נראה כי הפסקת האש במלחמת הסחר, עליה הכריזו ארה"ב וסין, לא תצליח לתקן את הנזקים שכבר נוצרו. שלל של מדדי מנהלי רכש מעידים על חולשה  באסיה, באירופה וארה"ב. בית ההשקעות "מורגן סטנלי" היה הראשון שעדכן כלפי מטה את תחזיות הצמיחה ואליו יצטרפו כנראה גם נוספים. הקיפאון בהזמנות ובהשקעות מהווים את הסיבות העיקריות להאטה בפעילות. 



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ  כבר הכריז על ניצחון במלחמת הסחר מול סין. זאת, אחרי הסכמה על הפסקת אש. טראמפ לא יטיל מס על 300 מיליארד דולר יבוא סיני הנותרים, ויאפשר לחברות אמריקאיות לספק רכיבים מסויימים ל"וואווי". המשקיעים שמחו לנוכח הפסקת האש, אך עדיין חוששים כי הראלי בשווקים עלול להתברר כזמני. זאת, מכיוון שטרם נחתם הסכם רשמי.



המשקיעים סבורים כי הפסקת אש לא תשנה את מדיניות הריבית. זאת מכיוון שיידרש מהלך הרבה יותר משמעותי כדי לשכנע את הפאד בכך שהסביבה השתנתה ושאין צורך בהפחתת הריבית.

השווקים הפיננסיים למודי ניסיון לאחר חודש מאי, כאשר גם אז היה נראה כי הצדדים קרובים להסכם ובין לילה החלה הסלמה. הרוב עדיין סבורים, כי הפאד יוריד את הריבית ברבע אחוז ביולי ובשנה הקרובה סך ההפחתות יצטברו ל-1%.         

הצמיחה תימשך

בבנק המרכזי של סין סבורים כי הכלכלה תצליח לשמור על צמיחה של 6% ב-2019. זאת על רקע הפסקת אש במלחמת הסחר עם ארה"ב.

קובעי המדיניות לא רואים צורך במתן תמריצים מאסיביים כדי לעמוד ביעד ולא לחרוג משיעור האבטלה של 5.5%. השקט בזירת הסחר תורם להתחזקות היואן וקיים צפי לגידול בתנועות ההון שיביאו ל לעליות בבורסות.

אירופה מקרטעת

מדד מנהלי הרכש של גוש האירו ממשיך לשהות מתחת ל-50, כאשר ברקע עומדים היחלשות בהזמנות וירידה בביטחון העסקי. החולשה בביקושים מחייבת את העסקים להתמקד בעלויות – והם מקצצים בהוצאות ומפטרים עובדים. מדד מקביל בבריטניה צנח לרמה הנמוכה ביותר מאז 2013. בריטניה מצויה בסוג של "חמרמורת", לאחר צבירת המלאים ברבעון הראשון, שנעשתה במטרה לצלוח את מהמורות הברקזיט.

הנשיאה הבאה

תשואות האג"ח באירופה רשמו ירידות בעקבות החלטת הנציבות האירופית למנות את כריסטין לגארד לנשיאת הבנק האירופי, לאחר פרישתו של מריו דראגי בסוף  אוקטובר (המינוי עדיין טעון את  אישור של הפרלמנט האירופי). אנליסטים באירופה מייחסים את התנועה השלילית בשוק האג"ח הממשלתי להערכות, לפיהן לגארד תומכת במדיניות המרחיבה שהנהיג דראגי, שמשמעותה , בין היתר , תמיכה בהחלשת היורו.

בינתיים, ממשל טראמפ מפנה את האש אל אוייב חדש – האיחוד האירופי. ארה"ב הודיעה על הטלת מס על מוצרי יבוא ממדינות האיחוד בהיקף של כארבעה מיליארד דולר. המכסים החדשים הם "עונש" על הסובסידיות שמעניקה אירופה ליצרנית המטוסים "איירבוס". המכסים החדשים מצטרפים למכסים בשווי של כ-21 מיליארד דולר שהטיל ממשל טראמפ באפריל על מוצרים המיובאים מהאיחוד האירופאי.

לא רואים דובים

שווקי האג"ח ברחבי העולם ממשיכים לנוע במגמה שורית. אג"ח ממשלת איטליה לטווח של שנתיים עברו להיסחר בתשואה שלילית, לראשונה בשנה האחרונה. אג"ח ממשלת גרמניה ממשיכים לשבור שיאים חדשים והתשואה לעשר שנים הגיעה למינוס 0.4%, בדומה לפיקדון של ECB. גם ב-Treasuries לא היה שינוי מהותי, כאשר המשקיעים עדיין ממתינים להפחתות ריבית הפאד והתשואות קרובות לשפל.

מחצית מנצחת

שוק המניות בארה"ב רשם את המחצית החזקה ביותר ב-20 השנים האחרונות. לא רק הציפיה לתוצאות חיוביות של שיחות הסחר בין טראמפ לעמיתו הסיני שי ג'ינפינג הפיחו אופטימיות בשווקים. היא אלה בעיקר נתוני אינפלציה "פושרים"  ששיכנעו את המשקיעים כי הסביבה הכלכלית תומכת בהפחתת הריבית. מניות הפיננסים הובילו את העליות בסוף השבוע.

אמריקה קודם

המיזוגים והרכישות שהתבצעו ברבעון השני של 2019 מצביעים על כך שחברות אמריקאיות לא נכנעו ללחצים הנובעים ממתיחות המסחר והעדיפו לנצל את שוקי המניות והאג"ח החזקים. מיזוגים ורכישות בשווי של 842 מיליארד דולר נרשמו ברבעון - ירידה של 13% לעומת הרבעון הראשון ושל 27% לעומת הרבעון השני אשתקד. יותר ממחצית מהיקף המיזוגים והרכישות - של חברות אמריקאיות. המיזוגים באירופה נכשלו לאור התנגדות פוליטית ובשל מכשולים רגולטוריים.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקבוצת קסם, מבית אקסלנס. האמור לעיל הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה של ניירות ערך המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק