הטיסה במרחב האווירי הסעודי היא חוויה חדשה למטוסים ישראליים: המרחבים העצומים ושדות הנפט, הכבישים המוארים והאינסופיים באמצע המדבר ועוד, אולם הקדמה האמיתית בוקעת מרשת הקשר כאשר לרוב יהיה זה קול נשי, שמנהל עשרות מטוסים במרחב האווירי מיחידת הבקרה, מתדר אחד לתדר אחר, מיחידת בקרה אחת לשנייה. עולם התעופה והבקרה הופך נשי יותר ויותר במרחב האווירי הסעודי, כשאותן נשים המנהלות אותו ביד רמה ומקצועית לא יכלו להגיע לעבודתן עד לפני שנים ספורות בעצמן משום שלא היו מורשות לנהוג ברכב.

הדוגמה הסעודית מעניינת במיוחד, אולם התעופה מצרפת אליה בשנים האחרונות יותר ויותר נשים, יחידות הבקרה מנוהלות על ידי פקחית ובקריות וזו תופעה לא פחות ממדהימה, חברתית אך גם מקצועית. השאלה הראשונה שעולה אם כך, היא מדוע אין הרבה יותר נשים טייסות בשנים האחרונות אף שמספרן הולך וגדל משנה לשנה, בעולם כולו ובכלל זה אף בעולם הערבי.

ראשית, עולם התעופה אינו רק הטיסה, הוא עולם שלם של שיגור ומבצעים, פיקוח ובקרה ועוד מקצועות הנדסיים וטכנולוגיים, עסקיים ושיווקיים רחבים ביותר. אולם בכל הקשור בטיסה עצמה, מסלול ההכשרה הארוך, הצורך בניוד ממקום הכשרה (והעסקה) אחד לאחר והעבודה מחוץ לבית במשך ימים ארוכים, הם רק חלק מהסייגים שאותם מציינות נשים הבוחרות שלא להשתלב במסלול הטיסה ומעדיפות הכשרה לעולם הפיקוח והבקרה שבו קיימת יציבות יחסית.

באזורים תעופתיים גדולים כמו צפון אמריקה לא חריג לראות צוות טיסה שלם המורכב מנשים בלבד. זו אינה כוונת מכוון או גימיק, זהו הציוות למשימה, שהלוואי ויקרה יותר ויותר גם במקומות אחרים. השיווק המגדרי קיים בתעופה מיום היווסדה, אך מה שמכתיב את הטון כיום הוא המקצועיות - ומה שהיה חשוב תמיד הוא לקיחת האחריות לצדה, וכאן אין שום מקום לאבחנה מגדרית.

גם בתחומי הניהול התעופתי אנו רואים יותר ויותר נשים בכירות, המובילות חברות גדולות ובתוכן חברות תעופה בישראל ובעולם. מנהלות בכירות נראות יותר ויותר - ממפקדות בצבא ועד לחברות ענק במשק. בעידן שבו אנו חיים ניתן לזהות נקודת מפנה שבה המגדר פונה אל המקצוע ולא המקצוע מעודד את המגדר, נשים הבוחרות להיכנס לעולם התעופה עושות זאת כי זה מעניין, נוח ומתאים, לצד כישורים מצוינים שהיו שם תמיד.

אין כאן עידוד או שיווק כי אם בחירה מקצועית מתאימה, ההולכת וגוברת בעולם התעופה בשנים האחרונות. השלב הבא יהיה לפתוח את מסלולי ההכשרה לכיוונים נוחים יותר שיאפשרו להתגבר על חששות של קרבה לבית ולמשפחה (הרלוונטית לשני המינים כאחד, אך עדיין חשובה יותר לנשים, אפילו בעולם שהופך לשוויוני יותר). זה מעט יותר מאתגר, אולם בעולם שבו אנו חיים ואחרי ששרדנו משברים כמו בשנים האחרונות שאיימו לשנות את עולם התעופה - והמראנו מהם שוב, אזי באמת הכל אפשרי.

במציאות שבה אנו חיים בוקע הקול הנשי הן מרשת הקשר, והן מתא הטייסים והטייסות - והוא נכון ומאפשר. הנשים בתעופה מוכשרות ביותר, נכונות ביותר - ואת זה אפשר לשמוע ביתר שאת, אפילו מעל המרחב האווירי הסעודי, זה שעל הכבישים בו ניתן לנשים לנהוג בעצמן רק לפני שנים אחדות.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי