יש לנו עניין עם בעלי עניין: הקשר המסקרן בין ביצוע העסקאות לצמיחת המניה

מחקרים הוכיחו שעסקאות בעלי עניין מקדימות את השוק ו"מכות" אותו בתוך שישה חודשים ממועד התרחשותן. למה בעלי העניין מעדיפים למכור מניות ומה הם יודעים שאנחנו לא?

דניאל שבקס צילום: באדיבות המצולם,יחצ
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס | צילום: רויטרס
3
גלריה

בפברואר האחרון דווח שג'ף בזוס, מייסד אמזון, מעוניין למכור כ-50 מיליון מהמניות שברשותו. לצורך כך הוא הגיש תוכנית לרשות ניירות ערך האמריקאית לפיה ימכור את המניות לאורך השנה הקרובה, כלומר עד פברואר 2025. בזוס הוא "בעל עניין" באמזון. בעלי עניין הם מי שמחזיקים 5% ומעלה ממניותיה של חברה או שהם נושאי משרה בכירים בה כמו מנכ"לים ודירקטורים. כשאנשים שמוגדרים בעלי עניין מוכרים או רוכשים מניות של החברה בה יש להם עניין ובה הם מוגדרים בעלי עניין, עליהם לדווח על כך לציבור.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב
הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: מרים אלסטר

בעלי עניין יודעים טוב יותר מכל משקיע אחר מה קורה בחברה. אם מדובר בנושאי משרה בחברה, סביר להניח שהם יודעים לפני הכל על עסקה שמתרקמת או עסקה שנופלת. אם מדובר בבעלי מניות מחמישה אחוזים ומעלה, סביר להניח שגם הם חשופים למידע, לרוב באמצעות נציגיהם בדירקטוריון ובכלל, בזכות העובדה שהם מחזיקים אחזקה משמעותית בחברה.

משכך, עסקת מכירה או קנייה שלהם היא בעלת משמעות עבור המשקיעים "הקטנים" במניה. רכישה והגדלת אחוז המניות שברשות בעל העניין תצביע לרוב על הבעת אמון במניית החברה. ואולי, מי יודע, על מידע מוקדם על עסקה גדולה שתעלה את ערך/רווחיות החברה וממילא את שווי מניותיה. ובאותה מידה להפך. כלומר, כשבעל עניין מוכר/מקטין/מצמצם את האחזקות שלו, ייתכן שמידת האמון שלו בחברה ירדה וייתכן שהוא יודע משהו שהציבור עדיין לא יודע.

אגב, מחקרים הוכיחו מתאם מאוד מעניין בין עסקאות בעלי עניין להתפתחויות עתידיות בחיי המניה. התברר כי בטווח של חצי שנה "היכו" בעלי העניין את השוק. אם הם מכרו מניות, ביצועי המניה ירדו בתוך (עד) חצי שנה. אם הם רכשו מניות, ביצועי המניה עלו בתוך חצי שנה. גם אם לא נמצא קשר נסיבתי בין הדברים, המספרים לא משקרים. כנראה שעסקאות בעלי עניין מספרות לנו משהו.

שוק ההון, אילוסטרציה
שוק ההון, אילוסטרציה | צילום: Canva

מה זה אומר? אין לדעת בדיוק. אבל אני יכול לומר מה זה לא. זה לא דבר להתעלם ממנו. כדאי לבדוק את היחס בין המוכרים והקונים. מה יודעים בעלי העניין שאנחנו לא יודעים? מה גרם להם למכור או לצמצם את האחזקות שלהם? אולי הם חשים שהגענו לרוויה במדדי הטכנולוגיה או שמחירי מניות סקטור הטכנולוגיה ששברו שיאים, כבר לא מתקשרים עם המציאות הכלכלית הריאלית. ואולי הם, כבעלי עניין, יודעים שהחברה שלהם מיצתה את פוטנציאל הצמיחה שלה או שהמציאות הגיאופוליטית תפגע במצבה הכלכלי.

תגיות:
טכנולוגיה
/
ג'ף בזוס
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף