לא יאמן מה שאנחנו רואים, אם היו אומרים לכם להשקיע באיגרות חוב של הכלכלה החזקה בעולם הייתם דורשים תשואה גבוהה יותר ככול שהשנים של חיי האיגרות יהיו ארוכה יותר, מה לעשות לזמן יש פרמיה מסיומת הכוללת בתוכה שינויים בלתי צפויים שיכולים לקרות בדרך, אך היום נפל דבר והתשואה של איגרת חוב של 10 שנים של ארה"ב נמוכה יותר מאיגרת לשנתיים.



שוק ההון העולמי בדרך כלל מראה שככל שעובר הזמן הציפיות לאינפלציה וריבית עולות, ככה זה כאשר העולם צומח מדי שנה בקצב נורמלי ומספק והמאקרו יציב לאורך זמן.



עקום התשואות של אגרות חוב ממשלתיות ברחבי העולם בדרך כלל עקום עולה שבציר Y תהיה התשואה המשקפת את הריבית של אותה מדינה ובציר X יהיה משך חיי האיגרות.



אפקט הזמן הוא חשוב מאוד בעיני המשקיעים המעריכים כל הזמן מה היא הריבית שתהיה באותה מדינה שנים קדימה ומנסים לחזות אותה, כל שינוי מוניטארי מזיז את עקום התשואות ומשנה את התחזיות ריבית לשנים קדימה, מכיוון שאפקט הזמן חשוב הדבר מייצר תנודות גדולות יותר ככל שחיי האיגרת ארוכה יותר ולכן התשואה שנדרוש ל-10 שנים תהיה גבוהה יותר מהתשואה של שנתיים בהינתן מאקרו יציב וחיובי.



אם היינו פותחים את המסכים ביום הראשון של השנה היינו רואים את תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים של ארה"ב נסחרת ב- 2.73% והתשואה של איגרת החוב הממשלתית לשנתיים  ב2.53% זה אומר הפרש של 0.2% במונחי תשואה שגם מהווה את שיפוע עקום התשואות שרוב משקיעי האג"ח בעולם עוקבים בזכוכית מגדלת כל יום. היום אותו שיפוע הפך לשלילי משמעות הדבר ששוק ההון צופה האטה חריפה במשק האמריקאי ודורש הורדות ריבית בדחיפות.



עקום תשואות יורד משמע שהריבית לטווח הקצר גבוהה מדי לפי שוק ההון ומאותת לנגיד להוריד ריבית בכדי להתמודד עם האטה בכלכלה הצפויה להגיע.



מכיוון שארה"ב ללא עוררין הכלכלה החזקה בעולם והשווקים הינם גלובליים התגובות למסחר דומות מאוד בין המדינות ואנו עדים לירידת תשואות חריפה באגרות החוב של רוב העולם, התשואה של איגרת חוב גרמנית לעשר שנים נסחרת בכ- (0.65%-) וזה אומר שאם תשקיע באותה אגרת לעשר שנים לפדיון תצטרך לשלם כל שנה 0.65% במקום לקבל תשואה שוטפת, אם ניקח את מדינתנו הקטנטונת איגרת חוב של ממשלת ישראל לעשר שנים נסחרת בתשואה של 0.92% ואילו איגרת חוב לשנתיים נסחרת בתשואה של 0.3% דהיינו השיפוע שלנו עומד על 0.62% במונחי תשואה לעומת שיפוע שלילי של ארה"ב, אך לא הייתי משווה בינינו לבין ארה"ב הרי הריבית שלנו נמוכה כבר לא מעט שנים ואילו ארה"ב היו במשך השנתיים האחרונות במסלול של העלאות ריבית עד לסוף שנה שעברה.



יש לציין שהסיבה לירידה בשיפוע בארה"ב מתחילת השנה היא העלאות מהירות מדי של הריבית בשנה שעברה מעיין אופטימיות יתר של הכלכלה האמריקאית והגלובלית יחדיו בעוד ששאר העולם עדיין נשאר בריביות נמוכות.



אז מה מחכה לנו בתקופה הקרובה? לפי סוחרי האג"ח הממשלתי כנראה שהעתיד הכלכלי הקרוב לא מזהיר אך אם תשאלו את סוחרי המניות תתפלאו לגלות תמונה שונה, כל זאת נדע בפרק הבא.



הכותב הוא מנהל השקעות בקסם קרנות מבית אקסלנס. האמור לעיל הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ או שווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק. לחברות בקבוצת אקסלנס ולמחזיקים בהן עשוי להיות עניין במידע המוצג.