בנקאי ההשקעות אדי קוקרמן פותח את השיחה בהצהרה מפתיעה: "בשנתיים האחרונות עברו הסינים את האמריקאים בהיקף ההשקעות בישראל".
ההערכה הזו אינה מגובה עדיין בנתונים מדויקים, ואולי אפילו מוגזמת. אבל היא אינה רחוקה מהמציאות. עסקאות ענק כמו ההשקעה של כימצ'יינה בחברת מכתשים-אגן, העסקה שטרם נסגרה סופית לרכישת תנובה, הניסיון לרכוש את השליטה בכלל ביטוח ורכישת השליטה בחברה הישראלית למחצה ווייבר - נוסף למעורבות הסינית בפרויקטים גדולים של תשתיות - מצביעים על העניין הגובר של חברות סיניות במשק הישראלי ועל ההזדמנויות העסקיות הגדולות הכרוכות בהן.
קוקרמן עלה לישראל מצרפת בתחילת שנות ה-90 והקים בנק קטן שעסק בגיוסי הון באירופה. כבן למשפחת בנקאים (אביו היה מנהל עסקיה של משפחת רוטשילד), התמקד קוקרמן בגיוס הון פרטי אירופי להשקעות בחברות ישראליות. בין היתר, ניסה לקדם הנפקות של חברות ישראליות בבורסה הצרפתית.
השניים הכריזו על הקמת קרן לעידוד השקעות מסין בחברות ישראליות. "יאיר שמיר היה מנהל ושותף בקרן, עד שהחליט להצטרף למפלגת ישראל ביתנו", מספר קוקרמן. "ערכנו מפגשים עם משקיעים מובילים וארגנו ביקור של 60 מיליארדרים סינים בישראל". צ'ן ישתתף בכנס המשקיעים הבינלאומי שיקיים בנק ההשקעות של קוקרמן בתל אביב ב-27 בחודש, שבו ישתתפו מנהלי חברות ומשקיעים מחו"ל ומישראל.
התחושה היא שיש להם עודף כסף והם קונים ללא אבחנה. "הם רוצים לשפר את כושר התחרות של התעשייה שלהם באמצעות טכנולוגיות מובילות. נפגשתי עם המנכ"ל של חברת המחשבים הגדולה לנובו, שרכשה את עסקי המחשבים הביתיים של יבמ. הוא אמר לי שאם המתחרה הגדולה ביותר שלו, hp האמריקאית, ביצעה השקעות בשישה מיליארד דולר בישראל, סימן שהם רואים בטכנולוגיה הישראלית מנוף מאוד חשוב לטכנולוגיה שלהם, ולכן גם הוא חייב להיות נוכח כאן".
יש חשדנות גדולה בישראל ובעולם כולו כלפי המשקיעים הסינים. האמריקאים חוששים לרכוש מהם מחשבים, מחשש לווירוסים, בישראל תוהים למה חברה ממשלתית סינית רוכשת את תנובה.
"היו בעבר טענות, שאולי היו אז מוצדקות, שהסינים רוכשים טכנולוגיות במערב כדי להביא אותן לסין. היום הסינים חושבים במונחים אחרים, גלובליים. הם לא חושבים איך לקחת אליהם טכנולוגיות שפיתחו אחרים. הם רוצים להרוויח באמצעות פיתוח חברות. הם מציעים לחברות שהם קונים את המפתחות לשוק הסיני הצומח, וזהו אינטרס משותף של כל הצדדים. זו גם המטרה בעסקת למינה - לפתוח בפני החברה הישראלית את השוק הסיני, ובכך להביא לצמיחתה".
אני מניח שיהיו מגבלות לגבי הפרטה של חברות ביטחוניות, אבל הסינים מתעניינים גם בחברות עם טכנולוגיות שעשויות להיות קשורות לביטחון".
פרופ' טרכטנברג מסכם בהרצאה במלאת שלוש שנים למחאה החברתית, שנשא ב"מרכז להעצמת האזרח" - עמותה הפועלת בתחומי הממשל והאזרחות - ערך השבוע פרופ' מנואל טרכטנברג סיכום ביניים כן וכאוב: הוא מלא התפעלות מהיקף המחאה ומהשפעתה על החיים הציבוריים, אבל מודה שעיקר ההמלצות שהגישה הוועדה שבראשה עמד, לא יושמו.
