1. ממשיכים בראלי

שוק האג"ח הקונצרניות בארה"ב ממשיך במגמה החיובית שנרשמה בדצמבר. התשואות באג"ח בדירוגי השקעה ובדירוגים הספקולטיביים המשיכו להתכווץ, בד בבד עם ירידת התשואות באג"ח ממשלת ארה"ב. המשקיעים מניחים כי הפד לא יעלה את שיעור הריבית ב־2020 ומאזן הסיכונים הגיאו־פוליטיים פחת לעומת 2019. בשווקים מאמינים כי הכלכלה תמשיך להיות חזקה ושיעורי הדיפולטים יישארו נמוכים.

2. המזרח התיכון בכותרות

מחיר הזהב זינק השבוע לשיא של שבע שנים, על רקע המתיחות במזרח התיכון. המשקיעים העדיפו להתבצר ב"חוף המבטחים" של הזהב, אחרי שכוחות אמריקאיים חיסלו את הבכיר האיראני, קאסם סולימאני. מחיר הנפט נסק לאזורים שמתקרבים ל־70 דולר לחבית, שיא של החודשים האחרונים. בוול סטריט מאמינים כי הזהב מהווה גידור טוב יותר נגד הסיכון של המזרח התיכון, מאשר הנפט. חלק ממנהלי התיקים סבורים כי תשואת ה־Treasuries ל־10 שנים יכולה לרדת גם ל־1.5%.

3. אפקט סולימאני

בהמשך ישיר לסעיף הקודם: גל נוסף של תנודתיות בשווקים הגיע על רקע התקיפות של מטרות אמריקאיות על ידי איראן ביום רביעי, אם כי הוא נרגע מעט אחרי הצהרותיה של איראן כי אינה מעוניינת במלחמה. המשקיעים בחרו באסטרטגיות שונות להתמודד עם הסיכון הגיאו־פוליטי. מרבית המשקיעים שומרים על אופטימיות לגבי המניות - הם סבורים כי הבנקים המרכזיים "יתקנו" את הבעיות הכלכליות, והפוליטיקאים "יתקנו" את הבעיות הגיאו־פוליטיות.

4.  התאוששות בשבבים

סמסונג אלקטרוניקס הציגה תוצאות חיוביות לרבעון הרביעי של 2019, אחרי שהכזיבה את התחזיות. לתוצאות תרם תחום השבבים, נתון שאישש את ההערכות שלפיהן הענף נמצא בדרך להתאוששות, אחרי ההאטה שנרשמה בשנה האחרונה, וכן שמחירי השבבים מתייצבים מהר מהצפוי. נתונים אלו הצטרפו לדוח של  Microchip Technology האמריקאית, שגם הוא העיד על מגמה חיובית בענף.

המכשיר המתקפל של סמסונג. צילום: Getty Images
המכשיר המתקפל של סמסונג. צילום: Getty Images

5.  גרמניה מדשדשת

ההזמנות מהמפעלים של גרמניה ירדו במפתיע בחודש נובמבר, מה שהעיד על כך שהכלכלה הגדולה בגוש האירו עדיין מנסה להתגבר על חולשת התעשייה שלה. הירידה נרשמה נוכח ירידת הביקושים למוצרי השקעה. הביקוש למוצרי צריכה רשם סטגנציה. הכלכלנים צופים בכל זאת התאוששות מסוימת במהלך 2020, זאת, בעקבות ההתקדמות בזירת הסחר בין ארה"ב לסין. בנוסף, נתוני הייצור התעשייתי תומכים בתחזית זו. 

6. בידיים קשורות

הנגיד של הבנק המרכזי של בריטניה, מארק קרני, ציין השבוע כי בארגזי הכלים של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם לא נותרו יותר מדי כלים להתמודד עם מיתון, לכשיבוא. הוא חושש כי המדיניות המוניטארית נקלעה ל"מלכודת הנזילות", כלומר היא הופכת לפחות ופחות אפקטיבית. קרני מצטרף למריו דראגי האירופי ולמחליפה שלו בתפקיד, קריסטין לגארד, בהפעלת כלים פיסקאליים. עם זאת, הדגיש כי זהו תפקידה של הממשלה ולא של הבנק המרכזי.

7. בפד מודאגים

גם מחקר חדש שנעשה בפד מעורר דאגה ממגמת הריביות. קובעי המדיניות סבורים כי במידה שכלכלת ארה"ב תגלוש למיתון, קיים סיכוי גבוה שגם היא, בדומה לאירופה וליפן, יכולה למצוא עצמה עם ריביות קרובות לאפס, גם כשמדובר בריביות לטווח הארוך. המשמעות היא מעט מדי כלים שיעמדו לרשות הבנק המרכזי כדי לאזן ולתקן את השווקים.