סייברטק אמריקה הלטינית, שנערך זו השנה השישית ברציפות בפנמה סיטי, ננעל אתמול בהשתתפות יותר מאלף איש ומומחי סייבר וטכנולוגיה מרחבי העולם. פנמה מעוניינת להפוך למרכז בר-קיימא להשקעות והיא מחפשת להגביר את שיתופי הפעולה עם מדינת ישראל בתחומים טכנולוגיים וכלכליים.

בין הבכירים שהשתתפו בכנס: שרת החוץ של פנמה, ג׳נאיינה טאיוואני מנקומו; שגריר ישראל בפנמה, איתי בר-דב; היזם ומייסד "סייברטק", עמיר רפפורט; דנילו פרננדס, מנהל בכיר בחברתCable & Wireless LTD; אבירם עצבה, מנהל קשרי החוץ של מערך הסייבר הלאומי של ישראל; ליסה פלגמייר, מנכ"לית אבטחת הסייבר הלאומית Alliance בארה"ב ובכירים רבים מרחבי העולם מתחומי הסייבר, בינה מלאכותית (AI), IOT ועוד. במהלך הכנס נערכו סדנאות על ידי CAPATEC, שמובילה את תחום קידום טכנולוגיות מידע ותקשורת (ICT) בפנמה.

 הנושאים שעלו בכנס: אבטחת סייבר בעידן הבינה המלאכותית; אתגרי הסייבר הגדולים לשנת 2024; בניית מערכות סייבר אקולוגיות; מערכת הסייבר הישראלית במלחמה נגד חמאס ;אתגרי הבינה המלאכותית; נשים בטכנולוגיה ועוד.

סייברטק אמריקה הלטינית נוסד בשנת 2017 והוא מהווה פלטפורמה לחיבור עולמות הסייבר, החדשנות והעסקים באמריקה הלטינית. לארגון האירוע הבינלאומי שותפה בין השאר שגרירות ישראל בפנמה וחברת AIG והשתתפו בו תאגידים מרחבי העולם, חברות סטארט אפ דינאמיות מאמריקה הלטינית, אנשי תעשייה וממשל בולטים ומקבלי החלטות. הכנס מהווה שילוב ייחודי של טכנולוגיה, תעשייה, ממשל ואקדמיה. הכנס הבינלאומי ממצב את מעמדה של פנמה כמארחת של אירוע בעל חשיבות עליונה בעולם הסייבר.

לשכת פנמה לטלקומניקציה וחדשנות פועלת להפיכתה של פנמה למרכז עולמי לטרנספורמציה דיגיטלית, המעצב את עתיד הטכנולוגיה. היזם ומייסד "סייברטק", עמיר רפפורט, אמר כי "לכנס סייברטק חשיבות גדולה בהידוק הקשרים הכלכליים, הטכנולוגיים והמסחרים בין פנמה לישראל".

בראיון בלעדי למעריב השגריר ישראל בפנמה איתי בר דוב  סיפר על פעילותיו בפנמה כי "המצב עם פנמה הוא טוב. גם מול ממשלת פנמה שהיא ממשלה ידידותית. אפילו הפרסום התקשורתי שבהחלט מבליט ומתייחס למתקפה שישראל חוותה ב-7 לאוקטובר ולטרור של חמאס. כמובן שיש גם קולות פרו פלשתיניים, אבל אני הרגשתי כמה וכמה הצהרות תמיכה בישראל כולל עם הקהילה היהודית והאוונגליסטית. חמישה ימים אחרי המתקפה ארגנו פה אירוע ענק בפארק עם מעל ל-3000 איש. שבאו עם דגלי ישראל. לפני חודש נאמתי כאן באירוע של הקהילה האוונגליסטית מול 35 אלף אנשים. דיברתי על הצורך לשחרר את כל החטופים ועל הצורך להכניע את החמאס וקיבלתי מחיאות כפיים. סך הכול בפנמה המצב לא קשה כמו באירופה".

 האם יש עלייה באנטישמיות כאן בפנמה?

"לא. אין הרבה תופעות של אנטישמיות בפנמה. יש פה קהילה יהודית שמונה 15 אלף איש. היא מאוד אקטיבית. היא דתית בחלקה הגדול. אתה תראה המונים של יהודים הולכים לבית הכנסת. הם לא מותקפים. לא נתקלנו בתופעות של אנטישמיות. במדיה החברתית כמו בכל מקום בעולם ניתן להיתקל בתופעות של אנטישמיות. אבל אין כאן תופעות של אנטישמיות. אנשים מרגישים פה בטוחים והמצב חיובי. לישראל יש הרבה מאוד ידידים בעולם והם לא תמיד באים לידי ביטוי בתקשורת. והם לא יוצאים בהמוניהם להפגין בגלל שישראל מנצחת בלחימה מול חמאס. יש לנו הרבה ידידים וגם פה בפנמה".

תוכל לספר לי על הפעילויות שאתם עושים בפנמה; על המצב הכלכלי?

"מאז ה-7 לאוקטובר אנו ממוקדים בהסברה על הטרור החמאסי ועל מה שחמאס עשה ועל הצורך להסיר את האיום של חמאס הן על אזרחים ישראלים ונן על אזרחים עזתים. הדגש שאנו נותנים לשחרור מיידי של כל החטופים. במקביל אנחנו יודעים שהמדינה צריכה להתקדם ולהתחזק. ואחד הדברים שמשרד החוץ עושה בכל הקשור ל-7 לאוקטובר זה לקדם את הכלכלה הישראלית. אנו מקדמים שת"פים אנו חתמנו לפני ה-7 לאוקטובר על הסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל לפנמה. אנו מקדמים פרויקטים נוספים. השבוע אירוע מאוד גדול של כנס סייברטק. זו הפעם השישית שאנו מקיימים את הכנס פה בפנמה. בתקופת הקרונה הכנסים היו אונליין. אבל שנה שעברה והשנה חזרנו לעשות זאת בצורה פיזית. זה כנס ענק בתחום הסייבר בשיתוף פעולה עם סייברטק ישראל מארגנים פה בפנמה. והוא משרת את כל המדינות של אמריקה הלטינית.

כדי להציג את העכולות של ישראל בתחום הסייבר ולקדם שיתופי פעולה בין חברות ישראליות לחברות מהאזור של אמריקה הלטינית. לקדם שיתופי פעולה בתחום הסייבר וסייבר סקיוריטי ובנוסף בתחומים של טכנולוגיות. יש לנו הצלחות משנים עברו והסכמים שחתמנו וקידמנו ואני מקווה שגם השנה נצליח להמשיך ולקדם הסכמים".

למה דווקא בפנמה?

"לפנמה יש כמה יתרונות. פנמה היא גשר יבשתי בין צפון לדרום אמריקה. זהו האזור היבשתי היחיד שמחבר בין צפון לדרום אמריקה. משמש מרכז גיאוגרפי ודיגיטלי. כלומר, כל תשתיות האינטרנט במרכז אמריקה, בגלל המיקום הגיאוגרפי של פנמה עוברות דרך פנמה. אז יש פה הרבה פעילות שרתים ופעילות אינטרנטית. פנמה זה גם מרכז תחבורתי. חברה פנמית בשם קופה איירליינס מגיעה להכי הרבה יעדים בדרום אמריקה, מרכז וצפון אמריקה. פנמה היא גם אזור חזק בתחום הפינטק והסקטור הבנקאי הפיננסי כולל השירותים הבנקאיים. הסקטור הזה מאוד חזק ומפותח. ולכן כל הנושאים של סייסר סקיוריטי, פינטק והגנה על מערכות פיננסיות מאוד חזק פה. ולכן כל הדברים הללו מהווים יתרון גם לישראל, משום שזה מאפשר לנו להציג את היכולות שלנו לפני מספר רב של חברות וגורמים רלבנטיים בכל היבשת".

 יבוא וייצוא של מוצרים מפנמה לישראל?

