הזכות להזדקן בכבוד היא זכות בסיסית אנושית, אומר אבנר הייזלר, רואה חשבון במקצועו ומומחה לנושא ביטוח סיעודי. לדברי אבנר הייזלר ביטוח סיעודי עשוי להוות פתרון כלשהו, אולם, הוא מוסיף ומדגיש, כי האתגרים שההגעה לגיל הזקנה מציבה בפני רבים מאיתנו, מורכבים הרבה יותר מכפי שאנחנו, הצעירים יותר, נוכל להעלות בדעתנו, טרם הגיענו לגיל זה. ביטוח סיעודי הוא אחד מאותם הדברים אשר עליהם אנחנו לא מדברים, ואפילו, לפעמים, נמנעים מלחשוב, כשאנחנו צעירים יותר וגיל הזקנה, על כל המשתמע ממנו, כולל תביעת ביטוח סיעודי) נראה רחוק ובלתי מוחשי. אבנר הייזלר, הפוגש במהלך עיסוקו עשרות אנשים הנתקלים במציאות הקשה, מדגיש את הצורך בפוליסת ביטוח סיעודי בכל גיל, וכמה שיותר מוקדם - עדיף!
 
האתגר - אורך חיים מול איכות חיים
אבנר הייזלר טוען, כי למרות הנטייה הרווחת לחשוב כי הטכנולוגיה (ככלל) וההתקדמות הרפואית בארץ ובעולם בפרט, מובילות לעלייה בתוחלת ובאיכות החיים, אין לנתק את הערכים החיוביים שלה מיכולת ההתמודדות של הקשישים עם עובדה זו. כך, שמלכתחילה, בשל גילאי הפרישה החוקיים לגברים ולנשים בישראל אל מול תוחלת החיים הממוצעת, קיים פער מאתגר בין המקורות הפנסיוניים למשאבים הפנסיוניים הנדרשים לנו כדי להזדקן בכבוד ולהימנע מירידה כואבת ברמת החיים לעת זקנה.

אספקט נוסף לבעיה, מגיע בשל העובדה, כי, כיום, בניגוד לעבר, לאורך כל שנות עבודתו עובד האדם בישראל במקומות עבודה רבים ומגוונים. הביטחון התעסוקתי הרופף הקיים במגזרים רחבים במשק, והעובדה שרבים מהמועסקים נפלטים ממעגל העבודה שנים רבות לפני הגיעם לגיל הפרישה החוקי, מחמירים את הבעייתיות של הבור הפנסיוני הנפער אל מול עינינו. למעשה, במציאות הנוכחית העגומה שבה אנחנו חיים, 

המציאות העכשווית גורמת לבידוד חברתי מוקצן
מגפת הקורונה המתחוללת כרגע בעולם גובה קורבנות רבים, שרובם המכריע מגיע מקרב האוכלוסיות הקשישות יותר. דבר שהוביל לכך, כי הצעד ראשון במסגרת הבידוד החברתי שנכפה עלינו תושבי מדינת ישראל הכניס את אוכלוסיית הקשישים המקומית לבידוד, אשר חידד, עוד יותר, את מצוקת הקשישים והעלה סימן שאלה גדול הנוגע לאיכות החיים העכשווית שלהם. 

למרות שמרבית תושבי המדינה בחרו בצעירותם לרכוש כיסוי ביטוחי למקרה שבעתיד הם יגיעו למצב סיעודי ויזדקקו לכל סכום שיסייע להם להזדקן בכבוד, ההוצאות הרבות בגיל השלישי (במיוחד ההוצאות הקשורות לתרופות, לעזרה תפקודית, ובמקרים מסוימים, אף לאשפוז סיעודי) מובילות אותם, לא אחת, למצבי מצוקה ומחסור.

מצבם של אותם קשישים, שבחלק גדול מהמקרים נדרשים להסתייע בעזרת הזולת לצורך תפקוד יומיומי, היה עשוי להיות טוב יותר (או, לכל הפחות, פחות גרוע), אם לא היו נתקלים בחומה בצורה בדרכם למימוש זכויותיהם הסיעודיות, כך מציין אבנר הייזלר בסרטוני יוטיוב.

