הדמוקרטיה הגדולה בעולם סיימה בשבוע שעבר מפגן דמוקרטי מרשים עם יותר מ־600 מיליון מצביעים מתוך 900 מיליון בעלי זכות בחירה. ביום שישי שעבר התיישב ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בכיסא המוכר לו זה חמש שנים, והפעם באנחת רווחה. מודי גרף תמיכה גדולה מזו שזכה לה בשנת 2014, והוא יוכל לבנות ממשלה בלא צורך בשותפות קואליציוניות.

אולם מודי לא יוכל להתענג על ההצלחה שלו לאורך זמן. דווקא בעלת הברית הגדולה שלו, ארה״ב, מקשה עליו ומכניסה את הודו למשוואה הכלכלית שבה נמצאות גם סין ואיראן. עד עכשיו, הנשיאים ברק אובמה ודונלד טראמפ נתנו להודו הקלות באשר לחרם על איראן. הודו, בהיותה קניינית הנפט השנייה בגודלה מאיראן, נהנתה מההטבות שקיבלה ממנה, כמו הזכות לשלם במטבע שלה על הנפט, הטבה שהגנה על היחלשות הרופי במשך תקופה ארוכה.

אולם טראמפ הודיע לאחרונה שהוויתורים שלו מבוטלים, והודו נאלצת כעת לרכוש נפט במטבע זר ובמחיר יקר יותר. הרופי, שהראה סימנים של אופוריה ביומיים שלאחר הבחירות ויכול היה להתחזק לאור האמון של המשקיעים הזרים בהודו של מודי, עלול להיחלש בגלל החרם על איראן.

הנפט הוא רק אחת הבעיות של מודי עם האמריקאים. שר המסחר האמריקאי ווילבור רוס הגיע להודו לפני שבועיים ובישר למודי על ציפיית ממשל טראמפ להסרת חסמי סחר לחברות אמריקאיות ולהפחתת המכסים הגבוהים, אשר מגיעים אף ל־150% ביבוא אלכוהול. קרוב לוודאי שמכסי האלכוהול לא יופחתו לאור המגמה של מודי להקטין את השימוש באלכוהול במדינה, אבל הודו תצטרך לשלם על השותפות האסטרטגית עם ארה״ב.

הרכש הביטחוני הנוכחי של הודו מארה״ב עומד על 15 מיליארד דולר, אולם מלבד הסחר הביטחוני, חברות אמריקאיות מתקשות לפעול בתת־יבשת בשל הביורוקרטיה והמכסים ההודיים.

הטבות מיוחדות לאמריקאים יהיו טובות גם לישראלים, משום שיהיה בכך תקדים להטבות סחר שעד עתה הודו התקשתה להעניק. השיחות בין ישראל להודו על כינון הסכם סחר חופשי מתנהלות לאטן כבר שנים רבות, וייתכן שארה״ב תפרוץ עבור ישראל את הדרך להקלות שהודו סירבה בעקשנות לתת שיהוו תקדים עבור מדינות אחרות.

בחמש השנים הבאות ימשיך מודי לשלבים הבאים בתוכנית הקרויה Make in India, המחייבת ייצור מקומי חלקי או מלא עבור רכש ממשלתי. תוכנית זו פוגעת בתעשייה הישראלית, שנאלצת להעתיק את הייצור להודו בשביל ליהנות מהשוק הענק, ששוויו צפוי להגיע בעשור הקרוב ל־6 טריליון דולר.
הכותבת היא יו״ר לשכת המסחר ישראל הודו ומנכ״ל חברת ההשקעות והייעוץ A&G Partners