"דווקא לישראלים זה לא כל כך רע" אומר סיימון מונק, יהודי–בריטי, בנקאי פרטי בכיר, המשמש כיום מנהל פיתוח עסקי בבנק השווייצרי היפוסוויס בהרצליה פיתוח. "הסיבה היא שבמסגרת ההסכמים שיש בין בריטניה לישראל לא יהיו שינויים מרחיקי לכת בכלל, או לפחות לא בשלב הנוכחי".
מונק מסביר שישראל הייתה בין המדינות הראשונות לחתום על הסכם סחר המשך מול אנגליה לפני מספר חודשים, במטרה להגן על עצמה מפני השלכות מסוימות של הברקזיט שהיו עלולות להתרחש.
"משמע, כל ההסכמים שנחתמו מול הבריטים תקפים והעסקים, איך אומרים, ממשיכים כרגיל. אין שינוי. באם יהיו שינויים בעתיד אלו יהיו שינויים שיגיעו, כמובן, מתוך הסכמה הדדית בין בריטניה לבין ישראל. אפשר להסיר מהלב את הדאגה שנצטרך מחר בבוקר ויזות", אומר מונק.
הקולות שנשמעים בתקשורת דווקא מתריעים מפני אפשרות אחרת. "אף אחד לא באמת יודע. מה שכן חשוב לגבי ישראל ועסקים ישראליים זה אם מישהו מייצר פה מוצרים שמיוצאים גם לאיחוד האירופי - והוא מקבל רכיבים מסוימים מאנגליה - אז יכולה להתעורר בעיה. יכולים לפתע לומר לצד הישראלי: 'אלה הסטנדרטים שלנו באירופה והם שונים מהסטנדרטים האנגליים' ואז צריך ליישר קו. יכול להיות מישהו שמייצר את אותו המוצר לאיחוד ולאנגליה, ויש הבדל בין מה שצריך להיות כתוב, למשל, על המוצר, בעיקר כשמדובר,נניח, בתרופות. שם הסיפור יכול להיות יותר קשה והמייצר פה צריך לעמוד בסטנדרטים גם באיחוד האירופי וגם בסטנדרטים האנגליים".
"יש אלמנט לא קטן של הימור", מבקש מונק להדגיש. אף אחד לא יודע מה יהיה בדיוק. אבל חשוב לומר שגם כרגע יש אינטרס מובהק בין האיחוד האירופי לבין בריטניה להגיע להסכם ולא להתמהמה עם זה. 53% של הייבוא מגיעים לאנגליה מהאיחוד האירופי והיתר הוא ייצוא מאנגליה אל האיחוד. המשמעות היא: האנגלים קונים הרבה יותר מאירופה מאשר האירופאים קונים מהאנגלים. אם, למשל, הגרמנים או הצרפתים רוצים למכור לאנגליה, יש להם אינטרס ענק שלא תהיה הפרעה בין מה שקורה בין האיחוד לבין בריטניה, אחרת יהיו הפסדים כלכליים שמדינות חזקות באיחוד מאוד לא מעוניינות בהם.
"כמו כן, מעל 6% מהייצוא הגרמני הולך לאנגליה. אז אם לא רוצים שיגידו לכל יצרן של מרצדס, למשל, בואו נוסיף עשרים אחוז על מחיר כל מכונית, הרי יש פה אינטרס להגיע להסדר שלא יפגע באף אחד מהצדדים".
מונק מוסיף שקיים חשש גדול באיחוד מכך שמדינות עשירות כמו גרמניה יגידו שדי להן עם האיחוד. "תארי לעצמך שהם אומרים לעצמם עכשיו: באנגליה יצאו והצליחו, למה שאנחנו לא נצא גם? למה אנחנו צריכים את השוק המשותף וכל המעמסה הפוליטית? וזה כרגע הפחד הגדול של כולם - שהמדינות העשירות של האיחוד יגידו שהן לא צריכות את האיחוד יותר".
הם יכולים מחר בבוקר לעבור למדינה אחרת. מה שהכי קריטי עבורנו זה עניין התיירות והוויזות, אבל בעלי עסקים יכולים לקום וללכת אם יותר נוח להם. זה החוזק שלנו כישראלים".