הכתבה נכתבה בשיתוף אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל

משבר האנרגיה הפוקד את העולם בימים אלו, מוכר קצת פחות לאנשים בישראל הודות למטמון הגז העצום שנמצא לא הרחק מחופי ישראל.

ובמיקרו – כמו במאקרו: משק בית שביסס את עצמו עם יכולות לייצור הכנסות נוספות או מקטין את התלות שלו במקורות חיצוניים לצרכים שונים– יכול לחסוך סכומים גדולים של כסף ולנתב אותם לתועלות רחבות יותר מצרכי הקיום הבסיסיים שלו.

כיום קיימות מגוון אפשרויות  לצמצם את ההוצאות על צריכת אנרגיה, כשהמשמעותית ביניהם היא האנרגיה הסולארית. את המושג הזה אנחנו שומעים לאחרונה באופן תדיר עם יוזמות האנרגיות המתחדשות באירופה ובגרמניה בפרט, אלא שאירופה היא לא ישראל – ושם, בארצות רבות בהן השמש אינה מבקרת לעיתים קרובות השכילו וקידמו יוזמות רבות להתקנת מערכות סולאריות לשם עמידה ביעדי יצור אנרגיה באמצעים בלתי מזהמים.

ישראל, בשונה מכך, "ארץ שכורת שמש" כדברי המשוררת, התברכה בשעות שמש ארוכות ורבות במיוחד לאורך השנה, בהן השמש קופחת במלוא עוצמתה ואורה, מה שהופך כל גג ישראלי ממוצע להזדמנות להשקעה שיכולה להניב לבעליה עד עשרות אלפי שקלים מידי שנה.

אז איך ניתן לנצל את היתרון העצום של השמש הישראלית לטובתכם?

כשהצרכן הופך ליצרן
הרעיון המהפכני הזה מתורגם לכסף ממשי: בעלי בתים פרטיים הבוחרים לנצל את שטח הגג הפנוי לטובת התקנת מערכת סולארית יכולים לבחור בהתאם לאמות המידה הנוכחיות של רשות החשמל. למעשה קיימות שתי שיטות התחשבנות האחת הזרמה - החשמל המיוצר ע"י המערכת משמש לצריכה עצמית של הבית ועודפים מוזרמים לרשת החשמל, השיטה השנייה נקראת יצור - תשלום עבור כל יצור החשמל ע"י המערכת הסכם היצור בין בעלי מערכות סולאריות לבין חברת החשמל הינו לתקופה של 25 שנים – מה שהופך את ההשקעה לכדאית במיוחד.

כמויות החשמל המוזרמות מהמערכת נמדדות לפי יחידות של קילו ואט לשעה, או במילים אחרות – קוט"ש. כל אחד מאיתנו המשלם באופן חודשי לחברת החשמל מחוייב לפי יחידות אלו, ובמקרה של בעלי מערכות סולאריות – חברת החשמל משלמת להם ע"פ שיטת ההתחשבנות הנבחרת.

 איך ניתן להרוויח ממערכת סולארית על גג הבית? (צילום: אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל)
איך ניתן להרוויח ממערכת סולארית על גג הבית? (צילום: אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל)

אז איך זה קורה בפועל?

שיטות שונות – הזדמנויות שונות

  • בשיטת ההתחשבנות הראשונה:
    החשמל המיוצר ע"י המערכת משמש לצריכה עצמית של הבית ועודפים מוזרמים לרשת החשמל והתחשיב הכלכלי ללקוח (המודל העסקי) מבוסס על חיסכון בצריכת החשמל הביתי והזרמה (מכירה) של העודפים לרשת החשמל.
     
    הערכת החיסכון מחושבת לפי תעריף הצריכה האחיד (נחסך גם תשלום המע"מ בגינו) ועבור הזרמת העודפים לרשת, הלקוח זכאי לתקבול של 48 אג' לכל קוט"ש המוזרם לרשת. 
  • בשיטת ההתחשבנות השנייה:
    יצור - תשלום עבור כל יצור החשמל ע"י המערכת (בשיטה זו חובה להתקין מונה יצור) הלקוח זכאי לתקבול של 48 אג' לכל קוט"ש מיוצר על ידי המערכת. במקרה זה הלקוח משלם עבור צריכת החשמל (צריכה מרשת החשמל והן צריכה מהמערכת) ע"פ תעריף הצריכה.
    תעריף ההזרמה לרשת של 48 אג' פר קוט"ש מוזרם, תקף למערכת שהספק הממיר אינו עולה על 15 ק"וAC  

איך אפשר לדעת מה המערכת שהכי מתאימה לי?