 "קידמנו מספר הסכמים מול פנמה. למשל עם הפארק הטכנולוגי שיושב בבאר שבע. באפריל הייתי עם משלחת של שרת החוץ, שר החקלאות ושר הכלכלה של פנמה. היינו ביחד בישראל וביקרנו בבייס קאמפ בבאר שבע. והזמנו את בייס קאמפ לכנס בשנה שעברה בפנמה. חתמנו על הסכם אם או יו, שסייברטק ישראל יקימו פה בפנמה פארק טכנולוגי. חתמנו על הסכמים בין רשות החדשנות של ממשלת פנמה לרשות החדשנות של ישראל ועל בסיס זה אנו מקדמים כל מיני פעילויות בתחום הטכנולוגיות והסייבר. היבוא והיצוא מתפרס על מספר תחומים. אנחנו בישראל מייבאים מפנמה אננס וקפה. ומישראל אנו מייצאים לפנמה נושאים שקשורים לתעשיות, מכונות תעשייתיות, תחומים שקשורים לפלסטיקה. ומגוון רחב של דברים. הפוטנציאל של המסחר בין ישראל לפנמה לא ממומש באופן מלא. אחת הבעיות בגלל המרחק הגדול בין ישראל לפנמה. ולכן דווקא בתחום של סייבר וטכנולוגיות, ניתן לעבוד הרבה באינטרנט אונליין. ולכן קל יותר לייצר קשרים עסקיים בתחום זה בין חברות ומדינות".

חוץ מסייבר יש משהו גדול שאתה מנסה לקדם בין המדינות?

"טכנולוגיות מים וחקלאות זה דבר שמאוד מבוקש פה. אני נמצא בקשר עם תעלת פנמה שמתמודדת כרגע עם בצורת ועם בעיות מים די חמורות כדי להציע פתרונות טכנולוגיים ישראליים לתעלה. אנו גם מקדמים פרויקטים בתחום הבריאות. יש פה מקום שנקרא עיר הבריאות. זהו קומפלקס של בית חולים ענק. וחברות ישראליות מוכרות שם פתרונות בתחום הרפואי. תחומים של מים, חקלאות ורפואה".

נושא הנגישות בפנמה ?

"אנחנו עושים פרויקטים גם עם הנבחרת הפראלימפית של פנמה. שיתופי פעולה וסיוע. לפני שנה וחצי עשינו כנס זום על תחום הנגישות. על פתרונות שישראל יכולה לספק בתחום הנגישות לאנשים עם מוגבלויות . תרמו כיסאות גלגלים לאוכלוסיות מוחלשות. תרמנו מספר גדול של כסאות גלגלים בשיתוף פעולה עם משרד החוץ בארץ והמחלקה לשיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ. פנמה היא מדינה ידידותית שאין בה אנטישמיות.. היחס כלפי ישראל הינו חיובי. הם מעריכים את ישראל. הייתי ממליץ לאנשי עסקים בארץ לבוא לפנמה ולבחון את הפוטנציאל העסקי והכלכלי. כי אפשר לקדם הרבה דברים. והמיקום הגיאוגרפי של פנמה הוא יתרון כדי לקדם עסקים גם עם מדינות אחרות באמריקה הלטינית. בפנמה יושב משרד השקעות ישראל-פנמה שמסייע למשקיעים ישראלים שרוצים לקיים פעילות עסקית בפנמה".

 האם פנמה נותנת הטבות מס למשקיעים?

 "יש בפנמה כל מיני תוכניות שמיועדות לסייע למשקיעים כולל הטבות מס. מצד שני יש להם כל מיני דרישות כדי לשמור על הכלכלה. לדוגמא חברה שרוצה לקדם פעילות בפנמה היא חייבת לעבוד עם שותף מפנמה. כלומר, למצוא חברה פנמנית שתהיה שותפה שלך.חברה ישראלית לא יכולה באופן עצמאי לפעול כאן. יש כאן הטבות שנותנים למשקיעים זרים. רמות השכר כאן לא גבוהות, שזה דבר שמקל. שווה לחברות ישראליות לבוא ולבחון את היתרונות שיש לפנמה להציע".