ירידה של כ־40% ביבול פירות הקיץ. זוהי, נכון לעכשיו, התחזית של ארגון מגדלי הפירות בישראל בעקבות חורף שבו שררו טמפרטורות גבוהות במיוחד וחסרו מנות קור. אם כך, אילו פירות נראה פחות על מדפי רשתות השיווק, כיצד זה ישפיע עלינו הצרכנים והאם אפשר לפצות על המחסור ביבוא?

"החורף האחרון אופיין בטמפרטורות גבוהות ובכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור, שהן הכרחיות לעצי הפרי הנשירים כדי להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית", מסביר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל. "נוסף לכך, חודש ינואר היה חם במיוחד והביא לשינויים בזמני הפריחה, שהתאפיינו בימים סגריריים ובגשם לפרקים (במרץ), דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש".

"מגדלי הפירות עקבו בדאגה אחר השינויים הקיצוניים במזג האוויר לאורך החורף וכאבו לגלות מדי בוקר כי עצי הפרי מתקשים בהנבת יבול. בחלק מהמטעים נרשם גם חוסר אחידות בגודל הפרי, וישנם מטעים שלא הצליחו להניב פרי כלל. אלו הביאו לירידה חדה בכמות היבול של פירות הקיץ, בייחוד באלו של משמשים, נקטרינות, שסק, אפרסקים ודובדבן - אחד הפירות האהובים ביותר על הציבור הישראלי - שיבולו קטן העונה ביחס לשנה שעברה ויעמוד ככל הנראה על כ־ 1,000 טונות בלבד, 2,500 טונות פחות מאשתקד", הוסיף בלחסן. 

לפי נתוני ארגון מגדלי הפירות בישראל, נכון לקיץ 2020 עמד יבול פירות הקיץ על כ־25,000 טונות אגס, 115,000 טונות תפוח, 100,000 טונות אפרסק ונקטרינה, 6,000 טונות משמש, 25,000 טונות שזיף ו־3,500 טונות דובדבן. הקיץ הזה, כאמור, יהיו המספרים שונים לגמרי.

"בימים אלו שמאים של הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות עושים הערכות יבול בשטחים החקלאיים, וכרגע מסתמן חוסר יבול של 40%־50% מהיבול הנורמטיבי, מהממוצע בשנים קודמות", אומר בלחסן.

"לפי הערכות ראשונות, הקרן צפויה לפצות את מגדלי הפירות בכ־60־70 מיליון שקלים, והיקף הנזקים הסופי ייקבע במהלך השנה. זהו סכום קטן לעומת הנזק, אבל זה משהו שיכול לסייע קצת. כאמור, זו עדיין הערכה ראשונה וזהירה".

מהו הנזק למגדלי הפירות לנוכח המצב?
"חקלאי שקוטף 50% מהיבול הנורמטיבי שלו נמצא בעצם בהפסד. היום כל ענף החקלאות הוא קשה מאוד. יש עלויות גבוהות מאוד של הוצאות מים, חומרי הדברה, פועלים. גם בשנה נורמטיבית, כשיש יבול ממוצע, חקלאים לא מתעשרים, אלא שורדים, ואולי מצליחים להשאיר קצת הכנסה כדי שיוכלו להמשיך להחזיק את המטע ולעבד אותו בשנה הבאה. השנה חקלאים מפסידים הרבה מאוד כסף. צריך גם לזכור שהחקלאי הוא האחרון בשרשרת השיווק ושנתח הרווחים הגדול שייך לרשתות השיווק".

איך אנחנו הצרכנים נושפע מהמצב המסתמן?
"היו שנים שבמין מסוים היה חסר פרי, דובדבן, נקטרינה או אפרסק, אבל השנה מדברים על כל פירות הקיץ. זה אומר שיהיו פחות פירות על המדף, ויכול להיות שתחליטי לקנות יותר אבטיח או מלון במקום נקטרינה, או שתעדיפי את התפוח מהיבוא, שגם בו ובאגס צפוי כנראה מחסור מסוים. זו בהחלט תהיה שנה מאתגרת מבחינת התנהגות צרכנית".

בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
בלחסן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)


זה אומר שהמחירים יעלו?
"עדיין יש איזושהי תקרת סף שאפשר לשלם על פירות. צריך להיות איזון בין הכמות לבין המחיר. אם נבחן את רמת המחירים של עכשיו - תחילת העונה - נראה שרשתות השיווק מתאפקות בינתיים עם עליית המחירים ועדיין שומרות על מחיר שפוי. אני גם קורא לרשתות השיווק לגלות אחריות צרכנית ולשמור על מחירים שפויים, כי כולם מודעים למצבם של החקלאים ויודעים שיש ירידה ביבול. ככה הם ישמרו על החקלאים ועל הצרכנים. הצרכנים יוכלו לקנות במחיר סביר, והחקלאים יוכלו לעבור את העונה הקשה ולהתכונן לעונה טובה יותר בשנה הבאה".

