רולטת ההשקעות של שוקי ההון החלה להסתובב, והאנליסטים והמשקיעים החלו לפזר את ז'יטוני האפשרויות על הבורסות שלדעתם ישיגו את התשואה הטובה ביותר ב־2022. המשבצת הישראלית ממשיכה לצבור מזומנים.

זאת, על רקע הובלת הבורסה הישראלית את טבלת ביצועי מדדי הבורסות העיקריות בעולם לשנת 2021, עם 31.95% תשואה במדד ת"א 35.
הדירוג הפך את שנת 2021 לאחת המוצלחות בתולדות הבורסה הישראלית. את עיקר ההישג אפשר לייחס לתשומת הלב שהמשקיעים הזרים מפנים אל הבורסה המקומית, שהושגה על רקע גיוסי העתק של חברות ההייטק הישראלי בחו"ל, לצד ראשוניות ישראל במבצע חיסוני הקורונה, שהחזירו את כלכלת ישראל לשגרה יחסית.

ג'ון מאייר, מנהל השקעות ראשי בחברת תעודות הסל האמריקאית Globl X, מסביר: "הבורסה בתל אביב חוותה 97 הנפקות חדשות, שרובן מתחום ההייטק, עם גיוסים בגובה כ־26 מיליארד שקל.

נראה כי השנה החזקה של שוק המניות הישראלי משקפת את העוצמה האחרונה של האקוסיסטם הישראלי להון סיכון. משקיעים זרים רואים בכלכלת ישראל מובילה בחדשנות, והם השקיעו סכומי הון ניכרים הן בעסקאות ציבוריות והן בעסקאות פרטיות. משקיעים זרים רכשו 9 מיליארד שקל מהמניות הרשומות למסחר בבורסה התל אביבית.

זאת, על רקע היותה של שנת 2021 מלאה בחוסר ודאות ובעת שהכלכלות הגלובליות ניסו למצוא את האיזון בין פתיחה מחדש של הפעילות הכלכלית לבין ניהול המגיפה המתמשכת. ובזמן שהאינפלציה עלתה נוצר מחסור חמור באספקת סחורות, וצמחו שתי גרסאות וירוס חדשות - דלתא ואומיקרון.

אך כדאי לבחון את שוקי ההון בעולם, למרות הרקע השלילי לכאורה, שכן הם רשמו את השנה השלישית ברציפות של תשואות דו־ספרתיות. כך לדוגמה מדד S&P 500 הגיע ל־70 שיאים חדשים ב־2021 ורשם תשואה מרשימה של 28.68% באותה שנה (ראו טבלת ביצועי מדדי המניות העיקריות בבורסות השונות בעולם).

שוקי האג"ח החלשים וחזרת המשקיעים ממגזרי הצמיחה לעבר ההשקעות הריאליות הן שתי הסיבות העיקריות להתאוששות רחבה יותר בשווקים, שהובילה לסיומת חזקה של שנת 2021".

הבורסה הישראלית אינה היחידה שהמדד המרכזי שלה הוביל לתשואה גבוהה, ומיד אחריה ממוקמת הבורסה הצרפתית, שמדד 40 החברות הגדולות הנסחרות בה הניב 31.88% תשואה לשנת 2021. שלישית הגיעה הבורסה השוודית, עם תשואה של 31.25% למדד 30 החברות הגדולות הנסחרות בה.

כל זאת לעומת מדד חברות הטכנולוגיה האמריקאי נאסד"ק, שאומנם הוביל את שנת 2020 - בפער על כלל מדדי הבורסות בעולם - עם תשואה של 45.05%, אך ב־2021 הניב תשואה של 22.21%, הנמוכה ב־9.74% מהמדד המרכזי הישראלי, 9.67% מהתשואה של המדד הצרפתי ו־9.04% מהמדד המרכזי השוודי לאותה שנה.

"ביצועי המדד המרכזי הצרפתי (ה־40־CAC)", מפרט מאייר, "מצביעים על התחזית החיובית שיש למשקיעים על ההתאוששות הגלובלית ועל תחום הוצאות הצרכנים על מוצרי היוקרה. הביצועים של 2021 מסמנים את העלייה הגדולה ביותר באחוזים בשנה אחת עבור 40־CAC מאז 1999.

