במהלך חודש מרץ, בעוד הארץ גועשת, התקיים בפעם השמינית הכנס הבינלאומי השנתי של התעופה הפרטית והעסקית. התעופה הפרטית אינה מיועדת כמובן לכל אחד  ומאז ומעולם הייתה נחלתם של עשירים או תאגידי ענק, אבל הקורונה נתנה לכך בוסט ענק. זה לא רק הרצון שלא להיות תלוי בטיסות מסחריות ובמגע עם קהל גדול של אנשים אחרים, בעת מגיפה. אלא גם הצורך העסקי לקיים פגישות עבודה פנים אל פנים ולא באמצעות הזום, למשל.

65 מיליון דולר בחניה - כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: לי סיביליה)
65 מיליון דולר בחניה - כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: לי סיביליה)

התעצמות הגלובליזציה והעבודה מול גורמים שמעבר לים, שיתופי פעולה של מותגים בינלאומיים עם משפיענים מקומיים ועוד הביאו להבנה כי גם בעולם העסקים השמיים הם לא הגבול, להפך, הם ערוץ ישיר לצמיחה ולהתפתחות והם נגישים יותר מתמיד.

עולם התעופה הפרטית בישראל זכה לפריחה משמעותית תוך כדי ומיד אחרי תקופת הקורונה, ובישראל כיום פעילים עשרות מטוסים פרטיים. נראה כי אנשים שעשו שימוש ראשון בתעופה פרטית בתקופת הקורונה ממשיכים לטוס במטוסים פרטיים גם לאחריה, לאור היעילות העסקית והחיסכון המשמעותי בזמנם היקר.

עד כמה צמח השוק? שימו לב לנתון המדהים הבא: ישראל מחזיקה ביחס של מספר מטוסי המנהלים לנפש מהגבוהים בעולם מיד אחרי ארה"ב, קנדה, איחוד האמירויות ואוסטרליה.

במסגרת הכנס שערכה חברת JETSETTER, העוסקת ברכישה, במכירה ובניהול מטוסים פרטיים, הציגו חברות טכנולוגיה, שירותים, תשתיות, ביטוח, בטיחות ופיננסים מהתחום שמספקות מענה הוליסטי כולל לעולם התעופה והתפעול. בין המציגים, בלטו שלוש חברות העוסקות בתחום התעופה שנתנו למשתתפים לטעום מעט מהחיים בשפיץ של האלפיון העליון.

כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: רונן טופלברג)
כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: רונן טופלברג)

"כנס התעופה העסקית הנערך בישראל ובממדים חסרי תקדים, ממחיש את חשיבותה של ישראל בשוק העולמי של התעופה הפרטית", מסביר גל פלג, יו"ר חברת JETSETTER, "בישראל פעילים למעלה מ־70 מטוסי מנהלים סילוניים". ואם לדייק את הדברים, נראה כי אחד מתוך 123 אלף ישראלים מחזיק במטוס פרטי, כאמור המקום החמישי בעולם, לפני מדינות כמו גרמניה, אנגליה וצרפת.

טבלת המדינות שמחזיקות בהכי הרבה מטוסים פרטיים ביחס לאוכלוסיה (צילום: באדיבות JETSETTER)
טבלת המדינות שמחזיקות בהכי הרבה מטוסים פרטיים ביחס לאוכלוסיה (צילום: באדיבות JETSETTER)

יד שנייה ממיליארדר

הנה כמה נתונים: בשנת 2022 יצאו משדה התעופה בן־גוריון כ־7,000 טיסות פרטיות, ממוצע של 22 טיסות פרטיות ביום. כמו כן, ב־10 השנים האחרונות, מספר המטוסים הפרטיים הפעילים בישראל הכפיל את עצמו ויותר. בשנת 2013 פעלו בישראל 33 מטוסים פרטיים ובשנת 2016 פעלו כאן 37 מטוסים (עלייה של 10% ב־3 שנים). בשנת 2019 כבר פעלו בישראל 48 מטוסים פרטיים - עלייה של כ־30%, והקפיצה הגדולה באמת התרחשה בהשפעת מגיפת הקורונה, כאשר שנת 2022 הסתיימה עם כ־70 מטוסים פרטיים פעילים (עלייה של קרוב ל־50% בשלוש שנים).

שמפניה בזמן המראה (צילום: לי סיביליה)
שמפניה בזמן המראה (צילום: לי סיביליה)

לדברי סרגיי כץ, מחברת Laufer Jet, משבר הקורונה היה קרש קפיצה משמעותי לשוק התעופה הפרטית: "בין השנים 2019־2021 תחום ה־private jet charter עלה בשיעור של 300% כיוון שהוא אפשר לאנשים שידם משגת פתרון נגיש לצאת לחו"ל. מגמת עלייה זו המשיכה גם אל תוך שנת 2022 שבה נרשם גידול נוסף של 10% בהיקף הביקושים בקבוצה".

בחזרה לגל פלג, שהקים את חברת JETSETTER בשנת 2007 במטרה לספק שירותים ייעודיים לבעלי ולמפעילי מטוסים ומסוקים. על פי פלג, הביקושים הגבוהים מתקיימים גם בתנאי אי־יציבות כגון מגיפות, מלחמות, ריביות גבוהות ויציבות כלכלית מעורערת וכן, הוא מוסיף: "רשימות ההמתנה למטוסים חדשים יוצרות ביקוש ער למטוסים משומשים".

לאילון מאסק זה מרגיש יותר טבעי (צילום: יח''צ)
לאילון מאסק זה מרגיש יותר טבעי (צילום: יח''צ)

את דבריו מחזק רון הופמן, מנכ"ל JETSETTER, עם עובדות מהשטח: "יצרני המטוסים מדווחים השנה על מלאים נמוכים כנגד ביקושים גבוהים, מה שמביא את רשימות ההמתנה להתארך ואת הרוכשים לקבל את המטוס החדש שהזמינו רק כעבור שנים. מציאות זו הופכת את שוק המטוסים הפרטיים יד שנייה לשוק חזק ודינמי".

"על אף חוסר הוודאות לאור החששות מאינפלציה ב־2023, היקפי השימוש בתעופה פרטית נותרו גבוהים", מוסיף הופמן, "היקף המכירות של מטוסים מסוימים, שמחירם זינק מעבר למחירם הריאלי, עומד בהמתנה כי המוכרים מהססים לרדת במחיר והקונים מחכים לירידות מחירים, ולמרות זאת, אנו צופים כי ב־2023 מגמת הפעילות בענף תישאר ערה וביקושים למטוסים פרטיים יישארו גבוהים, לצד המשך כניסת משתמשים חדשים בתחום".

בישראל, פעילים כיום מטוסים מקשת רחבה של דגמים, מקטנים וישנים ועד גדולים וחדשים. ניסינו לברר מהם הדגמים הפופולריים ביותר:

דגם טקסטרון הוקר 800 XP הפופולרי, משנות ייצור 1990־2000, מיועד לרוב לעד 8 נוסעים ומסוגל להגיע לכל מקום באירופה עם טווח טיסה של עד 2,400 מייל. עלותו לקנייה עומדת על: 2.5־3 מיליון דולר ועלויות התפעול שלו עשויות להגיע לעד מיליון דולר בשנה.

כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: רונן טופלברג)
כנס התעופה הפרטית והעסקית הבינלאומי השמיני (צילום: רונן טופלברג)

הצ'לנג'ר 604 של בומברדיה, מסוגל להגיע לארה"ב עם עצירת ביניים אחת. עלותו: 7־8 מיליון דולר לקנייה כמשומש ועלות התחזוקה שלו לשנה עומדת על כ־1.5 מיליון דולר.

הגולפסטרים G4, מהקטגוריה הגבוהה יותר, הוא גדול יותר ויכול להגיע לארה"ב ללא עצירות ביניים. עלותו לקנייה כמשומש: כ־20 מיליון דולר ועלויות התפעול שלו הן מעל ל־2 מיליון דולר לשנה.

חברת FLEXJET, בעלת צי מטוסי הפרימיום העולמית, הציגה בתערוכה בישראל את Gulfstream G650 שנחשב לאחד המטוסים העסקיים המהירים, המפנקים והיקרים ביותר בעולם, הוא מיועד ל־14־12 נוסעים בהתאם לקונפיגורציה של תא הנוסעים והוא יעלה, כמו גם גלובל 7500 של בומברדיה המקביל לו, 60־70 מיליון דולר לקנייה כחדש או סביב 50 מיליון דולר לקנייה כמשומש. טווח הטיסה שלו גדול מאוד (11־14 אלף מייל ללא עצירה) ועלות התחזוקה שלו לשנה עומדת על כ־3 מיליון דולר.

