, ואילו היתר "קוראים לפעמים", "קוראים לעיתים רחוקות" או "אף פעם לא קוראים".

ממצאים נוספים שעלו מהסקר, הראו כי 69.8% מהנשאלים "שמעו" או "מכירים" את רפורמת סימון המוצרים, זאת לעומת 30.2% שלא שמעו או מכירים אותה. 82.9% מהנשאלים העידו כי סימון מדבקה על מוצר תשנה את הרגלי הקנייה, והיתר ציינו כי הם "חושבים" או "בטוחים" שהסימון לא ישפיע בכלל על הרגלי הקנייה שלהם.

כמו כן, כ- 37.8% מהצרכנים הישראלים סומכים יותר על מוצרים שיוצרו ע"י חברות תוצרת הארץ, זאת לעומת 15.4% מהנשאלים שסומכים יותר על חברות מזון מחו"ל (כל היתר – אין הבדל).

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום. צילום: ישראל הדרימנכ"ל המועצה לצרכנות, עופר מרום. צילום: ישראל הדרי

על השאלה על מי אתם סומכים יותר - על חברות מזון קטנות או גדולות ענו 45.7% מהנשאלים כח הם סומכים יותר על חברות מזון גדולות, זאת לעומת 10.4% שסומכים יותר על חברות מזון קטנות (כל היתר סומכים על שתיהן במידה שווה).

עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות אמר כי "הרפורמה החדשה מבורכת, היא עתידה להגביר את השקיפות של החברות כלפי הצרכנים, ומסייעת בקידום מודעות לצרכנות נבונה ונכונה. עם זאת, את השפעות הרפורמה נוכל לראות רק לאורך זמן ורק במידה ויצטרפו אליה צעדים אפקטיביים נוספים בתחום החינוך, באמצעות הגבלה על פרסום מוצרים מזיקים ובאפיקים נוספים. תוצאות הסקר מראות כי לפחות נכון לעכשיו - הצרכן הישראלי הממוצע אינו נותן משקל מספק לרכיבי המזון אותו הוא רוכש, אם בשל חוסר מודעות ואם בשל חוסר ידע והבנת השפעתם של רכיבים מזיקים על בריאותם. משכך, בכוונתנו לקדם פרויקט שיסייע לצרכנים לבדוק בקלות את הרכיבים התזונתיים של המזון לפני הרכישה, ולדעת מיד האם המוצר אותו הם מתכוונים לרכוש בריא או מזיק - ומדוע, כל זאת באמצעים פשוטים ונגישים".