מגמת ההעדפה למוצרים מחקים כבר מזמן אינה תופעת שוליים. במיוחד בכל מה שקשור למדדי הבורסה האמריקאית, בדגש על מדד ה־S&P500. עד כדי כך שגם הבורסה הישראלית אינה מתעלמת ממנה.

בחודשים האחרונים - כמעט מדי שבוע - ניתן למצוא בהודעת סיכום שבוע המסחר שמפרסמת הבורסה את הפסקה הבאה: "בקרנות המחקות - הציבור רכש בעיקר קרנות העוקבות אחר מדדי המניות המקומיים ואחר מדדי איגרות החוב המקומיים וקרנות העוקבות אחר מדד S&P 500, בהמשך למגמה בשבוע הקודם".

התופעה הזאת אינה חדשה ואינה חריגה אם כי אפשר להבחין בתופעה נוספת שמתפתחת בשוליה ומעוררת לא מעט תהיות וסימני שאלה. יותר ויותר משקיעים מבקשים מיועצי ההשקעות ומנהלי התיקים שלהם להעביר אותם למדד הנאסד"ק או למצער "לחזק" להם את מדד ה־S&P500 עם מדד הנאסד"ק. 

אבל למה? מה רע להם במדד ה־S&P500 שהם צריכים "לחזק" אותו?

בכלל, לרוב, מגמות הן הרי עניין של טרנד או אם לנקוט בשפה המקצועית: התנהגות עדרית. אבל חשוב מאוד לזכור שלא תמיד יש בה פסול. לעתים קרובות חכמת ההמונים בוחרת דווקא את האופציה הטובה יותר, כפי שבא לידי ביטוי במגמת ההשקעה במוצרים מחקים שעוקבים אחרי המדדים, ועוד יותר עם הנהייה המתמשכת אחרי קרנות שעוקבות אחרי מדד ה־S&P500.

הטרנד החדש שמתהווה בשולי המגמה הזאת, נראה דווקא כצד השלילי של ההתנהגות העדרית, שכן הוא חסר היגיון. אדרבה, מי שבוחר "לחזק" את ההשקעה שלו במדד ה־S&P500 באמצעות השקעה במדד הנאסד"ק עלול דווקא להגדיל את הריכוזיות ואת התנודתיות ולסכן את פוטנציאל התשואה שלו.

אסביר: ברוב המקרים, כשאומרים מדד נאסד"ק מתכוונים לרוב לנאסד"ק 100 ולא למדד המלא שכולל אלפי חברות. עוד משהו שחשוב לדעת הוא שאכן, בזמן האחרון אפשר לומר שהנאסד"ק עשה יותר מה־S&P500 אבל מדובר בהפרשים שלעניות דעתי לא שווים את הסיכון.

למה סיכון? כי למעשה, בדיקה זריזה באינדקס המניות בנאסד"ק תגלה ש־85 מהחברות שמופיעות בו מופיעות גם ב־S&P500. יתרה מזו, חמשת הראשונות (ה־Big Five) הן אותן חברות. המשקלות מעט שונים. כלומר לעיתים יש פער של אחוז או פחות במשקלה של כל חברה/מניה במדד.

אז מה ההבדל בין המדדים? ההבדל הוא בפיזור. ב־S&P500 יש כמובן פיזור גדול יותר כך שגם אם בפרק זמן כזה או אחר, הנאסד"ק מייצר כמה שברי אחוז יותר, עדיין עדיף להישאר עם ה־S&P500. ויש לי גם דוגמה מהתקופה האחרונה:

באחד מימי השישי האחרונים, יום נטול מסחר בישראל, ירדה מניית אנבידיה (יצרנית השבבים. ראו כאן) חמישה אחוזים ביום אחד. היא אמנם תיקנה בתוך זמן קצר, אבל השפעת הירידה על הנאסד"ק הייתה כמובן גדולה יותר מההשפעה על ה־S&P500 וזו בדיוק הסיבה למה לא נכון ללכת אחרי העדר ו"לחזק" את מה שלא זקוק לחיזוק.

חוכמת ההמונים היא דבר טוב אבל לפני שמצטרפים אליה, כדאי לבדוק שאכן מדובר במעשה חוכמה.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.