טרכטנברג עדיין גאה מאוד בדוח שהגיש. "זה היה אתגר עצום, לתרגם את רוח המחאה לקווי מדיניות שקובעי ההחלטות יכולים להבין", הוא אומר. "הפקידות הבכירה הזדהתה עם רוח הדוח, והוא הפך למדריך ולמורה נבוכים לביצוע המדיניות החברתית והכלכלית".
אבל טרכטנברג שותף גם לתחושת האכזבה, שכן הדרישה העיקרית של המחאה הייתה הפחתת יוקר המחיה, ובעיקר מחירי הדיור. "התחושה הגורפת היא שדבר לא קרה ושהדוח מוסמס", הוא מודה בעצב. שתי הממשלות שנדרשו להתמודד עם הבעיה נחלו כישלון חרוץ, ואין באופק סימנים לשיפור בתחומים אלה.
כישלון נוסף שעליו מצביע טרכטנברג הוא ההתמודדות עם תקציב הביטחון. טרכטנברג המליץ לקבוע מתווה רב-שנתי להקטנת חלקה של ההוצאה הצבאית בתקציב ולהגדלת התקציבים האזרחיים. הממשלה הקימה אומנם ועדה בראשות יוחנן לוקר לבחינת הסוגיה, אך זו הצליחה להתכנס לראשונה רק במאי השנה.
"הייתי מצפה שנוכח הגידול בהוצאה הביטחונית, כתוצאה ממבצע צוק איתן, יבקשו מהוועדה להאיץ את דיוניה ולהיות מעורבת בהיערכות התקציבית. אבל ההחלטות התקבלו במאבק הרגיל בין האוצר למשרד הביטחון, ואנחנו יודעים מי תמיד מנצח בקרב הזה".
טרכטנברג עורך ניתוח פוסט־מורטום מבריק ורחב אופקים של הכישלון: "מחירי הדירות הם הבעיה הקשה ביותר, וכדי לפתור אותה צריך לפרק את הגופים היוצרים את החסמים. לא המלצנו על כך, כי לא רצינו להגיש הצעות שקשה מאוד ליישמן".
"בעיית אי השוויון היא תופעה עולמית מתרחבת, שטרם נמצאה לה תרופה בשום מקום", הוא אומר, "יישום חלק מההמלצות כרוך בהליכי חקיקה שאורכים זמן, ובעתיד ניתן יהיה לראות שיפור, כמו בתחום המאבק במונופולים. הפיצול הגדול בחברה הישראלית מקשה על גיבוש תמיכה רחבה במהלכים חברתיים. כך למשל, החרדים, המיעוטים האתניים ומרבית השכבות החלשות בחברה לא היו שותפים למחאה של קיץ 2011 .
והחשוב מכולם, ראש הממשלה, טרוד בענייני חוץ וביטחון ואינו פנוי להוביל מהלכים גדולים לשינוי חברתי. הוא מעביר את הנושאים החברתיים־כלכליים למיקור חוץ לשר האוצר, שמצדו עסוק אך ורק בשמירה על התקציב".
במכנסי חאקי, חולצה ורודה וגזרה משופרת, טרכטנברג נראה סלחני ואופטימי, אף על פי שהמציאות טפחה על פניו. בניסיון לשאוב עידוד, הוא נושא את עיניו אל מעבר לים ומספר כיצד עבדו ביל קלינטון וטוני בלייר על תוכניותיהם לשינוי כלכלי וחברתי, שנה וחצי לפני שהגיעו לתפקידם.
כמעט באותה נשימה הוא מגלה גם שהוא פורש מהחיים הציבוריים לצורך כתיבת "מצע רעיוני חברתי למדינת ישראל". הניסוח אינו מדויק, ואולי מסגיר. למפלגות יש מצע, למדינות יש מדיניות. המרחק בין מצע למדיניות הוא בערך המרחק בין 161 המלצות טרכטנברג למה שיצא תחת ידיהם של נתניהו ולפיד.