אין ישראלי שלא מכיר מקרוב מישהו שסובל מהתקרחות ויודע עד כמה התופעה משפיעה ומעיקה על אותו בן אדם. דיברנו עם אחד הסמלים של התופעה הזאת גל וקנין, שעבר השתלת שיער בעצמו. היום הוא נציג רשמי מטעם ד״ר זריאן להשתלות שיער בטורקיה, מנהל את אחת הקהילות הגדולות ביותר בישראל להשתלת שיער ומלווה מאות אנשים בדרך להגשים את החלום שלהם להחזיר את הבלורית לראש.

גל וקנין וד״ר זריאן במרפאה בטורקיה. צילום: יח
גל וקנין וד״ר זריאן במרפאה בטורקיה. צילום: יח

בתור אחד שמכיר את התחום מאוד מקרוב, רואה תוצאות של ניתוחים כל יום, אתה יכול להגיד שזה אשכרה עובד? יש קסם שמחזיר שיער לראש?
"אנשים צריכים להבין שהשתלה זה לא קסם, זה תהליך שדורש המון סבלנות, התמדה והשקעה. היום לפי אינספור מחקרים די ברור שהפתרון היעיל ביותר לבעיית ההתקרחות הגברית הוא השתלת שיער. גם מבחינת אחוזי הצלחה, וגם מבחינת איכות התוצאה, זאת השיטה שנחשבת היחידה שבאמת פותרת את הבעיה. אבל חשוב מאוד לעשות תיאום ציפיות לבן אדם שמגיע לעשות השתלת שיער כי התוצאה הסופית היא נגזרת של המון משתנים כמו חוזק השיער באזור התורם, תזונה, רופא טוב וכו'. אבל עזוב מחקרים, אני ראיתי מאות, אם לא אלפי השתלות, ותשמע זה פשוט עובד".

וזהו, השיער נשאר שם לכל החיים?
״קודם כל חשוב לי לציין שאני אישית לא רופא, וכל הדברים שאני אומר כאן הם על סמך הניסיון שלי בתחום, שיחות עם רופאים, מאמרים ומחקרים שעשיתי כדי להעמיק. בהשתלה בעצם מוציאים מהחלק האחורי של הראש את הזקיקי שיער שלנו, באזור האחורי של הראש הזקיקים לא נושאים את הdna - DHT שגורם להתקרחות. ומשתילים אותם בקדמת הראש כך שהם מצמיחים את השיער שוב באופן טבעי. ואלו שנקלטים בקרקפת נשארים שם ולא נושרים עד סוף החיים."

אז מה כל ההיסטריה? למה דווקא בטורקיה? הרי גם בישראל עושים השתלות שיער
״קודם כל בוא נדבר על המציאות, טורקיה היא מעצמה עולמית של השתלות שיער. זאת תעשייה שמגלגלת מיליארדים בשנה, חלק מהמרפאות הטובות בעולם נמצאות בטורקיה. ובאמת מגיעים לשם אנשים מכל העולם, זה לא רק אנחנו הישראלים. הרבה אנשים בוחרים לעשות השתלת שיער בטורקיה ולא בישראל דווקא בגלל השם המקצועי שטורקיה ניכסה לעצמה בחסד. הסיבה השנייה שמושכת את הישראלים לטורקיה היא כמובן גם המחיר הנמוך. השתלה בטורקיה במרפאה עם שם עולמי תעלה פחות מחצי מהשתלה בארץ, כולל טיסה הלוך חזור ומלון ממש מפנק. זה לא אומר שאני ממליץ פשוט לרוץ לעשות השתלה בטורקיה. חייבים להיזהר כי יש הרבה מרפאות שיכולות לעלות גם חמישית מהמחיר בארץ, ואלה כמובן מרפאות שאני פחות ממליץ עליהן. הסוד הוא למצוא את המקומות הטובים בטורקיה ולא להתפתות למחירים הזולים יותר״.

איך הכל התחיל?
"אני אישית מאוד מטפח את עצמי, חדר כושר, לבוש ואסתטיות זה הלחם והמים שלי. בעבר גם הייתי דמות בולטת בחיי לילה, ובעולם הזה איך שאתה נראה משחק המון. אז תמיד ההופעה שלי שיחקה תפקיד חשוב בחיים שלי. ואז פתאום בגיל 19, קמתי בוקר אחד עם המון שערות על הכרית ומאותו רגע המצב הלך והחמיר. ותשמע, אני מאמין שהרבה גברים כמוני מרגישים חיבור עמוק לשיער שלהם. ההבנה שאתה מאבד משהו שכל כך מגדיר אותך גורמת לך להיות ממש מתוסכל. הרגשתי ממש שכל יום אני הופך לגרסה הפחות יפה שלי ומשם הגיע הרעיון להשתמש בתכשירי מניעת התקרחות. אז ניסיתי תכשירים, תרסיסים כדורים, שמנים, שמפו, קליניקות עם טיפולים מיוחדים, מסרקים מיוחדים.. אני מעריך את כל ההוצאות האלו בלא פחות מ-30 אלף שקל. ונכון, חלק ממה שהציעו באמת עזר. יש כדורים ותרסיסים שיכולים לעצור את ההתקרחות, אבל אתה מבין, פה גם הבעיה, כל הפתרונות האלה רק עוצרים את ההתקרחות. ברוב המקרים את השיער שכבר איבדת, אי אפשר להחזיר אלא אם עשית השתלת שיער. שנה וחצי התבשלתי עד שהבנתי שאם אני רוצה פתרון אמיתי אין מנוס מלטוס לטורקיה, והיום אני מודה לאנשים שגרמו לי לקבל את ההחלטה הנכונה ושינו לי את החיים, זאת האמת".