ג'ון מאייר  (צילום: גלובל אקס)
ג'ון מאייר (צילום: גלובל אקס)


בשוודיה, ביצועי 30 OMX הונעו בעיקר על ידי שוק הנפקות חזק בשנת 2021, שבמהלכה בוצעו 122 הנפקות, שהובילו לגיוס של כ־18 מיליארד דולר. נוסף לכך, בשוודיה יש רגולציה שמוגדרת כחיובית וכמעודדת חברות וכלכלה חזקה. כל אלה הופכים את הבורסה של המדינה הסקנדינבית למיקום אטרקטיבי עבור סטארט־אפים שונים, כחלק מהפיכתם לציבוריים".

מתחת לקו האדום

אך לא הכל ורוד בשוקי ההון העולמיים, והיו גם שלוש בורסות שהמדדים המרכזיים שלהם הניבו תשואה שלילית: מדד HANG SANG של הונג קונג חתם את טבלת התשואות עם תשואה שלילית של -11.84%, מעליו נמצא מדד IBOV הברזילאי, שהניב -11.81% תשואה שלילית, ומעליהם, ממוקם שלישי מלמטה, מדד ה־CSI 300 הסיני, עם תשואה שלילית של -3.51%.

"סין הפכה משוק הביצועים השני בטיבו בשנת 2020", אומר מאייר, "לאחד השחקנים הגרועים ביותר ב־2021. השינוי הקיצוני בביצועי המדד נבע בעיקר מפאניקה של המשקיעים, שצפו בממשלת סין מיישמת במהירות מדיניות רגולטורית מחמירה יותר נגד כמה מהמגזרים הגדולים, ובהם מגזרי הגיימינג, החינוך והאינטרנט.

נוסף על כך, הנשורת ממשבר החוב של חברת Evergrande (ענקית נכסים סינית הנושאת חוב של כ־300 מיליארד דולר) הייתה גורם נוסף שהכביד על סנטימנט המשקיעים. למרות הביצועים הנגררים, יש משקיעים שעדיין רואים בסין את אחת ההשקעות האופורטוניסטיות לשנת 2022.

כך לדוגמה מארי ארדוס, מנכ"לית JP Morgan Asset & Wealth Management (אחד הבנקים הגדולים בעולם, המנהל כ־3.4 טריליון דולר), הצהירה לפני כמה חודשים כי 'סין יצאה למכירה', ואנליסטים בבנק מעריכים כי מדד MSCI China יעלה ב־40% בשנה הקרובה. גם בלאקרוק (קרן השקעות אמריקאית המנהלת כ־6.7 טריליון דולר) והבנקים UBS ו־HSBC העלו את התחזית שלהם בנוגע למניות הסיניות לעודף משקל.

גם בברזיל יש מי שרואה ומוצא שמדד ה־IBOV נסחר כיום רק פי 6.9 מהרווחים בשנה הבאה. זאת, על רקע חששות המקומיים מהשינוי במדיניות הפיסקלית של המדינה, שהובילו את הבורסה המקומית במדינה מטה.

הבנק המרכזי בברזיל מעלה באגרסיביות את הריבית כדי להילחם ברמות גבוהות, מבחינה היסטורית, של אינפלציה. ונוסף על כך, המטבע המקומי נחלש מול הדולר באופן ניכר לאורך כל שנת 2021.

ובנוגע לסיבות שבגינן "זכה" מדד הנג סנג להגיע למקום האחרון בטבלת ביצועי המדדים המרכזיים של בורסות הועלם לשנת 2021 - אלה אותן סיבות לכך שמדד CSI 300 הסיני עשה ביצועים גרועים.

המדדים המובילים בעולם  (צילום: ללא קרדיט)
המדדים המובילים בעולם (צילום: ללא קרדיט)


הרגולציה הסינית במגזרי הטכנולוגיה, האינטרנט, הגיימינג והחינוך פגעה קשות בהונג קונג, מכיוון שרבות מהחברות המובילות בכל אחד מהתחומים הללו רשומות בה. בהסתכלות קדימה ההערכות הן כי שוקי ההון צפויים להיות סלקטיביים יותר בשנת 2022, ובדגש גדול יותר על מה שמוגדר כיסודות, כלומר, ביצועי החברות".

תחזית מדדים  (צילום: ללא קרדיט)
תחזית מדדים (צילום: ללא קרדיט)

איפה זה מעמיד את הבורסה הישראלית בשנת 2022? אין לדעת. עם זאת, עיני המשקיעים הזרים עדיין נתונות אל הבורסה המקומית, שצירופה למדדי הבנצ'מרק האירופיים של חברת MSCI, אם תושלם הכניסה למדדים העולמיים, עוד יזרים מיליארדים רבים לתל אביב.