יש רגעים שבהם אין ברירה אלא להיות נדהמים לרגע. אפילו מי שהרזומה המקצועי שלה במדעי החלל כולל בעיקר את דיוויד בואי (לא אמרתי מי) לא מצליחה להישאר אדישה אל מול הדיווחים שיוצאים מהחברה המרתקת של אילון מאסק, SpaceX. החזון של החברה נראה לקוח מז'אנר המדע הבדיוני, אבל המספרים והתוכניות – לגמרי כאן על האדמה. בית ההשקעות ילין-לפידות הוציא סקירה מקיפה ומסקרנת על הנעשה בחברה בימים אלו ממש,  וכדי שלא תישארו מנותקים מכדור הארץ, החלטתי לאמלק לכם. ולטובת מי שרוצה להעמיק, מבטיחה לצרף בסוף גם את הסקירה המלאה.

הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)
הדר וינר-שורץ, סמנכ''לית המחקר בילין-לפידות. (צילום: מולי נעים)

1.     אנחנו לא נמצאים כאן בשטח שיפוט של גימיקים. כן, זה אילון מאסק שמדבר על ליישב את מאדים ושמחולל מהומות בטוויטר, אבל מביני העניין כולם מודים שמדובר בחברה שאפתנית, חדשנית ופורצת דרך - עם פוטנציאל אמיתי לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו.

2.     בגדול, יש כאן שתי תוכניות גדולות ומקבילות. הראשונה נשמעת סטנדרטית למדי – תוכנית starlink לפריסת רשת לוויינים עצומה בגובה נמוך, שתאפשר תקשורת מהירה במיוחד, ללא עיכובים בהעברת מידע. הרשת הזאת, שעובדת כרגע על יותר מ-3,500 לוויינים שכבר נפרסו בגובה נמוך, כבר פעילה ב-44 מדינות, ואחרי שכבר צברה כמעט 150 אלף מנויי קצה פרטיים, היא מתחילה לפנות גם, למשל – למטוסים ולהציע להם שירותי אינטרנט בטיסה. אבל במידה רבה הצלחתה של התוכנית תלויה בתוכנית השנייה והפחות סטנדרטית: תוכנית הטילים.

3.     כן, אמרנו טילים. החברה מתמחה בייצור טילים – אמינים וזולים באופן מיוחד, המיועדים בעיקר לשיגור לוויינים. רוב יתרונות המוצר נובעים מהעובדה הפשוטה שהמאיץ של הטילים – הבוסטר – מיועד לשימוש חוזר. משונה ככל שזה יישמע – הטילים האלה הם האחראים העיקריים להכנסות ולרווחים של החברה. אלא שמדובר פה על שוק עם פוטנציאל צמיחה מוגבל בהחלט.

4.     רגע, יש גם חללית בסיפור. פרויקט starship. הפרויקט הזה – שמאסק עצמו מעריך את עלותו ב-5 מיליארד דולר, עדיין שקוע בקשיים טכנולוגיים ורגולטורים, אבל בו טמון העתיד של החברה – ואולי, כמו שהיא מאמינה, עתיד העולם כולו. הפרויקט מפתח חללית, שגם חלקיה יהיו מיועדים לשימוש חוזר, שתוכל לשאת משקל מאסיבי אל תוך החלל העמוק. זה אומר, למשל, אפשרות לנייד כמויות ענק של ציוד, אספקה ואנשים למושבות חדשות במאדים. אבל זה אומר גם - לשאת כמות גדולה מאוד של לוויינים. 

5.     במלים אחרות, starship היא המסלול להצלחת פרויקט starlink, ואילו starlink היא המפתח לסבסוד starship. היתרונות העצומים של פיתוחי החללית יאפשרו להעלות אל המסלול הנמוך כמות עצומה של לוויינים בעלות מינימלית, ולהפוך את הרשת הלוויינית של החברה למקור רווח עצום. ההערכות הן שכאשר זה יקרה, יעלה שווי החברה לטריליון דולר ויותר. הרווח הזה, מיועד בעיני מאסק לשימוש בקידום החזון החללי – שכולל כאמור הקמת מושבות אנושיות במאדים.

6.     ועוד מלה, על נאס"א. בזמן שSpaceX  עובדת על שלל ניסויים רטובים של הטכנולוגיות שלה, ושיגור של ה-Starship לטיסת ניסיון מסביב לכדור הארץ נראה עניין של חודשים בודדים, נאס"א שגרה החודש רקטת ענק שאמורה להקיף את הירח ולחזור אל כדור הארץ תוך 25 יום. על פי הערכות, הפרויקט הזה עלה למשלם המסים האמריקאי 93 מילארד דולר – פי 19 מפיתוח ה-Starship. וגם מזה אפשר ללמוד משהו על מיקומה של SpaceX על המפה.

מה הלאה? באמת שזה מרגיש כמו סרט מתח. אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולדווח. ועד אז, מוזמנות ומוזמנים לקרוא את הסקירה המלאה של הדר וינר-שורץ, סמנכ"לית המחקר של בית ההשקעות ילין לפידות, ממש כאן: