"לא משנה מה הגיל שלכם, יהיה לכם כיף גדול לגלות את האי מאן! בואו ותגלו את היופי הטבעי שלנו, שנע ממצוקי חוף מחוספסים לאדמת בור נודדת ועד מישורים נרחבים וחופים חוליים. תסתובבו ברגל, על שניים או ארבעה גלגלים או באחת מרכבות המורשת הפנטסטיות שלנו. תיהנו מהאי שלנו שהוא מגרש משחקים ומבילוי בחוץ, לא משנה מה מזג האוויר!".



זו ההודעה שמופיעה בעמוד השער של אתר התיירות הרשמי של האי מאן, חלק משטחי החסות של הכתר הבריטי השוכן בים האירי, בין צפון אירלנד לבין מערב אנגליה. לצד המודעה, מופיע איור שמראה את נתיבי הטיסה מכל שדות התעופה באיים הבריטיים עם הכיתוב "קל להגיע לפה".



השבוע התברר כי האי הקטן, שמשתרע על פני שטח של 572 קמ"ר בלבד, ושכמעט 800 אלף בני אדם עוברים בכל שנה בשדה התעופה שלו, מושך לא רק תיירים שמגיעים לבחון את הנופים והחופים, אלא גם לא מעט חברים בעשירונים העליונים ואנשי עסקים. הללו הפכו את האי לכלי מרכזי בתוכנית מורכבת להתחמקות מתשלום מסים.



אחד השמות הבולטים במסמכים שהודלפו השבוע הוא לואיס המילטון, שרק בשבוע שעבר ביסס עוד יותר את מעמדו כאחד מנהגי פורמולה 1 הטובים בהיסטוריה, כאשר זכה באליפות העולם בפעם הרביעית (והשלישית בארבע השנים האחרונות). המסמכים מגלים כי המילטון, שנמצא במקום העשירי ברשימת הספורטאים העשירים בעולם לפי המגזין "פורבס", נמנע מלשלם מע"מ אחרי שרשם את המטוס הפרטי שלו - בומברדיה צ'לנגר 605 בשווי 27 מיליון דולר - באי מאן, שנחשב מקלט מס מוכר.



ב־21 בינואר 2013, המטוס הפרטי ועליו המילטון וחברתו באותה תקופה, הזמרת ניקול שרזינגר, נחת בשעת בוקר מוקדמת בשדה התעופה של האי, ופקיד מכס שקיבל תשלום של 60 ליש"ט החתים את המסמכים על טופס היבוא של המטוס. כעבור 50 דקות בלבד המריא המטוס בדרכו לגרמניה. "המטוס נע קדימה בקצב של הגראנד פרי!", צחק אחד המעורבים בתוכנית. הנחיתה הקצרה הספיקה להמילטון לקבל החזרי מס של 5.2 מיליון דולר.



שני אישים נוספים שהיו מעורבים בפרשייה דומה הם גודווין אמפיילה, שמשמש נגיד הבנק המרכזי של ניגריה מאז 2014, וג'ים אוביה, יו"ר בנק זניט בניגריה. לפי המסמכים שפורסמו, בשנים 2007 עד 2012, השניים החזיקו שלוש חברות במקלטי מס, רכשו באמצעותן מטוסים יוקרתיים והעבירו כספים. בינואר 2013 רכשו הבנקאים מטוס גולפסטרים 450 תמורת 33 מיליון דולר וייבאו אותו לאי מאן, שבו הייתה רשומה אחת החברות הפיקטיביות של השניים.



