הסכם בינלאומי חדש בתחום המים במרוקו: מקורות, חברת המים הלאומית של ישראל, חתמה היום (חמישי) על מזכר הבנות ראשון מסוגו מול חברת המים והחשמל הלאומית של מרוקו, חברת ONEE (אוני). החתימה התקיימה בעיר מרקש במסגרת פורום ההשקעות הגלובלי שהתקיים שם בחסות הג'רוזלם פוסט. 

מי שחתמו על מזכר ההבנות הם מר עבדרחים אל חפידי (Abderrahim El Hafidi), מנכ"ל הלשכה הלאומית לחשמל ומי שתייה של מרוקו (ONEE) ומולו מר יצחק אהרונוביץ', יו"ר דירקטוריון "מקורות" ובנוכחות מנכ"ל החברה עמית לנג.

ההתקשרות בין הצדדים מגדירה מסגרת שיתופי הפעולה עתידיים ברחבי מרוקו בתחומים של מי שתייה ותברואה, והוא מלווה את ההסכם שנחתם בין ממשלת ממלכת מרוקו וממשלת מדינת ישראל ב-22 בדצמבר 2020 בנושא חדשנות ופיתוח משאבי מים. לפי ONEE, מזכר ההבנות שנחתם מול "מקורות" נועד ליצור הליכי עבודה ושיתופי פעולה בין שני הצדדים בתחומים של התפלת מי ים, שיפור הביצועים של תשתיות להפקת מי שתייה, ניהול מתקנים באמצעות פיתוח מערכות דיגיטליות ומערכות מידע גיאוגרפי, איכות המים, ניהול מיחזור תוצרי התפלה ממתקני עיבוד מי שתייה ושילוב טכנולוגיות חדשניות. עוד הוסכם במסגרת מזכר ההבנות ש-ONEE ו"מקורות" מתכוונות לקדם שיתופי פעולה בתחומי המחקר והפיתוח.

מנכ"ל מקורות עמית לנג סיפר לנוכחים בוועידה על אפשרויות שיתופי הפעולה עם מקורות, זאת על רקע מצוקת מים מקומית ושינויי אקלים שרק הולכים ומחריפים. לדבריו ההסכם החדש מהווה פריצת דרך חדשה למדינה ערבית, כאשר בשנה החולפת הרחיבה מקורות את הפעילות הבינלאומית שלה, ולאחר הכפלת אספקת המים לממלכת ירדן בשנה שעברה במרץ 2022 נחתם  חוזה לפיתוח משק המים לחקלאות באזרביג'אן, ביולי הסכם שת"פ שני בהודו וכניסה ראשונית לארגנטינה באוגוסט, תוך לסיוע מצוקת משבר האקלים לתעשיית היין המקומית.

"הסכמי אברהם פתחו בפני החברה אופק עסקי חדש ומרתק ובכוונתה של מקורות לממש את ההזדמנויות החדשות עם שפע של פתרונות לכלכלות המים של מדינות שכנות ומרוחקות. מזכר ההבנות החדש הוא הראשון מסוגו של החברה במרוקו, והוא מתווסף לזה שנחתם חודש מרץ 2021 מול ממלכת בחריין לבניית תכנית אב למשק המים שם", אמר. 

מנכ"ל ONEE מר עבדרחים אל חפידי הזכיר את המצב הנוכחי של המחסור במים בממלכה, ושם דגש על הפתרונות המוצעים כדי להתמוד עם הבעיה. לדבריו ניהול גירעון המים מחייב קידום של טכנולוגיות חדשניות בתחום המים ובעיקר התפלת מי ים, מיחזור שפכים מטוהרים, בניית חיבורים בין אגנים הידראוליים, שיפור יעילות המים והעלאת מודעות הצרכנים לייעול השימוש במים.