בכל בית ספר לכלכלה מלמדים שכאשר הנתונים הכלכליים מצביעים על האטה כלכלית, זה מוביל לירידה ברווחי החברות. 



מה שמתרחש בחודשים האחרונים סותר לחלוטין את מה שהתייחסנו אליו עד לאחרונה כאל אקסיומה– מצד אחד, אנחנו רואים עוד ועוד פרמטרים המצביעים על האטה כלכלית כאשר כמעט כל הנתונים בפועל המתפרסמים הם מתחת ל"צפי": החל מנתוני סחר עולמי היורדים בגרף ליניארי כבר יותר מחצי שנה, כראי לכך ניתן לראות את תוצאות הענקית CATTERPILLAR שציינה האטה משמעותית וירידה בביקושים , כלכלני ה-IMF (international monetary fund) מורידים את התחזיות צמיחה העולמיות כבר שני רבעונים ברציפות, מדדי מנהלי הרכש בכל העולם יורדים הן במגזר השירותים והן במגזר התעשייה ושוברים שיאים שליליים של מספר שנים לאחור , האינפלציה בעולם יורדת באופן קורלטיבי וכמובן -  הריביות שחוזרות לרדת, כאשר רק בשבועיים האחרונים ראינו את: דרום קוריאה, דרום אפריקה, רוסיה, טורקיה ואינדונזיה מפחיתות ריבית. מדינות שבחלקן נמצאות בדירוג אשראי דומה לזה של ישראל.



בנוסף, הכלכלה האירופאית נמצאת בהאטה משמעותית ונגיד הECB  (European central bank ) מודיע שתהיה כנראה תוכנית רכישות של אגרות חוב על ידו ולא שולל אפילו הורדות ריבית בתקופה הקרובה.



אז איך זה שהשווי של החברות בעולם ממשיך לעלות?


התשובה לכך נמצאת עמוק בתוך הבעיה. כאשר כלכלות מאטות או אפילו נכנסות למיתון, הכלי העוצמתי ביותר של הבנק המרכזי הוא להפחית את הריבית וזאת כדי שההלוואות יהיו יותר זולות וישמשו להשקעות של אותן חברות , הצרכן יכול להמשיך לקנות דירות במחיר מוזל של הלוואה ויוכל לנהוג בליסינג ממומן בהלוואה זולה , פעולות אלו אמנם יעלו את המינוף של אותם חברות או צרכנים אך יעודדו צמיחה בטווח הרחוק – לפי "הספר" הפחתת ריבית אמורה לעורר את המשק.



בעת הזאת שווקי המניות רגישים יותר לשינוי המוניטארי מאשר לנתונים הכלכליים (בסוף השנה שעברה עוד דיברו על העלאות ריבית בארה"ב ובעוד מדינות מובילות בעולם והשינוי התחיל כאשר נתונים כלכליים לא טובים החלו להתפרסם וכאן בא השינוי המוניטארי שצופה כרגע הורדות ריבית בעולם וכבר מתרחש בפועל במספר מסוים של מדינות שהורידו ריבית ), כלומר במאזן הכללי העובדה שהכסף זול, משמעותית יותר מהעובדה שהצרכנים והחברות נמצאים במינופים גבוהים.  לכן אנו רואים את החברות ממשיכות להציג נתונים יפים ובהתאם לכך את המדדים המובילים בעולם רושמים שיאים חדשים בתקופה האחרונה.



כרגע ניתן לומר שהכלים המוניטאריים, קרי הריבית הנמוכה במשק, מנצחת את נתוני המאקרו ואת הפרמטרים הכלכליים. בעתיד נוכל לדעת האם מדובר בנצחון במלחמה או שזהו רק ניצחון נקודתי במערכה הראשונה.החשש הוא מהמערכה השניה שבה התחמושת המוניטארית תיגמר, הכלכלה תפגע ברווחי החברות והסוף שפעם חשבנו שהוא ידוע מראש, יתממש ביתר שאת ובעוצמה רבה.



איתי מדהלה הוא מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס
האמור לעיל הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ או שווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.