החברה השכירה את המטוס לחברה נוספת, והיא השכירה אותו לבנק זניט. בעקבות זאת, דרשו אמפיילה ואוביה החזר מע"מ של יותר מ־6.6 מיליון ליש"ט. בעקבות הפרסומים, הודיעו הרשויות באי מאן כי הן לא יקבלו בברכה את מי שמבקש "להתחמק או להימנע באופן אגרסיבי מתשלום מסים", וכי ההתנהלות של האי היא "פתוחה ושקופה". ראש הממשלה המקומית, הווארד קווייל, מסר כי בחינה ראשונית לא מצאה התנהלות בלתי תקינה, אולם נמשכת הערכת המצב והיא תושלם בשנה הבאה. "הטיפול במע"מ לגבי יבוא מטוס לאיחוד האירופי הוא תחום מורכב וטכני מאוד, שבמסגרתו האי מאן פועל לפי מדיניות, חוקים ותקנות של בריטניה", אמר קווייל. "עם זאת, פעלנו באופן מהיר והחלטי ונקטנו פעולה על מנת להבהיר שהאי מאן הוא חבר פתוח, שקוף ומבוסס על רגולציה של הקהילה הבינלאומית".



הרמת מסך


הסיפורים הללו הם רק חלק מהחשיפות של "מסמכי פרדייז", שפורסמו השבוע על ידי הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים מכמעט מאה כלי תקשורת ברחבי העולם. מדובר ב־13.4 מיליון מסמכים שהודלפו במקור לעיתון הגרמני "סודויטשה צייטונג" ובהם הסכמי הלוואות, הצהרות פיננסיות, אי־מיילים ורשומות פיננסיות נוספות על הקמת קרנות וחברות במקלטי מס לאורך עשרות שנים. לתחקיר סייעה חברת הטכנולוגיה השוודית Neo4j, שמתמחה בניתוח כמויות אדירות של מידע ויצירת קישורים בין נקודות מידע שונות, ובין לקוחותיה נמצאים גם נאס"א ואתר המכירות אי־ביי.



מרבית המסמכים המודלפים נגנבו בפריצת האקרים למחשבים של חברת אפלבי, פירמת עורכי דין מובילה בתחום מקלטי המס שיושבת בברמודה. הפירמה שהוקמה לפני כ־120 שנה מעסיקה כ־700 עובדים - מרביתם עורכי דין, רואי חשבון ובנקאים - המתמחים במציאת פרצות בחוקי המס של מדינות שונות ובמתיחת גבולות החוק עד לרמה המקסימלית, על מנת לאפשר הקמת חברות וקרנות שפועלות במקלטי מס ידועים כמו ברמודה, האי מאן, האי ג'רזי, איי קיימן ומאוריציוס.



לא מעט בעלי הון וחברות ענק נעזרו באפלבי כדי להימנע מתשלום מסים או כדי לנהל עסקאות בחשאיות, ומאז שנודע כי המחשבים נפרצו, הייתה דריכות גבוהה באלפיון העליון, ואף בעשירון העליון, לקראת החשיפה האפשרית. השבוע, כאשר החל גל הפרסומים של המסמכים, הורם המסך מעל רשימת הלקוחות היוקרתית של הפירמה מברמודה, בהם גם 120 מנהיגים ופוליטיקאים מרחבי העולם.



בין השאר נחשף כי כ־10 מיליון ליש"ט מההון האישי של המלכה אליזבת השנייה, אשר מנוהל על ידי דוכסות לנקסטר, הושקעו במקלטי מס, כולל בחברה שנויה במחלוקת להשכרת דירות; עוד נטען כי בנה, הנסיך צ'רלס, החזיק בהשקעות דרך מקלטי מס בחברות שעסקו בתחום הקיימות ואיכות הסביבה, וכי הוא פעל למענן בלי לחשוף את האינטרסים הכלכליים שלו.



התגלו גם הקשרים העסקיים בין שר המסחר האמריקאי, ווילבור רוס, לבין אישים במעגל המצומצם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וכל זאת בעיצומה של החקירה הרגישה שמנהל רוברט מולר. גם רבים מהתורמים הבולטים לדונלד טראמפ השתמשו בחברות שהיו רשומות במקלטי מס. כמו כן, התברר כי חברות רוסיות שקיימו קשרים עם תאגידים בבעלות הקרמלין, העבירו כספים לפייסבוק ולטוויטר, שתי פלטפורמות ששימשו את קמפיין הפייק ניוז והדיס־אינפורמציה הרוסי במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב. המסמכים גם חשפו כי רוברט מרסר, מהתורמים הגדולים של המפלגה הרפובליקנית, העביר דרך מקלטי מס מיליוני דולרים לסטיב באנון, לשעבר יועצו האסטרטגי של טראמפ, ששב לנהל את אתר ברייברט במטרה לפגוע בתדמיתה של הילרי קלינטון בזמן מערכת הבחירות.