ניתן לקבל טיפים מקצועיים הנוגעים לנושאים רבים (ביניהם, ביטוח סיעודי) כאן - אבנר הייזלר יוטיוב

לדברי אבנר הייזלר ביטוח סיעודי הוא החלום ושברו
האכזבה הגדולה ביותר, אומר אבנר, התחוללה ברגע שבו אותו דור המייסדים פנה לחברות הביטוח לצורך מימוש זכויותיו. וזאת, מתוך אמונה מלאה שאותן החברות, שלהן הם שילמו ממיטב כספם לאורך השנים, לא תאכזבנה אותם ותסייענה להם ברגעיהם הקשים. להפתעתם הרבה, הם נתקלו בסחבת ובבירוקרטיה המתישים (וזאת - במקרה הטוב). במקרים הגרועים והשכיחים יותר, פנייתם נענתה בשלילה ונדחתה על הסף.

סביר לגמרי להניח, כי אם הקושי הנפשי בפניה לעזרה הוא עצום, ואף מלווה, לרוב, בתחושות השפלה ואובדן הכבוד העצמי, תחושת ההשפלה אותה חש הקשיש בעת קבלת תשובה שלילית לקונית וקרה היא גדולה בהרבה יותר.

זקנה כבוד ומה שביניהם (צילום: Freepik)
זקנה כבוד ומה שביניהם (צילום: Freepik)

לטענתו של אבנר הייזלר ביטוח סיעודי הוא הכרח!!
אנו שומעים, חדשות לבקרים, עד כמה חשוב כי האזרח הפשוט יידע להתמקח על מחירם של מוצרי היסוד (הבסיסיים בעיקר, אבל גם כאלה שאינם בסיסיים), עד כמה המודעות והדרישה לצדק מניבות "פרי". אמנם, המאבק היומיומי שלנו על עלויות מוצרי תקשורת (כאינטרנט, טלפון, טלוויזיה), דמי הניהול בבנקים, עלות המנוי לעיתון (ואפילו עלות מחיר המילקי בישראל לעומת מחירו בגרמניה) מצליח להכניס לכיסינו "דמי כיס" נאים למדי. יחד עם זאת, מסיבה לא ברורה, דווקא במקום שבו כל אחד מאיתנו משקיע סכום כסף נכבד מאד - ביטוח סיעודי, אנחנו בוחרים שלא להיאבק במלוא הכוח, אומר הייזלר.

אליבא אבנר הייזלר ביטוח סיעודי הוא כורח המציאות, ויפה שעה אחת קודם!
יתכן, כי הסיבה לדחיית המחשבה היא ההעדפה שלנו שלא להביט שנים מספר קדימה. ההעדפה שלא להתמודד כבר עכשיו עם היום שבו לא נקום בבוקר לעבודה, אלא נחיה על כספי הפנסיה, ורחמנא לצלן ,ייתכן שאף נזדקק לתמיכה זו או אחרת. יתכן שזה בגלל שנוח לנו יותר להילחם את המלחמות הקיומיות הבוערות בהווה, ולהתמודד עם העתיד, אם וכאשר יגיע...

מי, למעשה, יודע, מתי נזדקק לכספי הביטוח הסיעודי?
בפועל, לצערי הרב, כך מציין הייזלר אבנר, המספרים מלמדים כי כאשר העתיד יגיע (והוא יגיע, אתם יכולים להיות בטוחים בכך!), לא יהיה בכוחנו לצאת לקרב מול חברות הביטוח, ואת כל משאבי האנרגיה, הכסף והזמן שלנו ניאלץ להשקיע במלחמה מול הגיל וכנגד הגוף המזקין, במטרה לנסות ולהאריך חיים ובניסיון לשפר, ולו אך במעט, את איכותם...

לכן, הייזלר אבנר טוען שהמאבק בדבר הקריטריונים לקבלת קצבת סיעוד וכנגד האמצעים הנלוזים שעל בסיסם חברות הביטוח מונעות ממבוטחיהן למצות זכויותיהם, אנחנו צריכים לנהל כבר כיום, ולא בעתיד הבלתי ידוע, בעת קרות מקרה הביטוח.

ניתן לקרוא מידע נוסף בעניין הקשור לאבנר הייזלר ביטוח סיעודי.

זה לגמרי תלוי בכם, כאן ועכשיו, אתם חייבים לנקוט בפעולה!
אחרת, תתעוררו בעוד מספר שנים, תביטו לאחור ותתייסרו שלא עשיתם כלום כשעוד יכולתם!