האם יבוא יכול לסייע במצב המסתמן?
"היום מתקיים יבוא של פירות, בעיקר אגסים ותפוחים. גם ענבים מייבאים בתקופות של חוסר בשוק הישראלי. פירות קיץ אחרים קשה יותר לייבא מפני שאין להם חיי מדף ארוכים, ואנחנו גם מצפים שלא ייבאו אותם, כי אם מתחילים לייבא זה נגמר לא טוב. בכל אופן, יבוא צריך להתקיים רק כשיש חוסר ודאי של פירות ממין מסוים. שר החקלאות ומנכ"ל המשרד הקפידו על כך שהשנה היבוא יתקיים רק כשבאמת חסר תפוח עץ או אגס. מובן שהכל צריך להיות במידתיות ושהיבוא יתקיים עם מכס, כי בלי מכס זו רעה חולה לחקלאות הישראלית. אבל גם במצב של הטלת מכס, עדיין קשה לנו להתמודד עם יבוא. לכן אני מצפה שלא ישתמשו בכך הפעם, וכאמור גם קשה לייבא נקטרינה ואפרסק בגלל אורך חיי המדף שלהם. חשוב מאוד לשמור על החקלאות הישראלית לטווח הארוך".

הדובדבן שבגל ההתייקרות

בלחסן מציין את חשיבות המחקר והפיתוח בתחום החקלאות. "כדי שדונם מטע יידע להניב יותר פרי וכדי שהפרי יהיה איכותי יותר", הוא מפרט. "אנחנו מדברים גם על מציאת דרכים להפחתת עלויות המים והעובדים הזרים. בקיבוץ מרום גולן למשל יש פיילוט של קטפת שקוטפת תפוחים. כל הדברים האלה ייטיבו בסופו של דבר עם חקלאים וצרכנים, כי אם חקלאי ירוויח יותר הוא גם ימכור במחיר זול יותר. אנחנו, וההנהגה החקלאית כולה - ארגונים חקלאיים, משרד החקלאות ומו"פים (מרכזי מחקר ופיתוח) - חושבים כל הזמן איך להתייעל ולהתפתח".

"יבול הדובדבנים אצלי הוא כמעט אפס", מספר לואיס עלם, חקלאי מהיישוב גיס (גוש חלב) בגליל העליון, שמגדל דובדבנים, נקטרינות, אפרסקים ותפוחים. "דובדבן היה חלק ניכר ממה שהייתי מוכר בקיץ, ויש לו הרבה ביקוש. דובדבן מתחילים לקטוף מוקדם, כבר בחודש מאי, וזה היה מביא לנו את התזרים ההתחלתי כדי לכסות את ההוצאות השונות. כבר שנים רבות לא ראינו מראה קשה כזה של עץ עירום. אני מבוטח, ונראה מה יהיה בסופו של דבר מבחינת הפיצוי שנקבל עבור נזקי טבע".

עלם (צילום: עלם לואיס ומארון )
עלם (צילום: עלם לואיס ומארון )


"בחלק מהחלקות אצלי היבול הוא ממש אפס, ויש חלקות שזה נע בין 40% ל־50% יבול", מספר חיים שמחון, חקלאי המגדל בעיקר אפרסקים ונקטרינות מכמה זנים באזור מושב אבן מנחם בגליל המערבי. "מבחינתי, זה אומר שהשנה לא אוכל לכסות את ההוצאות שלי - עובדים תאילנדים, צריכת מים ועוד. השנה לא אביא כסף הביתה. אני מגדל פירות יותר מ־30 שנה. שנה כזאת לא זכורה לי. בשנה רגילה אני משווק 350־400 טונות אפרסקים ונקטרינות. השנה הלוואי שיהיה לי 40%־50% מכך".

כיצד ישפיע המצב הזה על הצרכן הסופי?
"לדעתי זה ישפיע על המחירים. ברגע שאין מספיק היצע, המחיר עולה. בשנה שעברה מכרתי נקטרינות וקיבלתי עבורן 3 שקלים לק"ג. ובכמה נמכרה נקטרינה ברשתות השיווק? ב־9־12 שקלים לק"ג. השנה אני משער שזה יעלה עוד יותר. אני עדיין מקווה שבסוף המציאות תהיה אופטימית יותר, מה שכרגע לא נראה לי. אני משער שאנשים גם יתחילו לקבל רישיונות ליבוא פירות קיץ, ואם זה יהיה בהובלה אווירית - המחירים יעלו עוד יותר בגלל עלות ההטסה. כן, אם יתחילו לייבא עכשיו פירות עונתיים שעד עכשיו לא ייבאו, זה יקבור אותנו. יראו שזה טוב, ויביאו גם בשנה הבאה".