מערכת אנרגיה סולארית היא דבר מורכב, הדורש תכנון וחשיבה מדויקים טרם ההתקנה. התקנת המערכת כרוכה בתכנון נכון, בחירת רכיבים מתאימה, בהערכת תפוקה, בחישוב כיווני השמש במהלך היום ולאורך השנה ועוד. לאדם ממוצע אין הבנה רבה בצמתים אלו ולכן מומלץ לבחור חברה עם ביקורות טובות ולקוחות מרוצים.

כצעד ראשון, נציג מטעם החברה ייצור קשר, יפרוס בפני הלקוח את כל האפשרויות המותאמות לפי גודל הגג, מיקומו ועוד, ובהתאם תבחר שיטת ההתחשבנות המומלצת. פרמטרים נוספים שיילקחו בחשבון בעת בחירת המערכת הם סוג הגג, סדר גודל של צריכת החשמל בבית הלקוח, סוג וגודל חיבור החשמל הקיים במבנה ונתונים נוספים.

הצעדים בדרך לגג מניב

לאחר כל אלו תציג החברה בפני הלקוח תכנון כולל של המערכת, שבתוכו: תכנון אופן הצבת הפאנלים, פריסה, תכנון רכיבי החשמל במערכת, מכאניקה והזרמה, וכן הערכת התשואה השנתית בהערכת חיסכון החשמל והתקבולים הצפויים מחברת החשמל.

בשלב הבא, יתבצע תהליך רישום הבקשה בחברת החשמל וקבלה של אישור PV לצורך הסדרת תהליך הקליטה בחברת החשמל וחיבורו של הלקוח לאחר התקנת המערכת.

לאחר מכן תתבצע ההתקנה בפועל: מתקיני החברה יגיעו לבית הלקוח ויבצעו את ההתקנה לפי המדידות והתכנון המקדים של המערכת על גג הבית. בתום ההתקנה ייערך תיאום של הביצוע מול הרשות המקומית וכן קבלת אישור להפעלת המערכת וההזרמה ממשרד האנרגיה.

בסופו של התהליך תחובר המערכת לרשת החשמל ותתחיל לייצר חשמל מבוסס אנרגיה סולארית.

חשוב לבחור בחברת אנרגיה סולארית בעלת מוניטין בתחומה: כך תוכלו להיות בטוחים כי הפרויקט יעשה בצורה הגבוהה ביותר , וכי המערכת תשמש את צרכי הבית לעוד שנים ארוכות והחברה נותנת סל אחריות ושירות מקיף. לניסיון של בעלי המקצוע אין תחליף – ניסיון רב של בעלי המקצוע יעניק התקנה עמידה יותר ובעלת תפוקה מרבית. מומלץ לא להתפשר על הפרמטרים הללו בבחירת החברה המבצעת.

 איך ניתן להרוויח ממערכת סולארית על גג הבית? (צילום: אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל)
איך ניתן להרוויח ממערכת סולארית על גג הבית? (צילום: אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל)

הערך המוסף

מלבד העובדה שמדובר בהשקעה מניבה ללקוח מהווה האנרגיה הסולארית יתרון גדול מהיבטים נוספים: השימוש באנרגיה סולארית לצורך צריכת החשמל הביתית (קל וחומר לצורך ייצור חשמל והזרמתו) תורמת רבות לאיכות הסביבה כאשר פחות פחם נשרף לצורך ייצור החשמל, וככל שבתים פרטיים נוספים יתחברו למקורות אנרגיה מתחדשת – כך תגדל התרומה להפחתת זיהום האוויר באופן משמעותי, כשפחות גזים רעילים ייפלטו מתחנות הכוח באזורי הארץ השונים.

בנוסף, על אף שמדובר כאן בהשקעה ברורה, בעקבות תיקוני חקיקה שאושרו בוועדת הכספים של הכנסת 2016 לגבי צרכנים ביתיים, קיים פטור ממס הכנסה למערכת סולרית עד הכנסה של 24,000 ש״ח לשנה, ופטור מדיווח למע״מ עד 100,000 ש״ח לשנה. באופן זה, אפשר "להשקיע בראש שקט" ופשוט לתת למערכת לפעול ולקבל את תשלומי החשמל באופן פשוט וישיר.

עוד יתרון מובהק שיש להשקעה באנרגיה סולארית היא העובדה שאנרגיה זו מופקת על ידי אור השמש – ולא תלויה בשום גורם אחר, כך שכל עוד השמש ממשיכה לזרוח – ההשקעה שלכם ממשיכה להניב. השקעה באנרגיה סולארית לפיכך נחשבת ליציבה ובטוחה על פני אלטרנטיבות אחרות.

בסיכומו של דבר, "אנרגיה מתחדשת" היא הכיוון אליו צועד העולם בשנים הבאות, ומי שיקדים להתחבר למקורות אנרגיה בלתי-תלויים צפוי ליהנות מרווחים גדולים יותר בעתיד הנראה לעין.

הכתבה נכתבה בשיתוף אנרפוינט מערכות סולאריות מבית כלמוביל