חוץ מעלות הקנייה ועלויות התפעול, חשוב לקחת בחשבון את ירידת הערך הצפויה, שכן למטוסים גדולים יש פחת משמעותי מהשווי שלהם, והוא עשוי להגיע לפעמים ליותר מ־10% לשנה.

גם אם אתם בעלי מטוס פרטי, לפני כל טיסה עושים שיקולי עלות מול תועלת. עלויות כל טיסה הן נפרדות מעלויות הקנייה והתחזוקה וכוללות דלק, חניה ביעד, צוות טייסים ודיילים, סידורי הלנה עבורם במידת הצורך ועוד. היתרון בטיסה הפרטית הוא כמובן החיסכון בזמן, יצירת לוח זמנים אישי ובלתי תלוי בגורמים אחרים וכמובן האפשרות לנחות בשדות תעופה קטנים ורבים יותר. לא בדיוק שיקול של כל אחד, אבל כשלוח הזמנים שלך צפוף והזמן שלך שווה הרבה מאוד כסף, חוסר התלות בתעופה מסחרית נותן מענה מושלם.

שקלול עלויות הקנייה עם עלויות התפעול והתחזוקה, שווי הפחת ותדירות שימוש שאינה גבוהה, מביא מתעניינים רבים לבדוק פתרונות נוספים כאלטרנטיבה מוזלת לקנייה ישירה. חברות שונות בתחום, כמו FLEXJET מאפשרות לרכוש בעלות חלקית (סוג של שותפות) על מטוס לבחירה עם התחייבות לבנק שעות למימוש במהלך השנה.

אם בכל זאת תעדיפו לרכוש מטוס בבעלות אישית, אך לא תרצו לחכות שנים ברשימת ההמתנה למטוס חדש או תעדיפו לשלם הרבה פחות על מטוס יד שנייה, JETSETTER היא הכתובת עבורכם. קריטריונים מובילים בבחירת הדגם המדויק יהיו למשל, טווח הטיסה הצפוי, תדירות השימוש והתקציב. לאחר שיחה מעמיקה להבנת הצרכים, תחליטו יחד על הדגם שיענה עליהם ו־JETSETTER תחל בתהליך מוסדר שכולל חיפוש ואיתור המטוס המתאים בעולם, תהליך בידוק קפדני מול מכוני בדק רשמיים בעולם, תיקון ממצאים אם יש, החיבור בין הקונה למוכר, ליווי בתהליך הרכישה וטיפול בהבאת המטוס לארץ. מדובר בתהליך שיכול להימשך מספר חודשים.

JETSETTER מטפלת גם במי שקונה מטוס חדש, נכנס לרשימת המתנה ממושכת של 2־4 שנים ומתעניין לרכוש בינתיים מטוס משומש לתקופת ההמתנה.

מטוס, אילוסטרציה (צילום: יח''צ)
מטוס, אילוסטרציה (צילום: יח''צ)

להרגיש אילון מאסק

כדי להתרשם מהיוקרה, מהנוחות ומהחיסכון בזמן יקר שמאפשר ענף התעופה הפרטית הוזמנתי על ידי JETSETTER, טרמינל FATAL Laufer Jet, ו־FLEXJET להתנסות של כ־5 שעות, שכללה טיפול בסידורי הטיסה, אירוח בטרמינל פתאל, הסעה פרטית עד למדרגות המטוס וטיסה הלוך־חזור לקפריסין עם ה־Gulfstream G650. בנימה אישית: הרגשתי לרגע כמו האנשים העשירים ביותר בעולם, שטסים על מטוס כזה בדיוק: איילון מאסק, ג'ף בזוס וביל גייטס.

פינוקים ושירות אדיב במהלך הטיסה (צילום: לי סיביליה)
פינוקים ושירות אדיב במהלך הטיסה (צילום: לי סיביליה)

עם ההגעה לנתב"ג, החנינו את הרכב בחניון הצמוד לטרמינל פתאל, נוחות שלא קיימת אצל נוסעים בטיסות ציבוריות מטרמינל 3 או 1. עם הכניסה, התקבלנו על ידי הצוות שלקח מאיתנו את הדרכון והחל לבצע עבורנו את סידורי הטיסה. לאחר כ־20 דקות, חיכה לנו רכב פרטי שהסיע אותנו היישר אל מדרגות המטוס. הטיסה לפאפוס שבקפריסין וחזרה על המטוס הפרטי המהיר בעולם ארכה כ־45 דקות לכל כיוון. מאחר שהמטוס טיפס לגובה שמטוס נוסעים טיפוסי לא מכיר, התאפשרה מהירות גבוהה יותר, שהתבטאה בקיצור זמן הטיסה (נתון שולי אם היעד הוא קפריסין, אבל משמעותי יותר בטיסות ארוכות).

