בשווקים המתינו בדריכות לחתימת השלב הראשון בהסכם הסחר בין סין לארה"ב, שהתקיימה ביום רביעי. עם זאת, המשקיעים התאכזבו לגלות כי חלק מהמכסים נותרו על כנם. כן התברר שנשיא ארה"ב ימשיך להוביל מדיניות שתגביל את מכירות וואווי הסינית. שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין ציין שהמכסים יוסרו רק בשלב השני של ההסכם, שמועד חתימתו טרם נקבע.

בין פרטי ההסכם: סין תצמצם את העודף המסחרי שלה מול ארה"ב ב־200 מיליארד דולר, תילחם במתקפות סייבר על ארה"ב, לא תבצע מניפולציות בשוק המט"ח וכן תדאג לאכוף את כל המשתמע מההסכם. הנושאים החשובים, כמו מתן סובסידיות ממשלתיות לחברות מקומיות, נדחו לשלב השני של ההסכם.

סין מאכזבת

סין הזרימה 300 מיליארד יואן למערכת הבנקאות המקומית, כדי לפצות על המחסור בנזילות שנוצר על רקע תקופת החגים של השנה הסינית החדשה. בסין התאכזבו מכך שקובעי המדיניות לא הורידו את שיעור הריבית על ההלוואות, ולטענתם, המהלך שננקט אינו מספיק. יש לציין כי בתחילת החודש הוריד הבנק המרכזי בסין את יחס הרזרבות.

האמנם בועה?

כלכלני ג'י.פי. מורגן התבססו על ניתוח טכני למדד 500 S&P, ומצאו כי כדי להגדיר אותו כמצב "בועתי", על המדד להגיע ל־3,700 בתוך שנה. מדובר בעלייה של כ־13% מהרמה הנוכחית. בחודש שעבר, הרף הגבוה ביותר שחזו בתי ההשקעות בוול סטריט עמד על 3,500, אך החודש כמה מהם התחילו להעלות אותו.

מכוון מטרה

אחד מאדריכלי הריבית השלילית באירופה, פיטר פרייט, המליץ לנגידת הבנק האירופי החדשה, כריסטין לגארד, שלא לסטות מהמטרה המרכזית של הבנק: שמירה על יציבות המחירים. הערתו התייחסה לנאומה של לגארד, שבו הדגישה את כוונתה לסייע במיזמי שינוי האקלים. פרייט מזהיר כי החשוב מכל הוא לנהל נכון את ציפיות הציבור. עוד ציין הכלכלן כי הוא חושב שהצעד המפתיע של הבנק השוודי, שהחליט לסיים חמש שנים של ריבית שלילית - נכון.