שנת 2024 מחייכת לשוק ההון הישראלי. בזמן שהמדינה עדיין עסוקה במלחמת חרבות ברזל, מדד הדגל תל אביב 35 עלה מעל ל-6% מתחילת השנה ואילו המדד השני בחשיבותו, תל אביב 90, עלה ב-11.5% גם כן באותה התקופה שזה הכי גבוה בעולם המערבי פרט ליפן.

בו בעת, הדולר בירידה קלה של כ 0.5% מתחילת השנה, מה שהתרגלנו בשנה שעברה שמראה על אופטימיות בשוק המקומי לגבי מצבנו הכלכלי מול העולם.

 אבל איך יכול להיות שלמרות שישראל מחופרת במלחמה שכרגע לא רואים את סופה, נראה שהשוק המקומי עולה בעוצמה וגם המטבע מגיב בצורה חיובית?

הסיבה העיקרית היא השוק האמריקאי. הגאות בשוק בארה"ב מגיעה בדחיפת סקטור טכנולוגיה עם פוקוס על תחום ה Generative AI  שמציג, לדעת רבים, את תחילתה של המהפכה התעשייתית החדשה. פריחת הסקטור הביאה לעליות חדות במניות החברות התומכות בתחום ובראשם אנבידיה. 

כשיורדים לרזולוציה מקומית מניות נובה וקמטק הדואליות נסחרות בת"א 35 ומתדלקות חלק מהעליות ונותנות אופטימיות להמשך.

בו בעת צריך לזכור שהשוק בישראל נתן ביצועי חסר של כ 20% בהשוואה בין תל אביב 125 לבין מדד ה S&P500, המדד המרכזי בארה"ב. רק על פער התשואות הזה הגיוני שהמשך העליות בארה"ב מתדלקות גם כן את השוק המקומי יותר ממה שהיינו מצפים.

לגבי הדולר, צריך לזכור שב 15 השנים האחרונות בהן ראינו את השקל מתחזק מול הדולר, הסיבה העיקרית לכך היתה שישראל מייצא יותר מאשר מייבאת ולכן מדי חודש נכנס עודף של דולרים למדינה מה שמחליש את המטבע מול השקל.

עם כמה הסיבה הראשונה חשובה, בו בעת הגורם העיקרי להמשך התחזקות השקל מול הדולר הוא גידור בתי ההשקעות בשוק עולה. בעבר בתי ההשקעות הישרלים היו מוטים ישראל, אך עם גדילתם בעשור האחרון נהיו מוטי חו"ל ולכן על מנת לשמור על יחס מט"ח מסוים, כאשר השוק האמריקאי עולה הן מוצאות עצמן עם יחס מט"ח גבוה מהתוכנית ולכן מוכרות דולרים בשוק מה שמחליש את המטבע האמריקאי מול השקל.

אלו הסיבות העיקריות להתחזקות השקל והעליות בשוק המקומי, יותר מאשר נתונים כלכליים חזקים או השקעות זרים מוגברות.