כיום ידוע לכול כי שליטה בשפה האנגלית בקרב האוכלוסייה הכללית ובמיוחד בקרב בני הנוער, היא הכרחית להצלחה בכל תחומי החיים - מלימודים וקריירה, דרך קשרים אישיים ועד ליחסים משפחתיים. שיתוף פעולה ייחודי בין "שותפות ביחד" גליל מרכזי - מישיגן של הסוכנות היהודית, והג'רוזלם פוסט לייט טוק מעניק בשנים האחרונות פלטפורמה ייחודית לתלמידים לתרגל אנגלית מדוברת ולקבל כלי חשוב לחיים.

אחד החסמים המוכרים ביותר של תלמידים ובוגרי מערכת החינוך בישראל הוא הקושי לשוחח באנגלית. מצב זה הוא תוצר של כמה גורמים, ובהם: שיטת הלימוד בבתי הספר ששמה דגש רב על דקדוק; מחסור במורים לאנגלית; ומספר תלמידים גבוה מדי בכל כיתה, שמקשה על האפשרות להתבטא ולתרגל את השפה.

אין זה סוד כי תלמידי בית הספר חשים מבוכה כשהם מתבקשים לדבר במסגרת שיעורי האנגלית. נוסף על כך, הזמן המוקדש לתרגול המיומנות החשובה ביותר בשפה מועט למדי. כלל ידוע הוא שככל שנעמיק בדיבור ובשיחה, כך נוכל לשפר את שליטתנו בשפה בצורה טובה יותר.

שנת תשפ"א היא השנה השביעית ברציפות שבה מתקיימת התוכנית בשלוש רשויות בצפון הארץ. תלמידי כיתות ח'-י"ב ממגדל העמק, מנוף הגליל ומעמק יזרעאל משתתפים בתוכנית ונהנים משיעורים פרטיים עם מורים לאנגלית של הג'רוזלם פוסט לייט טוק. פעילות זו מתקיימת במסגרת תוכנית רחבה יותר של "שותפות ביחד" גליל מרכזי - מישיגן של הסוכנות היהודית ובתמיכתה של פדרציית דטרויט עם הרשויות מגדל העמק, נוף הגליל ועמק יזרעאל. תוכנית זו היא המרכיב השלישי בתוך כלל תוכניות "אנגלית כלי לחיים", ששמה לה למטרה לעודד שיח בשפה האנגלית בקרב תלמידי בתי הספר באזור.

שיעור אנגלית פרטי באמצעות הטלפון (צילום: ingimages.com)
שיעור אנגלית פרטי באמצעות הטלפון (צילום: ingimages.com)

בימים כתיקונם היצמדות התלמידים בבתי הספר בישראל לטלפונים הסלולריים נחשבת לחיסרון מובהק. רבות כבר נכתב על ההשפעה הרבה שיש לטלפונים על התלמידים ועל הפגיעה המשמעותית שהם פוגעים במהלך הלימודים. עם זאת, בשיטת "אנגלית לייט טוק" כל תלמיד מקבל שיעור אנגלית פרטי באמצעות הטלפון עם מורה דובר אנגלית מהג'רוזלם פוסט. שיעורי הלייט טוק, הם שיעורים אישיים באורך 15 דקות, שבהם מתרגל התלמיד שיחה באנגלית בתנאים שספק אם היה מצליח למצוא במקום אחר. השיעורים מתקיימים במסגרת שיעורי האנגלית בבית הספר ומבוססים על התכנים הנלמדים בכיתה.

שיעורי הלייט טוק מעוררים התלהבות ותחושות חיוביות במיוחד בקרב התלמידים, המעידים כי באמצעותם הצליחו לשפר באופן משמעותי את רמת האנגלית שלהם ואת הביטחון להשתמש בה. התלמידים והמורות בכיתה לוקחים חלק בבחירת נושאי השיעורים, ומספרים עד כמה התוכנית סייעה להם. 

טלי בן חיים, רכזת לימודי אנגלית בבית הספר "רוגוזין" במגדל העמק, סיפרה כי שיעורי הלייט טוק שיפרו את הביטחון של התלמידים להשתמש בשפה, וכתוצאה מכך הם משתתפים יותר בשיעורי האנגלית. כמו כן, חל שיפור משמעותי בציוני הבגרות של התלמידים שהשתתפו בתוכנית זו. 

מאז פרוץ מגפת הקורונה מקבלים שיעורי הלייט טוק משנה תוקף והם חלק משמעותי בלמידה. דווקא כעת לצד האתגרים המרובים מצליחה התוכנית להתייעל ולהגיע ליותר ויותר תלמידים.

רתם מן, מנהלת תחום לימודים בקבוצת הג'רוזלם פוסט, סיפרה ל"מעריב": "אנו עדים לדרישות הגבוהות בתחום לימודי האנגלית ולביקושים העולים מכלל האוכלוסייה בכל הנוגע ללימוד ולתרגול שיחה באנגלית באמצעות שיעורי לייט טוק - החל בתלמידים הצעירים בבתי הספר היסודיים, עבור בתלמידי תיכון שלומדים לבגרויות, בסטודנטים, במבוגרים בשוק העבודה ועד לבני הגיל השלישי.

הפרויקט המשותף עם "שותפות ביחד" גליל מרכזי מישיגן של הסוכנות היהודית מאפשר לתלמידים לקבל שיעור פרטי עם מורה דובר אנגלית, לתרגל את הדיבור באנגלית ללא כל מבוכה וחשש ובכך להעלות את ביטחונם להשתמש בשפה. לרובם משמש השיעור עם המורה תחליף לשיעור פרטי ולכן חשיבותו הגדולה של פרויקט זה".

נועה נוף ריין, מנהלת "שותפות ביחד" גליל מרכזי - מישיגן של הסוכנות היהודית: "כבר לפני 15 שנים הבנו את החשיבות של קידום השפה האנגלית בקרב הילדים והנערים מאזור השותפות ככלי לחיים. ההבנה הייתה משני הצדדים, הן של שותפינו מעבר לים, מהפדרציה היהודית של דטרויט והן של שלוש הרשויות - מגדל העמק, נוף הגליל ועמק יזרעאל. בשלוש הרשויות זיהו את הצורך הגדול הקיים בשיפור יכולות השפה האנגלית בכלל והשיח בפרט כמנוף הכרחי להצלחה בעתיד.

במיוחד בפריפריה לאנגלית מדוברת ברמה גבוהה בקרב צעירים יש פוטנציאל לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. כך תועדף נושא האנגלית ועלה לראש סדר העדיפויות שלנו. בהשקעה גדולה ובשיתוף פעולה מעורר השראה בין הפדרציה היהודית של דטרויט ושלוש הרשויות בארץ ובעזרת הפלטפורמה ואיכות המוצר והשירות של הג'רוזלם פוסט לייט טוק, אנחנו משקיעים כבר במשך שנים, מדי יום, בהגדלת סיכויי ההצלחה של הילדים שלנו."