צילום לפני השתלת השיער. צילום: יח
צילום לפני השתלת השיער. צילום: יח

מה גרם לך להתלבט כל כך הרבה?
"בהתחלה היה לי קשה להאמין שבאמת יש פתרון שפשוט מחזיר את השיער לראש. רק שנחשפתי לקהילה המדהימה להשתלות שיער בפייסבוק ובוואטסאפ הבנתי שזה אמיתי. מדובר על קהילה לא קטנה, והיא נפרסת על מגוון קבוצות וואטסאפ ופייסבוק ואי אפשר לעמוד בקצב של כמות המידע והעזרה שהקהילה הזאת מספקת לך. נחשפתי פעם ראשונה לתופעת הנהירה ההמונית של מקריחי ישראל לטורקיה, התחלתי להבין מה עומד מאחוריה, ולאט לאט הרגשתי יותר ויותר שייך לקהילה הזאת.  די מהר הבנתי שמתוך אינספור האופציות למרפאות שבהן אפשר לעשות את ההשתלה בטורקיה, יש את קומץ המובילות והמוכרות בעולם שגם כדאי לעשות בהן את ההשתלה. מתוך אותן מרפאות מובילות בסופו של דבר בחרתי במרפאה של ד״ר זריאן, היום אני גם יודע שעשיתי בשכל".

החלטת שאתה עושה השתלת שיער, מה קורה אחרי זה?
"זה משתנה ממרפאה למרפאה, אבל אספר לך על התהליך שאני עברתי עם ד״ר זריאן. בקליניקה של ד״ר זריאן בישראל ביקשו ממני לשלוח 5 תמונות של הראש שלי למטרת אבחון של הרופאה. החזירו לי תשובה מנומקת מהמרפאה לגבי הצפי לתוצאות לפי המצב הנוכחי שלי ואת סוג הטיפול שהרופאה ממליצה עליו. אחרי שהחלטתי סופית הזמנתי כרטיסי טיסה וזהו, לא הייתי צריך לדאוג לכלום יותר. מהרגע שנחתתי עשו בשבילי הכל! ליווי אישי וצמוד, מלון 5 כוכבים, נסיעות מבית החולים למלון, אוכל ואפילו החזיקו לי את היד בניתוח. כל פעם הייתי מופתע מחדש מרמת השירות והאכפתיות של הצוות הטורקי והמלווה שלי."

זה ניתוח מורכב?
״ברמה הרפואית ממש לא, מדובר בכמה הליכים כירורגים יחסית פשוטים ולא פולשניים. המורכבות באה לידי ביטוי בכך שזהו ניתוח קוסמטי וזאת כמעט אומנות להחזיר את השיער שלך בצורה שתראה טבעית, ודרוש לכך ניסיון רב. וגם באורך הניתוח שיכול להגיע ל10 שעות ולהיות די מתיש. בעשר הדקות הראשונות סובלים מכאבים לא קשים במיוחד בגלל ההזרקה של חומר ההרדמה לראש. אחרי שהאזור רדום אתה כבר לא מרגיש כלום וחלק ניכר מהמטופלים אפילו נרדמים בזמן הניתוח".

ואתה מרוצה מהתוצאה?
"אני מאוד רגיש לנראות השיער שלי. היה לי קשה להאמין שאחרי ההשתלה באמת אקבל תוצאה שאהיה שלם איתה. ובשלושת החודשים הראשונים שאחרי ההשתלה כלום, כל שיער המושתל נשר. בשלב הזה היו לי ספקות. אבל אחרי שלושה חודשים פתאום התחילה תקופה מדהימה שאני לא אשכח בחיים. מיום ליום שעבר עוד ועוד שערות התחילו לצמוח. בשלב מסוים הרגשתי שכל בוקר שאני מסתכל על המראה והמצב משתפר. וכן היום אני כבר לא מרגיש שאני אדם מקריח. זה מטורף מה אני אגיד לך. מי היה מאמין".

התוצאה הסופית. צילום: יח
התוצאה הסופית. צילום: יח

איך הגעת למקום שאתה נמצא בו היום?
"כל תהליך ההשתלה היה כל כך משמעותי בשבילי, ואני אגיד לך את האמת, כשאני הגעתי לטורקיה לעשות את ההשתלה שלי כבר הבנתי שאני רוצה לעזור לאנשים להגשים את החלום ולהחזיר את השיער לראש. גם אחרי שעשיתי את ההשתלה נשארתי מאוד פעיל בקהילה, זה כבר ממש נהיה חלק מהחיים שלי. בשלב מסוים פשוט החלטתי לעזוב הכל ולהקדיש את העתיד שלי בתחום שבאמת עושה לי טוב. ומאז זה מה שאני עושה בחיים, עוזר לאנשים להגשים את החלום שלהם. וזה מדהים".