ד"ר שירה סובול, מומחית לטיפול בהתמכרויות, חברת סגל ומרצה באוניברסיטת בר אילן, שוחחה היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק ברדיו 103FM אודות מבצעי בלאק פריידי ברשתות השונות. בשיחתם, ענתה על השאלה: האם כל מי שקונה מכור? והסבירה איך אפשר לזהות את ההתמכרות, רגע לפני שהיא מאיימת להשתלט על חיינו.

זהירות עוקץ: כך תימנעו מהונאות בבלאק פריידי

"חשוב להגיד שהתמכרות לקניות לא רשומה כהפרעה פסיכיאטרית מוגדרת, אבל היא כן נחשבת כהפרעת שליטה בדחף", ציינה סובל. "אנחנו רואים בקליניקה יותר ויותר אנשים שמדווחים על הוצאות שמתעלות על הכנסות. מעבר לזה, אנחנו רואים שמאז הקורונה אנחנו הרבה יותר באונליין, וזה הפך להיות נגיש. למשל, אני כותבת מייל בעבודה ויכולה תוך כדי לשוטט באתר, ולהזמין לי משהו על הדרך. קניות נגישות הרבה יותר ומתוחכמות, וזה באמת משמעותית הנגיש את נושא ההתמכרות לקניות באונליין".

"כולנו קונים", הסבירה. "אין בעיה בלקנות, זה צורך לגיטימי ונורמטיבי, אבל אם אנחנו קונים ומנסים לפתור קונפליקט נפשי או להתמודד עם משהו דרך הקניות זו כבר הופכת להיות התמכרות. למשל, אם במקום לפתור בעיות של בדידות והערכה עצמית נמוכה אני מנחם את עצמי בדרך קבע בעזרת קניות, או הימורים, או סמים זו בעיה. קל וחומר אם זו דרך הפיצוי הקבועה שלי".

על השאלה "מי שקונה הרבה הוא מכור?", ענתה סובול כי "יש מדד. הסימנים שצריכים להדליק לו נורות אזהרה זה אם יש איבוד שליטה בקניות. אם אני מתכננת לקנות שמלה, אבל מוצאת את עצמי פעם אחר פעם קונה שמלה ו־15 זוגות מכנסיים זו בעיה. אם הקניות הופכות להיות ערך מרכזי בחיים שלנו, ואנחנו קונים בלי שיראו או ידעו שקנינו - זו בעיה".

היא המשיכה: "יש נשים שמספרות שהן הולכות לנקודות חלוקה רחוקות בשביל שהבעל לא יראה שהן קונות - זו בעיה. אנשים ממשיכים לקנות, למרות שיש לזה השלכות הרסניות. התמכרות לקניות זו התמכרות, שלפחות בהתחלה, יכולה להיות מתגמלת חברתית. 

"האם האשראי הוא זה שהשפיע על כל ההתמכרות לקניות ברשת?", שאלו מגישי התכנית. ד"ר סובול השיבה: "זה נכון. תהליך הקניות אונליין מקצר את תהליך הקנייה. בלחיצת כפתור אחת אני מממשת את ההתמכרות שלי, יש בזה משהו מהיר ומפצה. חשוב לי לציין שלא כל אחד הוא מכור. אנחנו צריכים להבין שלמינון ולתדירות יש משמעות פה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm