הרשת החברתית מתגאה ב-265 מיליון משתמשים פעילים בחודש ומציגה גידול עקבי בכמות היוזרים וקיטון משמעותי בשורת ההפסד אבל האם היא תצליח איפה שהמתחרות שלה, סנאפצ'ט וטוויטר, נכשלו בעבר, כלומר לשמור את מחיר המניה באותה סביבת מחיר גם אחרי שהבאז של ההנפקה יעלם?



בתקופה הקרובה אנחנו הולכים לראות מבול של הנפקות בורסאיות (IPO) ע"י חברות הטכנולוגיה החמות ביותר בשוק: Uber, Lyft, Slack ו-Zoom. כולן ינסו לשכנע את וול-סטריט שיש להן מודל עסקי בריא ופוטנציאל צמיחה גבוה (מה שצפוי להיות די מאתגר עבור חלקן).



פינטרסט, הרשת החברתית מסן-פרנסיסקו שפיתחה מנוע חיפוש ויזואלי, תנסה להיות אחת הסנוניות הראשונות ובתקווה גם המוצלחות, אחרי שהגישה תשקיף לקראת הנפקה ביום שישי האחרון.



האם נראה הנפקה מזהירה שבעקבותיה מחיר המניה ימשיך לטפס עוד שנים קדימה ומייסד ומנכ"ל החברה, בן סילברמן, ישכיל להפוך אותה למכונת מזומנים משומנת כמו פייסבוק? או שנחזה בשידור חוזר של הנפקת סנאפצ'ט, שלא ראתה את מחיר המניה שלה מתקרב אפילו לרמות המחיר של מועד ההנפקה (על אף העליות המעודדות שנרשמו מתחילת השנה)?



אלו הסיבות למה פינטרסט כן צועדת בדרך הנכונה 

כמות המשתמשים גדלה בצורה עקבית ובריאה. את הרבעון האחרון של 2018 החברה סיימה עם 265 מיליון משתמשים פעילים לרבעון שזה שיפור של 22% בהשוואה 2017. בתחום ששם המשחק הוא צמיחה, זה נתון קריטי אם רוצים לזכות באמון המשקיעים.



היא מצליחה להכניס כסף: המודל העסקי של החברה בנוי על הכנסות מפרסום. פינטרסט דיווחה על הכנסות בגובה 756 מיליון דולר שמייצג גידול של 59% מהשנה הקודמת, צמיחה מרשימה בהחלט. בנוסף, ההכנסה הממוצעת פר יוזר (ARPU) אמריקאי עומדת על הסכום המכובד מאוד של $9.04.


ההצלחה בפעילות הפרסום סייעה להקטין את ההפסד משמעותית ($62.9 מיליון) ולהמשיך לקרב את החברה לרווחיות.



אלו הדברים שמאיימים על הצלחת החברה



חוסר יכולת לצמוח בצורה משמעותי בשוק האמריקאי הרווחי - הגידול בכמות היוזרים בארה"ב עמד על 8% בלבד ב-2018, לעומת 32% בכמות היוזרים שהצטרפו לפלטפורמה מחוץ לארה"ב. ההכנסות של פינטרסט גבוהות פי 36 מיוזר אמריקאי לעומת יוזר בינלאומי. נתון זה מטיל צל כבד על המהלך מאחר ו-30% מהמשתמשים הם אמריקאים והם אלה שאחראים על לא פחות מ-97% מההכנסות.



חשופה מאוד להתנהלות של שחקניות חזקות ממנה: פינטרסט עשתה עבודה לא רעה בלמשוך אליה כסף של מפרסמים. כסף שמגיע אליה על חשבון מתחרות כמו פייסבוק, גוגל ובמידה פחותה סנאפצ'ט וטוויטר. בהקשר הזה, העננים האפורים באופק מגיעים דווקא מאמזון. האימפריה של ג'ף בזוס כבר הכריזה שהיא מתכוונת להגדיל את האחיזה שלה בשוק הפרסום ולהפוך לשחקן שלישי רציני (לצד גוגל ופייסבוק) מה שאומר שהיא בדרך לשאוב הרבה מאוד כסף מתקציבי הפרסום של המתחרות. לפינטרסט, שחקן יחסית קטן, יהיה קשה להתמודד עם זה בצורה אפקטיבית.



בנוסף, פייסבוק וגוגל כבר הוכיחו בעבר שאם הן רוצות לפגוע בחברה הן יכולות לעשות את זה ללא הפרעה. בתחילת 2018 גוגל עשתה שינוי באלגוריתם שלה שפגע מאוד בהופעה של עמודי תוכן מפינטרסט במנוע החיפוש שלה. רבעון אח"כ פייסבוק עשתה שינוי במנגנון ההתחברות שלה (שמאפשר להירשם לשירותים אחרים דרך פרופיל הפיייסבוק של המשתמש) שגם גרר אחריו נפילה חדה נוספת בכמות המשתמשים.



לסיכום, פינטרסט מתמודדת מול הגנגסטרים הכי קשוחים שיש היום במרחב הדיגיטלי ויש לה עוד דרך ארוכה לעשות כדי לייצר הכנסות משמעותיות ממשתמשים בינלאומיים. מה שבטוח, קל זה לא יהיה, אבל מאוד אסתטי ומעורר השראה.



שחר רז הוא הבעלים של Socially, סוכנות לשיווק במדיה החברתית

שחר רז. צילום: עופר חג'יוב