לא רק בישראל

שמחון טוען שחקלאי שאינו חזק לא ישרוד את כל התהפוכות, ולכן, לדבריו, "אחרי שנה כמו השנה הנוכחית, אם לא תהיה עזרה מהמדינה - הרבה חקלאים יעזבו את החקלאות. אני חושב שהגיע הזמן שממשלת ישראל תשים לב לחקלאות. חקלאות היא לא רק ייצור מקומי, זו גם אחיזה בקרקע. אם חיים שמחון לא יהיה בגבול הלבנון, מחר הגבול יהיה בנהריה או בקריות".

"התופעה שאנו עדים לה היא חלק ממשבר האקלים. ההתחממות הזו בחורף היא לא תופעה חד־פעמית כמו שמישהו אולי חושב, אלא היא תופעה הולכת ומתגברת", אומר ד"ר נחום עיצובי, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר. "זה קורה לא רק בישראל, אלא בכל העולם. בכל העולם יש תופעות קשות מאוד. יש לנו מחקר שמלווה את העניין, כולל תחזיות ארוכות שנים קדימה בהתייחס לתופעה הזו. לכן המטרה בפיתוח ובמחקר היא לייצר זנים שיודעים לעמוד בשינויי האקלים, ומשרד החקלאות ומכון וולקאני עוסקים בכך בצורה מאוד משמעותית כדי שנוכל להתמודד טוב יותר עם שינויים שקורים".

שמחון (צילום: משק שמחון)
שמחון (צילום: משק שמחון)


התופעות של ההתחממות הגלובלית והשפעותיה, מסביר איצקוביץ, יתרחשו כאמור בכל העולם - בדרגת חריפות כזאת או אחרת. "גם באגן הים התיכון למשל, שממנו אנחנו ניזונים מעת לעת ביבוא ירקות ופירות כהשלמה למחסור הישראלי, קיימות התופעות הללו", הוא אומר. "אני לא יודע מה יהיו מחירי הפירות הקיץ, ולא אעסוק בכך, אבל המחסור שיש כרגע יבוא לידי ביטוי בכך שלא יהיו מספיק פירות עונתיים".

איך מתמודדים?
"חלק מאחריותה של המדינה הוא ביטחון מזון, ונצטרך לחשוב מה אנחנו עושים. אנחנו שוקלים באיזו מידה אפשר לייבא, אבל הפירות העונתיים - נקטרינה, אפרסק ודומיהם - חיי המדף שלהם קצרים מאוד ולכן בעייתי מאוד לייבא אותם", אמר עיקובי.

"נאמר שיוצאת אונייה מאיטליה. ייקח שבוע עד שהיא תגיע ארצה ועד שיפרקו אותה בנמל. הפירות יגיעו אלינו חצי רקובים, ואנחנו לא רוצים בזה. ואם מייבאים בהטסה, זה יביא לרמת מחירים בלתי הגיונית לחלוטין. אם מישהו רוצה לייבא פירות קיץ בהטסה ולמכור אותם ב־40־50 שקלים לק"ג, אנחנו נבחן זאת לפי כל התנאים, אבל אני לא הייתי קונה שזיף ב־40 שקלים לק"ג. אשמח במקום זאת לאכול 'ענבי טלי' ב־15 שקלים", הוסיף 

לדברי עיקובי, את המחסור העיקרי נרגיש בנקטרינה, באפרסק, בדובדבנים ובשזיפים. אגסים ותפוחים, לדבריו, נפגעו באופן חלקי. "אם מדברים על שינוע ימי, חיי המדף של האגסים ארוכים יותר מפירות עונתיים אחרים", הוא אומר. "השנה אפשרנו לייבא אגסים ותפוחים בעונות מסוימות, ונבחן את כל האפשרויות.

בכל אופן, יש לנו בישראל חלופות טובות אחרות לפירות הקיץ. יש אבטיחים, מלונים ובננות בשפע, תמרים, תאנים וענבים שלא נפגעו, ולכן כל אחד מאיתנו יצטרך למצוא את החלופות הטובות האלה, שלא קיימות ברבות ממדינות אירופה. זה מה שנצטרך לעשות בקיץ הקרוב"