קשה להאמין שאתם לא שייכים בעצמכם לרשת הלקוחות, הפרטיים, העסקיים (וכנראה גם וגם) של מיקרוסופט. אבל כנראה הנתון הזה לבדו לא מספיק כרגע כדי להבטיח את חיי הנצח של החברה. סקירה מעמיקה של בית ההשקעות ילין-לפידות שיצאה אחרי פרסום דוחות הרבעון הרביעי והאחרון ל-2022, מראה עם איזה אתגרים מתמודדת החברה בימים אלו, ולאן פניה מועדות. קראתי את כולה וכדי שלא תישארו מאחור – אמלקתי לכם את עיקרי הדברים. הסקירה המלאה והמומלצת - בסוף.

אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)
אמיר אלשיך, ילין לפידות (צילום: yulia photoart)

1.     קודם כל – עדיין יש כאן צמיחה. זו הצמיחה האיטית ביותר במכירות ובהכנסות החברה מאז הרבעון השני של 2016, והיא משקפת צניחה בביקושים לתוכנה ושירותי ענן ברקע לחששות לגבי עתיד הכלכלה העולמית. אבל בשורה התחתונה הכנסות החברה גדלו ב-2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-52.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי שלה ירד ב-12% ל-16.4 מיליארד דולר. 

2.     ואפשר גם להצביע על מה צומח. הענן החכם של מיקרוסופט – Azure, מוביל את הצמיחה עם ביקושים שהיו קצת מעל לתחזיות ועם צמיחה של 31%. מנכ"ל מיקרוסופט הביע אופטימיות לגבי הביקוש בטענה שמעבר לענן הוא הדרך הנכונה כיום לעסקים להתייעל.

3.     למרות זאת – גם הענן במגמת האטה. אחרי רבעונים רצופים של עליות של 50% בביקושים, המגמה הזאת נעצרת, בשל ההאטה העולמית והמעבר של חברות רבות ממצב צמיחה למצב התייעלות. סמנכ"לית הכספים של החברה כבר ציינה שהתחזית מבחינת החברה לחודשים הקרובים היא המשך האטה בתחום.

4.     בתחום המחשוב, נוצר פער בין לקוחות ביתיים לעסקים. בעוד במגזר העסקי, הכולל את מוצרי אופיס, לינקדאין ודיינמיק 365 היתה עלייה של 7% במכירות, שהכניסה כ-17 מיליארד דולר, במגזר האישי, הכולל ווינדאוס, מחשבים אישיים וקונסולת המשחקית XBOX, ירדו ב-19% והסתכמו ב-14.2 מיליארד דולר.

5.     התקווה הגדולה של החברה כרגע היא הבינה המלאכותית. התקדמות עסקי הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, לרבות הרחבת שיתוף הפעולה והשקעתה הצפויה בהיקף של 10 מיליארד דולר ב-OpenAI, בעלת ChatGPT המתוקשר, צפויה להרחיב את אחיזתה בתחום ה-AI, שנתפס בפי ענקיות הטכנולוגיה כשינוי הטקטוני הבא של עולם הטכנולוגיה.

6.      בינתיים, המספרים לא מאוד מעודדים. מיקרוסופט נסחרת כעת לפי מכפיל רווח של 26.3 ומכפיל רווח חזוי של 25.5. זה אמנם גבוה ממקבילותיה - ענקיות הטק האחרות, אולם נמצא בטווח התחתון של המכפילים מאז מונה סאטיה נאדלה למנכ"ל ב-2014. למרות זאת אפשר לומר שעל אף שהיא חווה קשיים בטווח הקצר, עסקיה מושפעים פחות משינויים מחזוריים בכלכלה מאשר כמה ממקבילותיה, כיוון שהיא אינה תלויה בפרסום. 

אז מה הלאה? מיקרוסופט תמשיך לנווט בין האטה מיידית לתחומים שלא הגיעו לידי מיצוי ושבהם היא עוד צפויה להאיץ ולצמוח – כמו הענן והבינה המלאכותית. אנחנו נהיה כאן כדי לעקוב ולדווח, ובינתיים, שווה לקרוא את הסקירה המלאה של אמיר אלשיך באתר בית ההשקעות ילין לפידות.