מגוון אפשרויות לישיבה נוחה, בסגנון משרד, סלון ביתי או חדר שינה (צילום: לי סיביליה)
מגוון אפשרויות לישיבה נוחה, בסגנון משרד, סלון ביתי או חדר שינה (צילום: לי סיביליה)

במהלך הטיסה נהנינו משירות VIP, ישיבה חופשית בחלל מעוצב בסגנון טרקלין עסקים עם כורסאות עור מפנקות, שולחנות עבודה, wifi, חדר שינה פרטי, מקלחת, כיבוד גורמה ומקרר יינות פרימיום. מיותר לציין שעוד לא הספקנו להשיק כוסות ל"לחיים" וכבר נחתנו.

טרקלין העסקים בטרמינל פתאל (צילום: לי סיביליה)
טרקלין העסקים בטרמינל פתאל (צילום: לי סיביליה)

ברשותכם, אסטה לרגע מהנושא, כי אם כבר להרגיש כאחת משועי עולם, אוסיף רק שעם הנחיתה, חיכה לנו נהג פרטי שהסיע אותנו לנקודה מושלמת על חוף הים של פאפוס. אכלנו ארוחת צהריים, דילגנו על שלב לחיצת היד והחתימה על החוזה (את זה נשאיר בכל זאת לביל גייטס) והתרכזנו בזוטות כמו: איזה סוג יין נשתה, מה נזמין למנה העיקרית ואיך יצטלם הקינוח...

נחיתה בחזרה לפני שקיעה  (צילום: לי סיביליה)
נחיתה בחזרה לפני שקיעה (צילום: לי סיביליה)

היין, הקצפת או החלום בהקיץ שאנחנו מנהלים את העולם, ניתקו אותנו ל־5 שעות מהמציאות המתוחה בישראל, עד שכבר שכחנו שהובטחו להתקיים בנתב"ג הפגנות וחסימות כבישים במסגרת ההתנגדות למהפכה המשפטית, לקראת הטיסה המיועדת של ראש הממשלה ורעייתו... האסקפיזם הטהור נמשך עוד קצת - ואולי זה בכלל מזל של עשירים, כאשר טיסת ראש הממשלה נדחתה - וביחד איתה נדחו גם השיבושים בנתב"ג...

נשארים באלפיון העליון, אבל יורדים לרגע מדרגת ג'ף בזוס לרמה של אנשים אמידים, אך לא מיליארדרים: אם אתם נמנים עם אלה, ומתכננים חופשה מפנקת אפילו לעומת סטנדרטים יוקרתיים רגילים של טיסה במחלקות הפרימיום, אתם לא חייבים להיות בעלים של מטוס פרטי. אם תפנו לחברת Laufer Jet תקבלו הצעות מחיר בהתאם לסוג המטוס, היעד, התקופה, מספר הנוסעים, רמת האבזור המבוקשת וצורכי טיסה נוספים ככל שיהיו.

לא לטייקונים בלבד (צילום: יח''צ)
לא לטייקונים בלבד (צילום: יח''צ)

לאחר שביצעתם הזמנה לטיסה, תוכלו להגיע לטרמינל פתאל כחצי שעה לפני מועד הטיסה הנקוב והצוות יבצע עבורכם באופן יעיל ודיסקרטי את כל הליך ההכנה לטיסה, החל ממעבר ביקורת גבולות, ביצוע צ'ק־אין מהיר, טיפול בכבודה ועד נהג פרטי למסלול ההמראה. בזמן זה תוכלו להתרווח בטרקלין יוקרתי או בחדר פרטי וליהנות מבר מזון ומשקאות מפנק ומחנות דיוטי־פרי. כמה עולה התענוג? ובכן לא זול, אבל כבר לא רק לטייקונים: כ־600 דולר (לפני עלות הטיסה כמובן).  

מטוס, אילוסטרציה (צילום: יחצ)
מטוס, אילוסטרציה (צילום: יחצ)