פרטים נוספים הראו כי סולן U2, בונו, השתמש בחברה שרשומה במלטה, שם תשלום המסים נמוך למדי, על מנת לרכוש מרכז קניות בליטא; מדונה


החזיקה במניות בחברה לאספקת ציוד רפואי שרשומה בברמודה; הזמרת שאקירה העבירה כ־30 מיליון ליש"ט של זכויות מוזיקליות לחברה במלטה; ואילו לשחקנית קירה נייטלי היו השקעות בעסק נדל"ן שפועל באי ג'רזי.



שמות נוספים היו של ג'סטין טימברלייק וניקול קידמן, שהשקיעו בנדל"ן באיי בהאמה, וגם מפיק־העל הארווי ויינסטיין, שכעת נמצא במוקד סערת ההטרדות המיניות בהוליווד, השקיע בחברה רפואית בברמודה. עוד התגלה כי חברת אפל הצליחה להסתיר 252 מיליארד דולר במקלטי מס, וגם נייקי ניהלה העברות פנימיות בין חברות בת כדי לשמור רווחים במקלטי מס או כדי להימנע מתשלום מסים.



מרבית המעורבים טענו כי כלל לא ידעו על ההשקעות שבוצעו בשמם, או הגנו על מעשיהם בטענה שהכל נעשה במסגרת החוק. מאפלבי נמסר כי הם מתייחסים לכל התנהלות בלתי תקינה, ביודעין או שלא ביודעין, ברצינות רבה, וכי אחרי שבדקו את הטענות שהועלו בתחקיר הנרחב הגיעו למסקנה כי אין ראיות להתנהלות בלתי תקינה מצדם, או מצד הלקוחות שלהם. "אנחנו פירמת עורכי דין שמייעצת ללקוחות על דרכים לגיטימיות וחוקיות לבצע את העסקים שלהם", נאמר בתגובה הרשמית. "אנחנו מאמינים שהטענות שהועלו הן בלתי מבוססות ונסמכות על חוסר הבנה של המבנים הלגיטימיים והחוקיים שמשמשים את מגזר מקלטי המס".



כשר, אבל מסריח


מסמכי פרדייז הם הפרויקט השישי של הקונסורציום הבינלאומי שעוסק במקלטי מס. הראשון היה בדצמבר 2012 וכלל יותר מ־120 אלף שמות של חברות וקרנות שהוקמו במקלטי מס. ברשימת בעלי האחזקות היו רופאים, סוחרי נשק וכן אישים שהיו מעורבים בתוכנית הגרעין האיראנית. בשנת 2014 פורסם תחקיר על אחזקות סודיות במקלטי מס של בכירים פוליטיים וכלכליים בסין, ובאותה שנה גם פורסמו הדלפות לוקסמבורג, שסיפקו מידע על תקנות המיסוי השנויות במחלוקת בדוכסות האירופית הקטנה. בתחילת 2015 נחשפו דרכי העלמת המסים שבוצעו דרך הזרוע השוויצרית של בנק HSBC.



ההדלפה הבולטת ביותר עד השבוע התרחשה בשנה שעברה, כאשר פורסמו "מסמכי פנמה", אשר מבוססים על כמות עצומה של מסמכים שהודלפו מפירמת עורכי הדין מוסאק פונסקה בפנמה, אשר סייעה לא רק לבעלי הון וחברות להעלים מסים באמצעות חברות קש וקרנות במקלטי מס, אלא גם עזרה למשטרים סוררים לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות.



החשיפה הביאה בין השאר להתפטרותו של ראש ממשלת איסלנד, סימונדור דויד גונלאוגסון, אחרי שהתברר כי הוא ורעייתו החזיקו כספים במקלט מס, ולהדחתו של ראש ממשלת פקיסטן, נוואז שריף, בשל חשדות לעבירות שחיתות.



שם נוסף שנקשר למסמכים הוא של העיתונאית העצמאית, דפני קרואנה גליזיה, שפרסמה תחקירים על ראש ממשלת מלטה, ג'וזף מוסקט, שרעייתו


ומקורבים אליו הופיעו במסמכי פנמה כמי שהחזיקו בחשבונות במקלטי מס. גליזיה נרצחה בפיצוץ מכוניתה בחודש שעבר, והאצבע המאשימה הופנתה בעיקר לעבר צמרת השלטון, וביום שבת - יממה לפני פרסום מסמכי פרדייז - היא הובאה למנוחות בהלוויה המונית ונאסר על פוליטיקאים להגיע למקום.


מומחים ציינו כי בניגוד למידע שעלה ממסמכי פנמה והצביע גם על התנהלות בלתי חוקית באופן מכוון, החשיפות הנוכחיות נעשו בעיקר בגבולות החוק, אולם ההתנהלות עדיין בעייתית, מאחר שהשימוש במקלטי מס מונע מהמדינות לאסוף הכנסות, שבסופו של דבר אמורות לספק שירותים לטובת האזרחים הפשוטים, ובינתיים העשירים ממשיכים לחגוג.



"כאשר יש תיעוד שחברות כמו אפל וגוגל ומיקרוסופט - שהן חברות בעלות רווחים יוצאי דופן - פשוט מסוגלות להשתמש במערכת המיסוי כמו פיניאטה (מכל מלא ממתקים), זה רק מחזק את האמונה שלאף אחד לא אכפת מההתמודדות של משפחות במעמד הביניים", הסביר מאט גרדנר, עמית מחקר בכיר במכון למדיניות מיסוי וכלכלה בוושינגטון, בשיחה עם רשת ABC.



באופן טבעי, מיד אחרי הפרסום, החלו קריאות לחקור מעורבים בהעלמות מסים - היו אף דרישות שבני משפחת המלוכה הבריטית יתנצלו בפני הציבור על הסתרת המידע - ורבים דרשו לנקוט צעדים לסגירת הפרצות בחוק ולהגברת השקיפות. באיחוד האירופי אף הודיעו השבוע כי הם נערכים לפרסם עד סוף השנה רשימה שחורה של מקלטי מס, ועשרות מדינות עשויות להידרש לבצע שינויים בתקנות המיסוי שלהן כדי לא להיכנס לרשימה שעלולה למנוע מהן סיוע כלכלי מהבנק העולמי ומקרן המטבע.



"יש נכונות ויכולת של הקהילה הבינלאומית ושל האיחוד האירופי להתמודד עם התופעה של התחמקות ממסים והעלמות מס", אמר הנציב האירופי למיסוי, פייר מוסקוביצ'י, ליומון הצרפתי "לה מונד". "זה אירוע בסדר גודל של הטיטאניק, ויעברו עוד שנים עד שסקנדל כזה יוכל להימנע. כל סקנדל הוא גילוי כואב וברוטלי, אבל זו גם הזדמנות לקפיצה קדימה כדי להשלים את הארסנל שלנו".



השבועות הקרובים יעידו אם המאבק נגד מעלימי המס ולמען שקיפות פיננסית יעלה מדרגה, אולם בהחלט אפשר לשער שלא מעט אנשים וחברות - מאנשי עסקים לגיטימיים עד משטרים רודניים אפלים שנתונים לסנקציות בינלאומיות - ימצאו את פירמות עורכי הדין שיחפשו את כל הדרכים, הכשרות או הלא חוקיות, כדי לעקוף את משטרי הפיקוח ולהמשיך לגלגל מיליונים ומיליארדים בלי לשלם על כך.



[email protected]